Ga naar inhoud

Agressieve logé


Pieterke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

In februari kreeg een vriend van mij een konijn. Hartstikke mooi beestje, maar zo ongelooflijk bang en wild. We denken dat het een voedster is, maar ze laat zich niet oppakken. Sterker nog ze valt aan en gromt, zodra je iets uit haar hok+ren pakt. Maar ook als je er hooi in legt. Ik heb haar een halve week hier, omdat mijn vriend op vakantie is. Ik heb haar gister al haar speeltjes en dingetjes gegeven. En zo ook een schaaltje met water. In de verste hoek... Maar zodra ik daar heen reik, valt ze me aan en gromt. Dat is op zich op te lossen met een gieter. Maar ik moet die bak ook schoonmaken. Heeft iemand tips? Behalve een konijn er bij, want die is onderweg. Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat mensen dat gedrag tegen gaan met een bloemenspuit. Ik ben alleen bang dat ze daar alleen maar banger en daardoor agressiever door wordt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gieter? Bloemenspuit? Arm dier! Dat zou ik inderdaad niet doen, om de reden die je zelf al noemt.

Zoek maar eens wat op over hoknijd. Zo klinkt het een beetje. Vaak is dit op te lossen met meer ruimte en een soortgenootje als gezelschap. Het zou ook angst kunnen zijn. Het is wel essentieel om te weten of het een ram of voedster is natuurlijk, voor je een maatje kunt uitzoeken. Wat is de ruimte die ze normaal ter beschikking heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gieter om het waterbakje te vullen, niet om te douchen. Kan moeilijk geen water geven. Ze krijgt ongeveer 2,5 vierkante meter en zoals ik al zei wordt een maatje geregeld, maar dan moet ze toch eerst naar de dierenarts voor controle en kan hij het wel zien. Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit artikel al gelezen? Gedragsproblemen bij konijnen. Daarin staan al heel wat tips over wat je kan doen.

Maar eigenlijk zoals met alles moet de basis eerst goed zijn: een soortgenootje om mee samen te leven, juiste voeding, juiste huisvesting. In dit geval zou ik ook voor een castratie kiezen. En als er dan nog steeds een probleem is, dan kun je daar echt aan gaan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de huisvesting het probleem is. Ze loopt overdag vaak door het hele huis van die jongen, en ´s nachts heeft hij ongeveer 2,5 vierkante meter. Voeding is het probleem ook niet. Hooi is altijd beschikbaar, elke dag groenvoer/fruit, biks als aanvulling en altijd water. Een soortgenootje wil hij er graag bij hebben, maar daar kan ik op dit moment weinig aan doen. Zelfde geldt voor castratie.

Ik wil graag tips waar ik per direct wat mee kan, omdat ze mij aanvalt en ik d'r niet banger wil maken dan dat ie al is. Als ik d'r eten geef uit een bakje uit mijn hand, kan ik haar best even aaien, kruipt ze zelfs half op mijn schoot. Maar zodra ik haar drinkbakje wil pakken, haar speelgoed verplaats of hooi geef, begint ze te grommen en aan te vallen. 

Iemand hiervoor tips? De rest van de tips zal ik doorgeven aan de eigenaar.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat ze zich niet laat oppakken en dat is eigenlijk ook heel logisch. Konijnen zijn prooidieren, dus staan het liefst met 4 poten op de grond. Het beste dat je op dit moment kunt doen is bij haar in of voor de ren te gaan zitten en haar aan je laten wennen. Ze moet weer vertrouwen krijgen in mensen /handen. Probeer vooral niks te forceren, laat haar naar je toe komen en probeer haar uit je handen te laten eten, je kunt ondertussen ook zachtjes tegen haar praten zodat ze aan je stem went. Herhaal dit een aantal keer en dan kun je proberen haar te aaien. Maar probeer aaien ook vooral niet te forceren, want sommige konijnen houden daar gewoon niet van. 

Je kunt haar ook wat meer laten bewegen door bijvoorbeeld het voer door het hok heen te strooien zodat ze het moet zoeken. In de tijd dat ze daar mee bezig is kun je misschien water enzo geven zonder dat ze jou aanvalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee buuf :) Een maatje kan inderdaad heel erg helpen, mijn voedster is daar een stuk rustiger en gemoedelijker van geworden.. En als je aan haar spullen zit en als ze daarop erg agressief wordt, is ze denk ik ook erg territoriaal.. Is ze ook agressief en aanvallend als je haar buiten haar hok om benaderd? Sterilisatie is ook een optie, in de regel worden ze daar ook rustiger van doordat ze minder last hebben van de hormonen..

Maar voor nu is het denk ik inderdaad haar aan jou laten wennen.. Wat hier boven genoemd is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij schrijft ze; er is een maatje onderweg. Maar ze past op en heeft niets aan de tips over een maatje en steriliseren want dat is aan het baasje. Ik zou als je het hok moet verschonen nu haar eruit proberen te lokken met wat voer of iets wat ze erg lekker vind, groenvoer of rozijntjes oid. Vooral niet oppakken. Kan je het bakje water niet op een andere plaats zetten zodat je niet zo ver hoeft te reiken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .