Spring naar bijdragen
Evee

Konijnen in het nieuws

Recommended Posts

Och wat erg. En dat er dus nog een kans is dat ze terug moeten, je moet er toch niet aan denken

Wat ik me toch afvraag: hoe neem je 200 konijnen in beslag? Ik neem niet aan dat de dierenpolitie 200 vervoersmandjes heeft staan. En 200 los achterin een bus lijkt me ook geen goed plan. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Marjoleink:

Och wat erg. En dat er dus nog een kans is dat ze terug moeten, je moet er toch niet aan denken

Wat ik me toch afvraag: hoe neem je 200 konijnen in beslag? Ik neem niet aan dat de dierenpolitie 200 vervoersmandjes heeft staan. En 200 los achterin een bus lijkt me ook geen goed plan. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat?

Ze gaan rondbellen naar asiels en organisaties die kunnen helpen bij de opvang van de dieren. kijken waar er plek is. Meestal worden de dieren verdeeld over enkele asiels, omdat bijna geen asiel zo een grote opvangcapaciteit heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik op facebook er over las is dat de konijnen nu nog bij de RVO opgevangen zitten, bij de 'Inbeslag genomen goederen' want ze vallen onder goederen. Er zijn nu dus nog helemaal geen opvangen mee gemoeid. Juist omdat de kans bestaat dat de konijnen nog terug kunnen gaan, wat natuurlijk niemand wil, gaat men massaal bellen naar Inbeslag genomen goederen om er voor te zorgen dat de konijnen alsnog naar opvangen gaan.. hopelijk lukt het. Moet er niet aan denken dat de beestjes weer terug moeten..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het rondbellen is inderdaad als iemand besluit afstand te doen, dan pas mogen ze natuurlijk herplaatst worden ook. Dat is hierbij inderdaad niet het geval. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vermoed dat dit de onderwerpen zijn waar ik de laatste weken ook een paar keer telefonisch over benaderd ben, ben wel benieuwd naar het item! Goed dat er steeds meer aandacht komt voor konijnenwelzijn. Volgende week dus blijkbaar op tv!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is echt een heel akelig artikel. Ik hoopte nog dat het een 1 april grap was, maar daar lijkt het niet op.

https://www.linda.nl/nieuws/fragmentgemist/konijn-fokkers-eenvandaag/

Citaat

Hobbyfokkers op zoek naar het perfecte konijntje: 'De rest wordt geruimd'
Door Stijn de Vries

Hobbyfokkers die konijnen houden, doden op grote schaal jonge dieren in hun achtertuin. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Utrecht.

De onderzoekers pleiten daarom voor betere registratie en controle van de konijnen.

Onthoofden of opeten

Maar de hobbyfokkers zijn zich van geen kwaad bewust, vertelt EenVandaag. Want het belangrijkste is: wie fokt de mooiste konijnen van Nederland? In de zoektocht naar het liefste knaagdier is het een kwestie van leven of dood. Wanneer een konijn niet goed genoeg is, worden ze namelijk vermoord. Negen van de tien fokkers geeft aan ze zelf te doden en meer dan de helft van de fokkers doen dat door ze te onthoofden.

Vijftig konijnen dood

Ieder jaar komen hobbyfokkers bij elkaar om de beste konijnen te showen bij de grootste konijnenshow van Nederland. Daar wordt bepaald welke dieren er het beste uitzien, zoals de tekening van het ras het voorschrijft. Maar er zijn veel meer konijnen die nooit zo’n show zullen zien: voor elk konijn dat mooi genoeg is om te blijven leven, moeten twintig tot vijftig (!) andere ‘imperfecte’ konijnen geruimd worden.

Tijd, geld en ruimte

“Het perfecte konijntje krijg je namelijk niet door er maar eentje te fokken, maar door er een heleboel te fokken en de enkelen te selecteren die mooi genoeg zijn. De rest wordt geruimd”, vertelt onderzoeker Dennis Vink. De knaagdieren kosten anders namelijk teveel tijd, geld en ruimte.

Filmpje is te bekijken via de website die hierboven is gelinkt..

bewerkt door Evee
tekst erbij gezet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al wat ouder nieuws, maar vond het toch wel iets om te delen.

Konijnen verjagen met geurstof:

https://www.nu.nl/dieren/5793996/rotterdam-verdrijft-met-geurstofzuilen-konijnen-uit-park-en-volkstuin.html

Citaat

Rotterdam verdrijft met geurstofzuilen konijnen uit park en volkstuin

De gemeente Rotterdam is vrijdag gestart met het verdrijven van konijnen van het Dakpark in Rotterdam. Dat doet zij met behulp van een geur van rook en vuur. De geurstof is niet giftig voor de dieren.

De konijnen moeten verdreven worden omdat ze overlast veroorzaken voor wandelaars en hardlopers. De dieren graven namelijk grote tunnels in de grond, waardoor het dak onstabiel wordt.

Verschillende geurzuilen en geurkokers worden geplaatst aan de lange zijden van het Dakpark, de speeltuin en de volkstuin. De gemeente laat weten dat het gaat om een "diervriendelijke manier" van verdrijven. De dieren voelen zich door de geur bedreigd en verlaten of vermijden de locatie waar de geur te ruiken is.

De geurstof is ook niet giftig voor mensen en niet gevaarlijk voor de bodem en het grondwater. Afhankelijk van hoe de proef verloopt, zal de gemeente de schade die door de konijnen veroorzaakt is herstellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist...

"Biertje, wijntje, konijntje"

Artikel van de pzc, hier te lezen:

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/biertje-wijntje-konijntje-bij-zomerbar-pura-vida-in-zelzate~a82738d0a/

ik ben er niet helemaal over uit wat ik er van vind. Ik denk niet dat de boodschap overkomt. En ik denk niet dat los in een tuin tussen bezoekers echt de beste optie is voor de konijnen.

Hier een paar stukjes uit het artikel: 

Citaat

"Alle zes huppelen ze vrolijk rond in de tuin. Wifi, Netflix, O’Neill, Blanche, Demi en Ginet trekken zich niets aan van de bezoekers van de zomerbar. Ze voeren zelfs een showtje op als er te weinig entertainment is. De diertjes stelen ieders hart. ,,Maar probeer ze niet op te tillen”, waarschuwt medewerkster Jennifer Kwisthout uit Westdorpe (19). ,,Daar zijn ze niet van gediend.” Poseren voor de camera is ook niet hun ding. De familie wil gewoon rustig haar gang kunnen gaan. "

........

"Moeder Wifi was erg gecharmeerd toen baasje Jonas Wielandt, die sinds 2018 biowinkel Pura Vida uitbaat, een extra huisgenootje voor haar zocht. ,,Gecastreerd volgens de dierenarts”, vertelt Jonas. Gek genoeg doken er een maand later vier nieuwe konijntjes op. ,,De papa kon uiteindelijk niet goed overweg met de rest van de familie, dus hebben we die ergens anders moeten plaatsen”, legt Jennifer uit. ,,Gelukkig vervult nonkel Netflix zijn vaderrol met glans.” 

.......

"De belangrijkste boodschap die Jonas wil uitdragen: konijnen horen rond te huppelen in alle vrijheid. ,,Ik wil mensen laten zien dat een dier niet thuishoort in een kooitje”, zegt hij. ,,In eerste instantie was enkel het terras beschikbaar voor bezoekers en hadden de konijnen de tuin voor zichzelf. Toen ik zag dat de twee elkaar vonden, kwam ik op het idee om de bar uit te breiden.” De dieren accepteerden enkele tafels en stoelen in hun verblijf. Op voorwaarde dat ze af en toe een stukje appel krijgen. ,,Het is het enige waar ik ze nog mee kan lokken”, zegt Jennifer. ,,Sla laten ze gewoon links liggen.” Nooit gedacht dat een konijn sterallures kon hebben..."

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het niet slecht hoor. Zolang ze duidelijk zijn dat je de konijnen met rust moet laten is het denk ik wel goed. En als de dieren zich goed terug kunnen trekken.. Rennende kinderen is natuurlijk een ander verhaal en ze moeten ook niet de hele dag die drukte om zich heen hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het toevallig gisteren ook van dat konijnencafe in Zelzate. Ik twijfel om eens te kijken, ik woon vlakbij namelijk. Maar ben bang dat ik toch medelijden heb met die konijnen daar dus dan wil ik het niet zien. Dus zal ik nou gaan of niet :-) ???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreselijk...

Citaat

Konijn in brand gestoken in Apeldoorn: politie woedend
‘Ontzettend kwaad’ is de politie in Apeldoorn. Agenten hebben afgelopen nacht een konijn moeten blussen dat in brand was gestoken. Het arme dier was zo zwaargewond, dat ze het hebben moeten laten inslapen. De politie is nu op zoek naar mensen die weten wie de eigenaar van het konijn is. 

Bron / hele artikel:

https://www.ad.nl/binnenland/konijn-in-brand-gestoken-in-apeldoorn-politie-woedend~ac3f17f2/

bewerkt door Evee
stukje artikel toegevoegd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bammyflurry:

Zag net op RTV Drenthe dat de konijntjes naar Aniek zijn gebracht. Gelukkig komt het nu met hen wel goed!

Mogelijk komen ze van een 'hippe kleurtjes' fokker.... zo'n echte liefhebber...

Ik was nieuwsgierig dus heb het even opgezocht:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150924/Dierenambulance-Gedumpte-konijnen-overleven-niet-in-het-wild 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei dexenbobbi:

Vreselijk...

Konijn in brand gestoken in Apeldoorn: politie woedend
‘Ontzettend kwaad’ is de politie in Apeldoorn. Agenten hebben afgelopen nacht een konijn moeten blussen dat in brand was gestoken. Het arme dier was zo zwaargewond, dat ze het hebben moeten laten inslapen. De politie is nu op zoek naar mensen die weten wie de eigenaar van het konijn is. 

Bron / hele artikel:

https://www.ad.nl/binnenland/konijn-in-brand-gestoken-in-apeldoorn-politie-woedend~ac3f17f2/

Om het nog erger te maken, ik zag dat het konijn vermist, dus weggelopen of gestolen was uit iemand z'n tuin. Het zal maar met je konijn geburen 😭

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Bammyflurry:

Zag net op RTV Drenthe dat de konijntjes naar Aniek zijn gebracht. Gelukkig komt het nu met hen wel goed!

Mogelijk komen ze van een 'hippe kleurtjes' fokker.... zo'n echte liefhebber...

Daar zitten ze waarschijnlijk nog het best van alle plekken waar ze kunnen zijn. Maar sneu is het wel, dat dit nog steeds gebeurd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al een wat ouder berichtje, van dit voorjaar. Maar ik kwam het toevallig tegen.

Citaat

De gemeente Den Bosch wil graag de overlast aanpakken die konijnen veroorzaken op de Maasboulevard in de stad. Maar omdat de dieren zich momenteel aan het voortplanten zijn, is dat wettelijk niet toegestaan. De gemeente is bij wet verplicht om de dieren ongestoord te laten tijdens paringstijd, meldt een woordvoerder van de gemeente in een interview met Omroep Brabant.

Op de boulevard leven veel konijnen die schade veroorzaken. De knaagdieren graven zich onder het straatwerk door, waardoor klinkers wegzakken en er gevaarlijke situaties voor het verkeer ontstaan.

Ook graven de konijnen alle aarde onder planten weg om daar hun holen te maken.

Gemeente wil geurpalen en ruw gras plaatsen

De gemeente heeft een plan ontwikkeld om de konijnen naar een ander gebied langs de Maas te leiden. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt met het plaatsen van kokers met een geur waar wilde dieren niet goed tegen kunnen.

Ook wil de gemeenten planten vervangen voor ruw gras, wat het voor de dieren minder aantrekkelijk maakt om hun holen onder de Maasboulevard te graven.

'Jonkies sterven als ouders uit hol worden verdreven'

Maar het plan moet een half jaar worden uitgesteld, omdat de dieren nu flink aan het paren zijn, meldt projectleider Klaas Terwisscha. Den Bosch kan nu pas op z'n vroegst in september beginnen met de aanpak van de overlast.

"De jonkies kunnen achterblijven in een hol en doodgaan als hun ouders niet terugkomen", aldus Terwisscha. De kans is overigens vrij groot dat de overlast de komende maanden alleen maar zal toenemen door de aanwas van nieuwe konijnen. "Maar ik moet ook aan de wet voldoen", aldus Terwisscha.

Bron: https://www.nu.nl/dieren/5844225/den-bosch-moet-aanpak-konijnenoverlast-uitstellen-vanwege-paartijd.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites