Ga naar inhoud

Biks of gewoon voer?

Tipsy

Aanbevolen berichten

Ik heb thuis een pak gewoon konijnenvoer staan. Dus geen biks. Dit is dus een mengeling van wat biks met zaadjes, kleine chipsdingetjes,... Ik lees vaak dat dit afgeraden wordt omdat dit selecteren in de hand werkt. Nu ik merkt dat ons konijn dit helemaal niet doet. Hij eet altijd alles op en laat dus niets liggen. Kan het dan nog steeds kwaad dat ik dit geef? Of maakt het niet uit als ze niet selectief eten?

Ik geef ook steeds weinig. Konijntje is ondertussen 11 weken. Ik geef max 2 eetlepels per dag. Verder hooi hooi hooi. Is dit goed of mag ik gerust meer geven?
Hij krijgt ook al elke dag een beetje groenvoer (ik laat hem rustig wennen dus met een beetje bedoel ik een beetje. Op een minuut is het op :-)). Peterselie, selder, klein stukje wortel en als beloning af en toe een klein stukje appel (maar ik weet daarvan niet teveel wegens de suiker ;-) ).

We hadden 2 konijntjes waarvan 1 reeds overleden na 4 dagen. :-( Daarmee ben ik heel onzeker geworden en vraag ik mij de hele tijd af of ik het wel goed doe. Jullie zullen dus nog vaker vragen zien verschijnen van mij. ;-) Ik vind ook zoveel tegenstrijdige info. Zucht...

PS, als ons mannetje gecastreerd is gaan we hem koppelen aan een voedstertje uit de opvang. :-) (Ik vind het dan ook vreselijk zielig dat hij nu nog zeker 2 maand alleen zit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang je konijntje alleen zit en je pas het bakje opnieuw vult vult als alle (gemengd)voer op is (en geen restjes weggooit) eet hij niet selectief. Dat gebeurt pas als je twee konijntjes hebt, zoals straks (fijn dat hij een vriendinnetje krijgt!). Dan eet bv een van de konijntjes vooral de zaadjes op en het andere konijntje vooral de 'chipsdingetjes', omdat hij die het lekkerste vindt. Daar heb jij dan geen zicht meer op. Vandaar dat biks (allemaal gelijke brokjes.) wordt aangeraden. Dan eten ze allebei hetzelfde qua vitamine, vezels enz. Weinig brokjes, veel hooi en een beetje groen klinkt goed zoals je het nu doet. En inderdaad oppassen met wortel en appel i.v.m. diarree door de suikers. Alleen als snoepje.

Misschien hoef je geen 2 maanden meer te wachten voor je konijntje gecastreerd kan worden. Vaak kan dat al eerder dan met 5 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja inderdaad, zo ver had ik nog niet gedacht... Als ze met 2 zijn gaan ze dat misschien inderdaad wel beginnen doen en dan heb ik er geen zicht op. Ok, van zodra er 2 zijn schakel ik meteen over op biks. :-)

Ok, van zodra hij 4 maanden is zal ik al eens langsgaan bij de dierenarts om na te gaan of hij al 'operatieklaar' is. Hoe sneller hoe liever (maar uiteraard pas als het beestje er klaar voor is ;-) ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .