Ga naar inhoud

Agressieve voedster


Dani_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Sinds vorig jaar augustus hebben wij een nieuw konijntje, nadat mijn vorige voedster is overleden. 

Ik was toen met ons rammetje naar de opvang geweest en daar hebben wij Annabel uitgekozen. Gelukkig klikte het ook nog eens tussen de twee.

Bij de opvang werd ons al verteld dat Annabel gromde en je hand aanviel als je zomaar je hand in het hok stak. Omdat ze waarschijnlijk om die reden niet zo snel gekozen zou worden, heb ik juist voor haar gekozen. En bij de opvang zat ze in een klein kooitje en hier zit ze buiten in een grote ren samen met een vriendje. Ik ging er dus vanuit dat het agressieve gedrag wel zou minderen. Nou is dat ook wel gebeurd omdat ze zich niet meer bedreigd hoeft te voelen. Ik kan makkelijk het hooi bijvullen als ze aan de andere kant van de ren zit en als ik zonder eten kom, dan kan ik haar zelfs aaien, zolang ze het gevoel heeft dat zij bepaald en dat ze altijd weg kan lopen. Bij iets anders voeren dan hooi (brokjes, groenvoer), wordt ze echter erg agressief. Als ze bij het bord zit waar ik de brokjes in doe op het moment dat ik wil voeren, dan valt ze aan, gromt en probeert te bijten. Ook gaat ze altijd keihard rondjes rennen door de hele ren als er gevoerd wordt. 

Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt, maar vind het wel jammer dat ze zo is. Ook denk ik dat het niet goed voor haar is om zoveel stress te hebben. 

Ook kreeg ik het idee dat ze zich misschien een beetje verveelde bij mijn oude ram van 13. Dus heb ik een boek aangeschaft om konijnen te trainen om leuke dingen met haar te doen! Maar ik kwam er al snel achter dat dat totaal niet gaat zolang ze zo agressief op voer reageert. 

Omdat ze vermoedelijk nog erg jong is en ze wel met haar hormonen overhoop zat is ze vorige week gesteriliseerd (ook met de hoop dat ze wat rustiger en 'liever' wordt) en sindsdien heb ik haar even in een binnenkooi. Twee keer per dag moeten we haar medicijnen geven en dit is uiteraard een totale ramp. Ze gromt, valt aan en bijt. Rent weg etc. Ze trilt ook van angst, dus het is ook gewoon heel erg zielig. Mijn vriend moet haar oppakken met handschoenen aan. Onderhand durf ik haar nauwelijks nog eten te geven en kan ik alleen maar brokjes van bovenaf in de kooi 'gooien'. Het wordt elke dag erger, arm diertje....

Natuurlijk zal het wel weer beter gaan zodra ze naar buiten mag en weer ruimte heeft. Ik hoef haar ook zeker niet op te kunnen pakken om te aaien en ik respecteer haar zoals ze is, maar ik wil wel dat ik haar gewoon veilig kan voeren etc.. Vooral wil ik dat zij niet zoveel stress heeft.

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus alle tips en ervaringen zijn van harte welkom!

Groetjes,

Dani

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg, voor jou en voor het beestje. Je zegt dat je haar uit een opvang hebt gehaald, is er iets bekend over haar vorige situatie? Ik heb zelf ook een konijn dat zulk gedrag vertoonde. Ze is via via bij mij terecht gekomen doordat iemand ingreep omdat haar vorige eigenaar niet echt bekwaam was om voor haar te zorgen. Ik weet niet heel veel over haar vorige situatie maar wel dat ze in ieder geval ernstig verwaarloosd werd. Misschien is dat bij jou konijn ook wel het geval en heeft ze een traumatische ervaring gehad ofzo? Je zou de opvang waar je haar gehaald hebt kunnen vragen wat de reden is dat ze daar terecht kwam? Het gedrag zal heus niet ineens beter worden als je de oorzaak weet maar het is dan wel beter te begrijpen. En je zou dan misschien beter rekening met bepaalde dingen kunnen houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer! Zowel voor haarzelf als voor jou als baasje is dit niet ideaal. Ik snap ook wel dat het gedrag erger is na castratie. Ze heeft pijn, een wond, ze ruikt vreemd, ze zit/zat in een vreemde omgeving. iemand probeert vieze dingen in haar bekje te stoppen. Voor een konijn dat toch al gevoelig is voor stress is dat helaas nog meer stress. Haar gedrag op dit moment zal nog niet veel zeggen over hoe ze straks gaat zijn als ze over een paar weken weer genezen is, de hormonen wat uit haar lijf zijn en ze weer vertrouwd bij haar maatje zit. Pas dan kun je gaan trainen en oefenen en krijg je een idee of het de goede kant op zal gaan.

Hou vooral geduld. Ik had zelf ook een agressieve voedster, inmiddels is zij 13 en helemaal bijgedraaid. Met haar ben ik begonnen met trainen door eerst simpelweg in het verblijf te kunnen zitten zonder dat zij mij aanviel. Dat deed ik 2x per dag, bij het voeren.  Wachten met het neerzetten van de volle voerbak, tot zij rustig was en niet aanviel. Ze beet in het begin de gaten in mijn broek, als ik zo dom was om op slippers naar buiten te gaan werd ik in mijn tenen/voeten gebeten. Daar leer je snel van ;) Maar uiteindelijk raakte ze er aan gewend en viel ze niet meer aan als ik in de ren stapte. Daarna ben ik gaan trainen dat ze een brokje of iets anders lekkers rustig van mij aan zou pakken. Dat moest in het begin met handschoenen aan. Toen dat na een paar maanden goed ging ben ik clickertraining met haar gaan doen. Ik heb zelf het idee dat dat wel veel geholpen heeft. Het heeft wel veel tijd gekost, maar ik heb ook wel op een rustig tempo getraind. Ik heb ook het idee dat dat wel het beste bij haar paste, niet te snel, niet te veel stress. Andere voedsters heeft ze nooit echt leuk gevonden, maar ik heb het idee dat ze met haar eigen rammetjes wel blij is geweest. Ik kan nu bijna alles met haar, ze is heel makkelijk, maar nog steeds wel knorrig als ze dingen niet leuk vind. Maar het bijten, dat is gelukkig over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor je reactie Evee! Daar heb ik praktisch echt iets aan. :)

Sinds gisteren is ze terug in de tuin. Dat vindt ze heel fijn natuurlijk.

Ik kan het absoluut niet verklaren, maar ik heb haar gisteravond en vandaag uit de hand kunnen voeren, zonder dat ze stress of agressie vertoonde. En net zat ze uit het bord met brokjes te eten en heb ik het weg kunnen pakken zonder dat ze aanviel. Kan ze zo snel omslaan na de operatie?

Of heeft het binnenhouden op een of andere manier toch positief bijgedragen aan haar gedrag? Gewoon door bij ons te zijn een hele week lang. Zomaar een gedachte. 

Ik ben hier wel blij mee in elk geval en hoop dat het zo doorzet!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .