Spring naar bijdragen
Nathaliekrijns

2 voedsters 1 ram

Recommended Posts

Hallo,

Heeft iemand hier enige ervaring met het houden van 3 konijntjes in een hok?
Aankomende zondag (03-07-16) ga ik een broertje en zusje ophalen. (Rex konijn) Deze zijn dan 7 weken oud. Ik zou het erg leuk vinden om er nog een konijntje bij te nemen maar ik hoor veel verschillende meningen. De een zegt gaat eigenlijk nooit goed en de ander zegt het kan best. Het andere konijntje (rex Widder) kan ik ophalen als mijn eigen konijntjes zo'n 15 weken oud zijn. Het andere konijntje is dan ongeveer 10 weken oud. (Dit is een voedster).
Denken jullie dat dit goed zou gaan of dat dit verkeerd uit zou pakken. Ze zijn dan nog wel jong als ze bij elkaar komen, alleen heb geen idee of het goed uit pakt als ze ouder worden. Ik heb wel een achtertuin tot mijn beschikking waar ze rond kunnen hupsen, ook een redelijk groot hok.
Als jullie enig idee hebben hoor ik graag van jullie!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

7 weken is eigenlijk nog een weekje te jong. Het is beter om tot 8 weken bij de moeder te blijven. Wat versta je onder een redelijk groot hok? Voor een drietal zou ik minimaal 6 vierkante meter leefoppervlak aanraden (altijd, dus niet als losloopgebied).

Ik heb wel ervaringen met trio's en hoewel koppeltjes stabieler zijn, gaan konijnen ook prima samen in een trio. Ik heb zowel trio's gehad met 2 rammen en één voedster als met twee voedsters en één ram. Dat eerste is wel een uitzondering in de konijnenwereld. Zorg er in ieder geval voor dat het rammetje op tijd gescheiden wordt van de dames om zwangerschappen te voorkomen en op tijd gecastreerd wordt. Na de castratie van de ram zijn alle konijnen eigenlijk pas groot genoeg om echt te koppelen. Of het wel of niet goed zal gaan merk je pas als de konijnen een maand of 6-8 worden en de hormonen door hun lijfjes gaan gieren. Het kan zijn dat het dan vechten is, maar het kan ook zijn dat het prima blijft gaan. 

En een tip, zorg dat je ruimte hebt om alle drie de konijnen apart te huisvesten. De ram moet apart ivm vruchtbaarheid en castratie, en de nieuwe voedster zou ik ook nog niet direct bij de andere voedster zetten. Je kan het proberen hoor, omdat ze nog vrij jong zijn kan het zijn dat het klikt, maar het kan ook zijn dat de oudere voedster toch al meer overmacht heeft en dat juist voor een extra lastige koppeling gaat zorgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou nog even goed nadenken of je je konijnen echt bij deze fokker weg wil halen. Zeven weken is nog te jong om bij de moeder weg te gaan, dus dan zou ik zelf gelijk mijn twijfels hebben bij die fokker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Sanne1993:

Ik zou nog even goed nadenken of je je konijnen echt bij deze fokker weg wil halen. Zeven weken is nog te jong om bij de moeder weg te gaan, dus dan zou ik zelf gelijk mijn twijfels hebben bij die fokker. 

Helemaal mee eens! Ik zou hard weglopen bij deze fokker!

Het probleem is, dat je nu drie jonge konijnen uitzoekt. Voor een trio moeten de karakters gewoon heel goed bij elkaar passen en dat kun je pas beoordelen als ze volwassen worden. Je neemt dus een enorme gok door drie jonge dieren uit te zoeken, nog los van alle gedoe met koppelen na de castratie e.d. Verder heeft een trio relatief veel meer ruimte nodig dan een koppel. Voor twee kun je uitgaan van een minimale ren van twee vierkante meter, maar voor drie is dat wel het dubbele. Hou er ook rekening mee dat de meeste rexen snel wondjes aan de voeten krijgen (sore hocks) en dat ze een zachte ondergrond nodig hebben. Je houdt ze dus het beste op een zand of gras ren, die dan wel ondergaasd moet zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor de reacties. Dus ongeacht konijnen op jonge leeftijd al samen zitten kan dus de bom alsnog barsten.. Ik weet inderdaad dat konijnen erg snel vruchtbaar zijn, dus laat het mannetje ook zo snel mogelijk castreren wanneer dit mogelijk is. Best lastig allemaal, als ik de reacties opmaak zou het dus eigenlijk verstandig zijn het niet te doen. 

@Evee je geeft aan dat de koppeling al eventuele gevolgen kan hebben op deze leeftijd. Stel ik zou die 3e toch nemen wat is dan verstandig om te doen? Mee naar binnen nemen en ze gewoon met hun 3en loslaten in de kamer? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze niet zomaar met z'n 3en loslaten in de kamer. Zoals Christa ook al aangaf is koppelen heel erg afhankelijk van de karakters. Als de voedsters goed klikken met elkaar (voorzichtig proberen, jonge konijnen zijn kwetsbaar voor stress), zou ik die samen zetten en de ram apart houden. Als de ram dan gecastreerd is, kun je de twee voedsters dan koppelen aan de ram. Als de voedsters nog niet goed samen gaan, zou ik alle drie de konijnen apart houden, tot de ram gecastreerd en niet meer vruchtbaar is, en daarna een koppelpoging doen.

Ik denk dat je 40-50% kans hebt dat het slaagt. Maar dat is dus ook 50-60% kans dat één van de konijnen niet in de groep gaat passen, en dat je later misschien toch nog een tweede ram zal moeten aanschaffen en twee aparte koppels zal moeten houden. Het kan zijn dat het in eerste instantie lijkt te lukken, en dan met de puberteit alsnog mis gaat. Een behoorlijke gok dus. Niet onmogelijk, maar wel verstandig dat je er vooraf goed over nadenkt. Als twee aparte koppels geen optie is voor jou, zou ik er niet aan beginnen.

De kans dat een koppeling van een drietal volwassen konijnen uit de opvang zal slagen is een stuk groter, omdat je daar de konijnen uit kan zoeken op karakter. Op die manier kun je dus al voorspellen welke konijnen goed met elkaar kunnen in een drietal. En werkt het niet, kan er in een opvang vaak nog "gewisseld" worden en kan er een ander konijn in het drietal komen.

Ook wil ik nog een keertje aangeven dat 7 weken een week te vroeg is om bij de moeder weg te gaan, heb je dit al nagevraagd bij de fokker? Met wat voor reden de konijnen met 7 weken al weg gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites