Spring naar bijdragen
Evee

Lawaaierige kippen

Recommended Posts

Wij hebben kippen. Die liepen eerst op de moestuin, dat is aan de rand van het dorp. Maar omdat ik het te druk heb en gezondheidsklachten heb, is die moestuin te veel geworden. Daar gaan wij dus mee stoppen en daarom hadden wij de kippen naar onze achtertuin verhuisd. Nou zijn het new-hampshire hennen. Best flinke kippen dus. Er zit geen haan bij. Het zijn er 5, er zijn 3 kipjes van ongeveer 5 jaar oud en 2 van 2 jaar oud.

Maar het punt is, en ik weet ook wel dat het nu vooral opvalt omdat het heel vroeg licht is, dat die kippen echt heel veel herrie maken. Ze kakelen kei hard, vanaf een uur of 5 's ochtends. De buren spraken mij er al op aan, niet op een vervelende manier hoor, maar ze hebben wel een punt. Ook als je 's middags in de tuin zit lijkt het wel of ze een wedstrijd doen wie het hardst kan kakelen. Onze buren hebben ook kippen, maar die kakelen echt veel minder hard, wij hebben dus echt weer rare beesten...

Iemand enig idee of er iets aan te doen is? Ik heb al een paar keer gekeken of er geen kat bij de kippenren zat op het moment van kakelen, of dat ze aan het leggen waren op dat moment, maar dat was beiden niet het geval. Om ze nou in een donker hok op te sluiten en ze dan als wij wakker zijn vrij te laten vind ik ook niet echt kip-vriendelijk. Iemand hier toevallig ideetjes of tips wat wij kunnen proberen?

Ze kunnen voorlopig (deze zomer) evt. wel weer terug verhuizen naar de moestuin, dat we ze in het najaar weer naar de achtertuin halen. Dan is het in ieder geval later licht 's ochtends. Echt haast heeft een oplossing dus niet. Maar volgende zomer zitten we dan weer met hetzelfde probleem en ik denk niet dat wij de moestuin dan nog hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben precies hetzelfde 'probleem'. We hebben drie Amrock krielkippen en mogen overdag door de hele tuin scharrelen. Soms kakelen ze zo overdreven hard dat je het binnen hoort met alle ramen en deuren gesloten. Een paar huizen verderop hebben ze ook kippen (+haan) en die hoor je ook weleens kakelen, maar toch op een andere manier dan die van ons. Bij ons klinkt het echt verschrikkelijk en het lijkt wel alsof ze aangevallen worden door iets waardoor ze zo gaan schreeuwen. Nu weet ik dat ze het weleens doen als bijvoorbeeld één kip de andere twee kippen kwijt is en ze op deze manier probeert te vinden, maar soms doen ze het ook als ze gewoon met zijn drieën rondlopen. Ik heb zelf ook geen idee wat je hier aan kan doen, dus ik lees even mee :) 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn met van die rare kippen haha.

Ik heb ook al allerlei kippenfora afgespeurd, maar daar is het enige advies je kippen opsluiten en vrij laten als het een schappelijk tijdstip is. Als er geen andere optie is dan dat, zal ik daar verder naar moeten kijken. Maar dan zal er wel een groter nachthok moeten komen dan ze nu hebben. Ze zitten nu in een tijdelijk verblijf tot wij huis & tuin gaan verbouwen. Wel lekker groot hoor, een paar flinke konijnenrennen aan elkaar gekoppeld met een zelfgemaakt nachthok van restmaterialen. Maar het nachthok is niet mega groot. Ze kunnen er precies met z'n 5en in op stok en er zitten legnestjes in, maar er is niet veel scharrelruimte over.  Als ik ze daar echt in moet gaan opsluiten vind ik dat te klein en zal er een groter nachthok moeten komen. Kan de schuur wel voor ze op offeren, maar daar zitten ramen in, dan moeten wij die weer verduisteren. Pff lastig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb sinds woensdag kippen (legkippen) maar die hoor je nauwelijks. Misschien moeten ze nog wennen? Maar ze tokken heel beschaafd af en toe. Enige keer dat ik ze iets harder hoorde tokken was omdat er een naaktslak in de ren probeerde te komen. Dan snap ik ook wel dat je iets harder tokt.

Ze zijn overigens goed brutaal, dat wel. Haha.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze wonen inmiddels al een paar maanden in de achtertuin, dus wennen lijkt mij niet echt. Onze kipjes tokken echt behoorlijk hard. Je zou denken dat het hanen zijn, dat volume. Ik zal eens kijken of ik er binnenkort een filmpje van kan maken.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

Ze wonen inmiddels al een paar maanden in de achtertuin, dus wennen lijkt mij niet echt. Onze kipjes tokken echt behoorlijk hard. Je zou denken dat het hanen zijn, dat volume. Ik zal eens kijken of ik er binnenkort een filmpje van kan maken.

Ik bedoelde meer dat mijn kippen wellicht nog moeten wennen want die hoor je echt gewoon niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kippen van de buren hoor je ook bijna niet, in tegenstelling tot die van ons haha. Wij zullen wel weer rare beesten hebben ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak er maar kippensoep van :lol:

Grapje natuurlijk.
Je zult ze, als ze rustig moeten zijn, op moeten sluiten. (in het donker zetten dus)
Als het goed is blijven ze dan stil.
Als ze weer herrie mogen maken laat je ze weer in het daglicht lopen.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk grapje...

Vanochtend bij het voeren lag één van de kipjes dood in het hok. Ik weet niet of dat de veroorzaker was van het lawaai, maar het zou kunnen dat ze pijn heeft gehad / niet lekker was. Geen idee waarom ze dood is, was goed doorvoed, geen diarree, niets aan te zien. Een van de kipjes van 2 jaar dus leeftijd zou het ook niet moeten zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou best kunnen inderdaad, kippen gaan meer kakelen als ze niet lekker in hun vel zitten (en bij hanen is het juist andersom). Hopelijk hebben de andere kipjes niks!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, ik heb nog geen reactie van die persoon gehad, maar dat zou best een oorzaak kunnen zijn. Al weet ik niet hoe lang je ze al hebt, en of dat in de moestuin dus ook zo het geval was. Het lijkt me niet logisch dat dat beestje al jaren rondliep in de moestuin, hard kakelend, en ook al die tijd al iets onder de leden had. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De moestuin was wat verder van de bewoonde wereld, zelf was het daar niet zo heel erg opgevallen dat ze zo hard kakelen, maar ik was daar ook niet vaak met zonsopgang, en dat is wanneer ze het lawaaierigst waren.

Sinds ze in de tuin zijn kunnen ze best hard kakelen. Soms met reden bijv. als er een ei gelegd wordt of als ze horen dat ik de konijnen voer en dus weten dat ik daarna naar hun toe kom met eten. Maar vaak ook zonder reden: in de ochtend, maar ook gerust in de middag als het lekker weer was en ik in de tuin zat. Het is niet dat ze 24 uur per dag kakelen hoor, maar er komt gewoon best veel volume uit. Ik ben benieuwd of het lawaai afneemt nu er een kipje dood is, of dat ze het nog wel blijven doen.

Als je denkt dat konijnen lastig zijn om te zien of ze ziek zijn: bij kippen vind ik het nog lastiger. Ik zal ze in ieder geval nog een wormenkuurtje geven en ik zag dat eén kipje ook beginnende kalkpootjes had. Maar afgezien daarvan zien ze er goed actief uit, geen diarree, niet mager, heldere oogjes. Ik weet ook niet hoeveel meer je aan een kip kan zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hetzelfde als een vogel denk ik? Slecht verenpak, kale plekken of dik in de veren is vaak al niet helemaal gezond. Veel stilzitten, als dat anders is dan anders tenminste. Daarvoor moet je je beestjes kennen, maar dat weet je ook wel :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mijn zus wel ff vragen,die heeft ook kippen en zit op een kippenforum. Een van haar kippen had iets met de krop (zeg ik dat goed?) niet in orde en was ineens dood. De rest doet het gelukkig goed. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat ze wel minder lawaai maken nu, in ieder geval 's ochtends vroeg minder. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het minder goed weer is en ze dan wat langer in het hok blijven zitten. Ook ligt er nu, omdat het zo regent, een plaat op het deel van de ren bij het nachthok, dat maakt het ook wat donkerder in het hok. De overige kipjes zien er in ieder geval goed uit. Bedankt allemaal voor het meedenken, tips zijn overigens nog steeds welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach wat sneu van het kipje. Weet wel zeker dat ze meer kakelen als er iets is. Leggen van een ei, een ongewenste merel die langs de ren hupt of inderdaad ziek zijn.

Een van mijn kippen had ineens bloed bij de kont. Niet zo een beetje ook! Werd ook nog eens lekker door die andere twee gepikt natuurlijk. Apart gehouden voor een paar dagen, goed schoongemaakt. Ze had denk ik een keer een slecht ei (windei) en de schaal is wat aan haar kontveren blijven hangen. De anderen s ochtends natuurlijk pikken naar dat eischaal-/vlies ding en toen hebben ze haar te hard gepikt.

Rakkers zijn het.. Zodra ze bloed ruiken! Pfoe!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .