Ga naar inhoud

apotheek bijwerken


nam_mkha

Aanbevolen berichten

Carprofen, metocloral, cisaral, fenbendrops, cotivet (ofzoiets, heet nu iets anders), no-myiasis-spray, honingzalf, echinaceatabletten voor kinderen, verschillende soorten dwangvoer en verschillende maten dwangvoerspuiten, kleine spuitjes voor de geneesmiddelen, en lege 'echte' spuitjes met nieuwe opzetnaaldjes. Ik heb dat allemaal preventief in huis, maar ik dokter nooit zomaar zelf wat aan. Ik hoef echter niet altijd meer langs te komen, omdat ik veel ervaring heb inmiddels en dat weet de da. Veel kan ik dus al na telefonisch overleg starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, dat is echt veel! Anti-myiasis heb ik trouwens ook, was ik even vergeten. Hoe werkt metocloral precies? Ik las dat het de maaglediging versnelt, maar bij verstopping zit het probleem toch gewoon in de darmen?

Wondzalf lijkt me inderdaad ook een goed plan. Stom eigenlijk dat ik dat überhaupt niet heb liggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenbendrops, carprofen, ciseral, endofloxeral (deze heb ik niet altijd omdat ik die via de da moet krijgen), dwangvoeding, potje olvarit eerste hapje wortel, spuitjes, myiasis spray, oorzalf, parasiet druppels (luizen enz) Ik kan in ieder geval een hoop als er wat mankeert. Maar ik denk dat vooral de eerste hulp dingen belangrijk zijn zoals dwangvoeding, als je minder ervaring hebt is het raadzaam eerst met een goede da te over leggen. Dat doe ik ook evengoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metocloral gaat inderdaad maagklachten tegen, zoals misselijkheid en braken (dat laatste kunnen ze niet, maar goed), door de maag leeg te maken. Cisaral doet dat met de darmen. Bij een verstopping of gas moet je zelf ook nooit zomaar iets toe gaan dienen, omdat je daar vaak te weinig over weet. Vandaar dus altijd overleg met de dierenarts ;) Ik heb ervaring met gas, dus daar kan ik zelf mee starten na telefonisch overleg. Met een vermoedelijke verstopping moet ik toch echt naar de da toe, omdat ik daar ook te weinig van weet. Maar ik heb het het liefst wel allemaal in huis, zodat ik het toe kan dienen waar nodig.

Ohja, en heb ook nog probiotica..

@Kim Bingo Enrofloxoral bedoel je? Dat mag toch niet meer aan konijnen gegeven worden? Die antibiotica willen ze ook bij mensen gebruiken, dus om de resistentie te voorkomen, mag het bij dieren alleen nog na grondig onderzoek als blijkt dat dat het enige is wat werkt. Ik kreeg dat voor mijn vogeltjes ook nog mee, maar voor mijn konijntjes nooit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enrofloxoral is inderdaad niet meer zomaar te krijgen. Ik heb begrepen dat dit vanwege de angst voor resistentie is, maar het is geen middel dat bij mensen gebruikt wordt. De groep antibiotica waar het bij hoort, is ook geen groep die een laatste redmiddel vormt bij mensen, dus ik denk dat er een andere reden is voor de terughoudendheid.

T.a.v. de EHBO-box: als je moet vragen wat er in moet, dan moet je gewoon naar de dierenarts gaan als je konijn ziek is. Als je moet vragen wat een middel precies doet, moet je het nooit gaan gebruiken zonder een dierenarts te raadplegen. Kijk, als je konijn bij herhaling een bepaald probleem heeft, snap ik dat je in overleg met je dierenarts zorgt dat je dingen op voorraad hebt. Voor de meeste mensen geldt echter: met een ziek dier ga je naar de dierenarts.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ehbo-doos is op het moment vrij leeg. Gelukkig maar, want dat houd fitte konijnen in. Ik heb een tijdje terug alles wat ruim over de datum was weggegooid. Ik heb nu nog carprofen anti-myiasis, verschillende spuitjes en verschillende middeltjes voor dwangvoer, oogzalf en calendulazalf in huis. Er zit nog wel meer in, maar dat is voor de honden, katten en kippen, die delen de EHBO doos ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deeskuh88@Christaaa

Ik zou ook nooit zomaar iets toedienen hoor, ik heb het wel een keer gedaan toen de dierenarts niet bereikbaar was maar heb intussen geleerd dat ik in zo'n geval maar wat meer moeite moet doen om een DA te spreken te krijgen, en niet zelf voor dokter moet gaan spelen. Dat ik graag wat spullen op voorraad wil is omdat mijn konijnen allebei meerdere keren gas hebben gehad (achteraf waarschijnlijk door slechte biks, ben nu al een aantal maanden overgestapt op SS) en thuis behandelen (nogmaals, in overleg met DA) wanneer nodig natuurlijk idealer is dan langs de DA te moeten. Scheelt voor hen een hoop stress door autorijden, honden in de wachtkamer, etc.

Maar goed, wat Christa zegt is op zich wel logisch. Je raadt dus aan alleen spullen in huis te halen voor ziektes waarmee ik ervaring heb?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker heel logisch. Ik heb meestal de flesjes dicht in huis en dan gaan ze pas open zodra de dierenarts zegt dat dat oké is. Na bellen of langskomen is het dan horen wat je moet gaan gebruiken en hoe. En dan kan ik aangeven wat ik heb. Ik kan het zelfs zo zonder recept bij de dierenarts kopen. Maar het belangrijkste blijft voor iedereen nog altijd: Die dierenarts heeft ervoor geleerd en is altijd stap 1 in het genezingsproces! Ik geef nooit iets zonder te bellen of na bij de dierenarts te zijn geweest. En al zeker geen verschillende producten door elkaar zonder dierenartsadvies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎25‎-‎06‎-‎2016 at 12:35 zei Christaaa:

Enrofloxoral is inderdaad niet meer zomaar te krijgen. Ik heb begrepen dat dit vanwege de angst voor resistentie is, maar het is geen middel dat bij mensen gebruikt wordt. De groep antibiotica waar het bij hoort, is ook geen groep die een laatste redmiddel vormt bij mensen, dus ik denk dat er een andere reden is voor de terughoudendheid.

T.a.v. de EHBO-box: als je moet vragen wat er in moet, dan moet je gewoon naar de dierenarts gaan als je konijn ziek is. Als je moet vragen wat een middel precies doet, moet je het nooit gaan gebruiken zonder een dierenarts te raadplegen. Kijk, als je konijn bij herhaling een bepaald probleem heeft, snap ik dat je in overleg met je dierenarts zorgt dat je dingen op voorraad hebt. Voor de meeste mensen geldt echter: met een ziek dier ga je naar de dierenarts.

Ik weet van enrofloxoral alleen dat Otje van mij er gas van krijgt, dus die troep hoef ik sowieso niet in huis te hebben :P 

Met dat laatste ben ik het zeker helemaal eens, daarom heb ik zelf alleen carprofen, cisaral, dwangvoer en kattenlaxeermiddel in huis. Bij Otje durf ik het de eerste uren dan ook zonder dierenarts aan, maar dat is alleen omdat ik haar echt door en door ken. Zodra ik ook maar enige twijfel heb over wat haar zou kunnen markeren hang ik aan de telefoon met de DA en wanneer ze last van haar kiesjes heeft geen enkele thuis behandeling zin. Bij Tibbe is het echt een ander verhaal, ik heb met hem nog niet echt iets mee gemaakt, hooguit 1x niet eten maar dat was na een paar uurtjes vanzelf over. Uiteindelijk overigens wel erachter gekomen dat ze samen van een plasticbloemen slinger hebben lopen vreten waarvan ik niet eens weet hoe ze er aan zijn gekomen gezien dat ding eigenlijk boven mijn raam hing.. Punt blijft, als je merkt dat er iets is, beter niet zelf gaan lopen prutsen maar gewoon naar de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .