Ga naar inhoud

''Moeilijk op te pakken''


Rr.ianne._

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort 2 Rex Widder konijntjes kopen, maar nou hoor ik van de fokker dat ze ''Wel wat moeilijk op te pakken zijn''. En ik wil juist graag een konijn om lekker mee te knuffelen! :hug:De fokker zegt wel dat de konijntjes van een knuffel houden. Kan ik ze laten wennen aan mij, zodat ik ze na een tijdje wel makkelijk op kan pakken, of blijft het zo? Ik heb ze nog niet gekocht, dus uitproberen kan helaas niet... Mijn vraag is eigenlijk: Is het normaal dat een Rex Widder konijn wat 'bangig' is, en kan ik daar iets aan doen?

Groetjes Rianne! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat elk konijnenras niet opgepakt wil worden. 

Konijnen zijn prooidieren en optillen lijkt op een aanval van bovenaf. Sommige konijnen zullen het toelaten al is het dan vaker van angst dan van plezier.

Natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel, maar als je echt wilt gaan optillen zou ik niet voor konijnen kiezen. 

Wil je toch konijnen kun je het beste naar een opvang gaan, daar weten ze het karakter van de konijnen al en of ze dus van knuffelen houden ja of nee. Gelukkig zijn er wel konijnen die van lekker aaien of op schoot zitten houden. Meestal komen ze dan wel zelf op schoot uiteraard ipv opgetild te worden

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij Charita. De meeste konijnen zijn niet van die knuffelbeestjes zoals vaak gedacht wordt. Het beste pak je ze nooit op, tenzij ze bijvoorbeeld naar de dierenarts moeten. Sommige konijnen vinden het fijn om even lekker geaaid te worden in hun ren (met de pootjes op de grond en mogelijkheid om weg te hupsen), maar sommige vinden dit echt niks, of alleen als ze aan het eten zijn. 

Neem dus geen konijnen als je de verwachting hebt dat je er lekker mee kan knuffelen. Zeker geen jonge konijnen, want je hebt dan vaak geen idee hoe hun karakter zal zijn als ze volwassen zijn. Een tip is inderdaad om naar een opvang te gaan en te vragen of zij konijnen hebben zitten die graag geaaid willen worden, maar bedenk dat in je armen knuffelen niet reëel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met de dames hier boven mij. Konijnen zijn geen knuffeldieren. Ik heb vijf konijnen waarvan twee weleens naast me op de bank springen voor een knuffel maar de andere drie raak ik bijna nooit aan. Dat vinden ze niet prettig. Dan is het al een drama als je ooit eens wat moet controleren of naar de DA inderdaad. Van die prachtige krassen over je lichaam enzo..

Haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Snuffie wordt heel graag geaaid tenzij ze met 'belangrijke dingen' bezig is, naar brokken zoeken dus. Dan duwt ze mijn hand weg." Nee baasje je ziet toch dat ik bezig ben!" Maar anders gaat ze als je over haar kopje aait lekker ontspannen liggen met oogjes halfdicht. Maar oppakken is een heel ander verhaal, dat vind ze vreselijk. Dan gaat ze bijten en krabben en keihard sjotten met haar achterpoten. Zelfs de da is 2 keer hard gestampt. Dus we pakken ze alleen op als het echt moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest konijnen houden inderdaad niet van knuffelen en vinden oppakken eng. Sommigen vinden aaien of kroelen aan het koppie wel ok en een enkele komt er echt om vragen. Van jonge konijntjes wordt juist vaak gezegd dat ze tam en hanteerbaar zijn en dat zijn ze dan op dat moment vaak ook nog wel. Als ze ouder worden en geslachtsrijp kunnen met name de dametjes ineens helemaal niet meer zo 'lief' en tam naar hun baasje zijn. Mijn genieten van knuffelende konijnen zit hem in het kijken naar een koppeltje verliefde konijntjes onderling. Goed dat je vantevoren informatie inwint. Als jij graag dieren wilt waar jij zelf mee kunt knuffelen en rondlopen denk ik dat je beter niet voor konijntjes kunt kiezen, dat wordt dan een teleurstelling, gewoon omdat de meeste konijntjes je verwachting niet waarmaken. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze jong was vond ze oppakken nog helemaal niet erg. Nu is het een ander verhaal... En als de fokker al zegt dat ze moeilijk te pakken zijn zullen ze wel redelijk schuw zijn. Want fokkers willen natuurlijk verkopen.

aangepast door snuffie en ik
Nog even iets toevoegen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bedankt voor alle reacties! Ik heb ze toch gekocht, en ben er heel blij mee! De konijnen vinden het prima om geaait te worden, en oppakken gaat ook prima. Twister was eerst heel bangig, maar nu ook helemaal goed! Rex was vanaf het begin al heel springerig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .