Ga naar inhoud

Serenay naar de dierenarts geweest


belleke

Aanbevolen berichten

Gisterenavond kwam Serenay niet toen ik eten gaf. Ik heb eerst nog geprobeerd met dingen die ze erg graag lust maar zij was niet onze pittige dame. Dus heb ik haar naar binnen gehaald en ja hoor het toilet weer ingericht als ziekenboeg. Pijnstilling gegeven en allemaal lekkers klaar gezet. Ze at wat kruiden en maakte niet die indruk dat ze heel erg ziek was. Ze heeft wel wat gegeten maar niet noemenswaardig. Goed gepoept en geplast. Vanmorgen rondgebeld en ben uiteindelijk naar een andere dierenarts gegaan dan waar ik normaal naar toe ga. Ik ken deze nog wel uit mijn opvangtijd.

Zij heeft haar heel goed nagekeken en konden niet echt iets heel vreemds vinden. Tanden in hoeverre ze kon kijken zagen er prima uit. buik voelde ook niet echt heel slecht aan. Geen koorts eigenlijk niet heel erg aanwijsbare diagnose. Maar we denken toch aan problemen met de buik. Dus ze heeft een prik gekregen en vocht bijgezet dat doen ze daar standaard. Ze krijgt nu pijnstilling en cisaral en dwangvoeding.

Knapt ze niet op gaan ze toch met een roesje kijken of er toch iets met de tanden mis is. Maar ik weet het niet of dat het probleem is want ik heb deze week de appelboom gesnoeid en ze heeft druk aan de takken zitten knabbelen. OOk probeer ik dan urine op te vangen kijken of daar een probleem zit hebben we afgesproken.

Omdat ze gisteren ook languit ging liggen denk ik zelf toch een beetje aan de buik. Hoop dat het zo is.

Als jullie nog andere dingen kunnen bedenken hoor ik het graag.

Knuffels Belleke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank het gaat nog niet zo geweldig. Het is zo vreemd een timide Serenaytje. Ze eet wel wat verse kruiden en ik zag vanmorgen dat ze ook wel een aantal SS brokjes op had. Medicatie gaat niet vanzelf erin helaas en ook de dwangvoeding niet. Moet echt even in de houtgreep dat ben ik niet meer gewend. Daarin herken ik gelukkig wel onze dame. Ook de methode met het lepeltje wat meesral wel lukte bij alle andere zieke konijnen of banaan, peer wil ze niet. 

Vraag me nog steeds af wat is er aan de hand? Ik heb haar met de storm een raar blaadje zien eten wat in de ren gewaaid was. Ik kreeg het haar niet afgenomen. Ook  waste ze zichzelf en Ombre heel veel maar dan zou ze geen drolletjes meer leggen.

Dan toch het gebit? 

Ik hoop dat ze het gaat redden ik doe mijn best.

Moet eerlijk zeggen dat ik wel iets heb oh begint die ellende weer met steeds zieke konijnen. Wanneer zijnd die beestjes nu eens gewoon lange tijd allemaal gezond.

Al is dat niet helemaal eerlijk want Serenay is 4 jaar bij ons en nog nooit eerder ziek geweest.

Knuffels Belleke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging steeds iets beter met Serenay. Ze eet weer nog niet zoals het was. Poept alles onder en is weer levendig. Vanmorgen nog een keer ciseral gegeven en geen pijnstilling. Vanmorgen dacht ik,  ik koppel haar maar weer terug met Ombre en oei  op neutraal terrein vloog ze hem meteen weer aan. Ik heb haar nu achter in het opvanghok gezet en ga eens goed nadenken of ik dit nog wel wil.

Wij merkte gisteren toen we buiten zaten dat Ombre zich zo aan het amuseren was rond aan het rennen en met alles aan het slepen, Serenay en Ombre heb ik nooit een heel leuk klef koppel gevonden. Niet zoals met Wim en met andere koppels. Het lag vooral aan Serenay Ombre is heel zacht. Ze waste hem wel en ze maakte ook geen ruzie meer. Maar ze joeg nog geregeld achter hem aan als hij iets deed wat haar niet beviel. Maar omdat ze toch altijd wel samen lagen en elkaar waste en niet de tent uit vochten heb ik het zo gelaten. Ombre pikte het ook en leek niet erg ongelukkig ging zijn gangetje. Nu ben ik aan het denken om hem te gaan koppelen met Kina. Zij  is ook rustig en zit door omstandigheden nog steeds alleen. Dan verwissel ik ook van rennen. En dan gaat Serenay naar Carl toe om een ander maatje te vinden. Alleen zitten dan nu even wel 3 konijnen alleen.

Vind het soms echt niet leuk meer altijd dat gedoe met die diertjes maar ja als ik er dan weer bij zit en ze zo snoezig bezig zie denk ik dan wel weer konijnen zijn leuk.

Knuffels Belleke

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik zeker doen ik neem deze dame pas weer mee als ze lief is voor haar mannetje.

Alleen zie ik op dit moment weinig mannetjes zitten in de opvang. Wil geen jonkie want Serenay is ook al minstens 4 jaar oud.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer opknapt.

Tja, je hebt er nu wel de gelegenheid voor om met ze 'te schuiven'. Het is wel even een gedoe, maar voor Kina zou je waarschijnlijk sowieso een maatje gaan zoeken. Misschien wil Carl Ombre en Kina ook wel voor je koppelen als je daar geen energie voor hebt? Het zou niet de eerste keer zijn dat hij 2 stelletjes tegelijk voor je koppelt :) 

Konijnenparadijs en Joy kunnen natuurlijk ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb al een paar keer contact gehad met Carl. Maar eerst had hij weinig geschikte mannetje zitten en nu heeft hij 54 verwaarloosde konijnen zitten. Ik had dus al met hem overlegd dat ik dan naar Aniek zou gaan. Ik zat gisteravond nog op haar site te kijken naar mannetjes en daarna ging ik de konijnen voeren.

En bah Serenay at weer niet. Meteen pijnstilling gegeven en Ciseral en vanmorgen was ik de eerste bij de dierenarts.

Ze kan weer weinig ontdekken een iets borrelige buik. Het gebit ziet er goed uit en ik denk ook niet dat dat het probleem is omdat ze ook brokjes at. Ik geef Super Trio en die zijn best hard. Wel vind ik haar voorpootje net als bij Mamski een beetje raar staan. Ik heb haar daar gelaten ze gaan even goed kijken een echo of foto maken etc.

Het kan EC zijn maar na zoveel EC konijnen vind ik haar helemaal niet in dit plaatje passen. Niet veel plassen, niet afvallen etc.

Hoe kan het dat een konijn ineens na 4 jaar gasaanvallen krijgt?? Wat kunnen oorzaken hiervan zijn?

Ik moet zeggen dat ik er erg moedeloos van wordt en mijn plezier in konijnen even helemaal weg is. Als ik in de tuin ben geniet ik er niet meer van. Konijnen alleen zijn echt niet leuk . Ik wordt er doodongelukkig van. En Serenay zat ook nog eens in het opvanghok het is wel groot maar toch. Ze kan er niet echt heel hard in rennen.

Ik weet dat het grootste gedeelte van alle konijnen zo leven maar ik zag altijd 3 gezellige koppeltjes samen bezig of tegen elkaar aan liggende. Lekker rennend en springend door hun ren. De boel slopen slepen met dingen etc.  Ook weet ik soms niet of ik wel goed bezig ben. Zoals met Mamski zoveel keer naar de dierenarts toe geweest ,behandelingen en uiteindelijk moet ik haar in laten slapen dat doet mij nog steeds zoveel verdriet.

Even een konijnendip hier dus.

Knuffels Belleke

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serenay is weer terug. Ze hebben niets gedaan. Zij had overlegd met de andere dierenarts en ze zagen de zin van een foto of echo van de buik niet in.

Ik blijf het vreemd vinden dat Serenay ineens tot twee keer toe niet eet. Nu gaan ze vrijdag toch haar gebit nakijken. Omdat ze nu niet gegeten had en niet lekker was vonden ze het nu geen goed plan. Verder zou ik nog urine en bloed kunnen nalaten kijken. Maar is dat zinvol??

Ze heeft weer Ciseral mee gekregen en novocam en dwangvoeding. Ik zag juist wel drolletjes een beetje langwerpig wel.

Ik ben aan het denken om haar gewoon Panacure erbij te geven. Zou ze wormen of EC hebben dan pak ik dat in ieder geval aan.

Baal ervan dat ik weer niets opgeschoten ben. En ik twijfel alweer aan de kundigheid van deze dierenarts. Al staat hij op jullie lijst en gaat iemand die ook opvangt ook altijd naar haar toe. Het blijft vaag zeggen zij omdat ze niets aanwijsbaar vinden. Buik rommelt wel een beetje maar niet extreem.

Hebben jullie nog ideeën? Moet ik op ander voer overgaan?

Konden die diertjes maar praten en zeggen ik heb buikpijn.

Knuffels Belleke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat een dip. 

Vervelend dat Serenay nu weer ziek is en dat jullie er maar niet achter komen wat ze heeft. 

Ik heb Lou ook vanaf maandagavond binnen zitten met buikpijnklachten en slecht eten. Dinsdag ben ik met hem bij de dierenarts geweest en ik moest 3 dagen doorgaan met metocloral. Hij had een scherpe rand op zijn kiezen, maar ook niet heel erg. Helemaal achterin konden ze het natuurlijk niet zien. Hij is sinds dinsdag niet meer verder opgeknapt, eet nog steeds heel weinig. Ik ga denk ik morgen weer terug naar de dierenarts om nog eens goed naar zijn gebit te laten kijken/slijpen. Mijn dierenarts zei wel dat ze bij gebitsproblemen minder goed kauwen en daardoor buikklachten krijgen. Misschien is dit bij Serenay ook het geval (je weet natuurlijk niet hoe het bij de achterste kiezen er uit ziet)? Het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn, maar ik wilde het even tegen je gezegd hebben.

Beterschap en succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lien bedankt voor je reactie. Ik baal ook dat ze vandaag niet gekeken hebben naar het gebit . Maar er was miscommunicatie en ze wilde haar nu geen roesje geven omdat ze niet gegeten had. 

Heeft jouw konijn dit vaker gehad of kwam dat ook ineens na jaren?

Is Metocloral beter dan de Ciceral die ik kreeg.

Ik heb haar vanmiddag met een spuitje gedwangvoerd. Zij heeft best wat blaadjes van de fambroos op en ook wel een beetje munt.

Ik heb in al die 35 jaren pas een keer een verstopt konijn gehad door haren. Dus voor mij is dit nieuw.

Knuffels en natuurlijk ook beterschap met jou konijntje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Hij had vorige week een keer 's ochtends ook last van z'n buik, maar toen ik hem toen 1 keer metocloral en carprofen had gegeven was hij al snel weer de oude. Maar zo kort op elkaar vind ik wat verdacht. Hij heeft het afgelopen najaar ook een keer gehad. Toen heeft de dierenarts, zonder narcose en in een soort jasje, zijn kiezen wat geslepen al was er toen ook weinig te zien. Daarvoor had hij ook nooit iets. 

Of een dierenarts metocloral of cisaral geeft hangt volgens mij ook een beetje van de voorkeur van de dierenarts af. Die van mij heeft tot nu altijd metocloral gegeven, maar ik lees hier ook heel vaak dat ze cisaral krijgen. Metocloral werkt wat meer op de masglediging en cisaral meer op de darmen, zo heb ik begrepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lien oe gaat het nu met Lou? Ik hoop weer wat beter.

Ik ging juist weer even kijken bij Serenay zit mevrouw heerlijk te eten.  Ze had tot nu toe alleen bramen en frambozenblad op en munt en paardenbloemblad. Ik heb haar ook gedwangvoerd. 

Ik had wat Limburgs zwart brood gedroogd dat is vrij hard en dat at ze dus. 

Ook ben ik  vanmiddag uit wanhoop begonnen met panacure ik dacht heeft ze wormen of EC pak ik dat in ieder geval ook aan. Had het er ook al met de dierenarts over gehad. Ik vind haar voorpootje net als bij Mamski een beetje krom staan.

Nu twijfel ik of ik haar morgenvroeg wel langs breng om haar gebit te controleren. Omdat ze ook dat harde brood eet  twijfel ik aan problemen met het  gebit. Ook kan dat later altijd nog zou ze weer opnieuw niet eten. Ben nu blij dat ze weer at en levendiger is. En weer die stress.  Wat zouden jullie doen?

Denk dat ik wel weer een preek krijg dat ik eerder af had moeten bellen maar ze begon juist pas te eten.

Knuffels Belleke

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer lekker heeft gegeten. Ja, lastig he wanneer je nou moet gaan. Morgen telefonisch overleggen wat handig is om te doen? Met het weekend voor de deur is dat misschien wel prettig.

Lou is vandaag een tijdje bij de dierenarts geweest. Lief dat je het vraagt :) Ik heb hem vanmorgen bij de assistente gebracht en de dierenarts zou 's middags naar hem kijken en eventueel zijn gebit behandelen. Dat is gebeurd (onder narcose) en tegen de avond kon ik hem weer ophalen. Nu dwangvoeren, doorgaan met metocloral en wachten op keutels (ik heb er net 3 gevonden). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat Lou inmiddels een hele berg drolletjes gelegd heeft. Wat kan je daar blij van worden he'. Ik twijfel heel erg nu. Het groenvoer en het bakje waren vanmorgen nietleeg. Het zwart brood wel op. Ik zal zo maar eens bellen. Overleggen wat te doen. 

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze foto kreeg ik juist toegestuurd op mijn mobiel.

Vanmorgen heb ik Serenay gebracht naar de dierenarts om toch naar haar tanden te laten kijken. Ik kan om twee uur bellen. Maar de assistente zei op de app dat ze wel wat kleine puntjes op de tanden had. Kan dat echt de oorzaak zijn dat ze niet at?

Kan ik met andere brokken of voer dit voorkomen?

Ik hoor straks nog wel meer had ook urine en dropjes ingeleverd.

Knuffels Belleke

IMG_2965.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh wat een droppie... Nu afwachten maar. Tja, je weet natuurlijk niet of het door puntjes/scherpe randjes kwam, dat is bij Lou precies zo. Maar omdat er geen andere oorzaken te vinden zijn is het wel het proberen waard en mocht ze dan nog steeds niet opknappen dan kan je gebitsproblemen uitsluiten. 

Lou heeft dit 1 keer eerder gehad, en Flodder meerdere keren. Maar steeds vond de dierenarts het gebit eigenlijk wel meevallen. Er waren dan wat scherpe randjes of een klein haakje maar ze twijfelden of dat nou echt de oorzaak was, maar ze hebben ze wel verwijderd. Bram en Pluk hebben het trouwens ook een keer gehad, al bleek er bij Bram toen wel een lelijke haak achterin te zitten. En ze knapten daarna dan weer op. Bij Flodder duurde het een keer wel een week na de behandeling voor ze weer opgeknapt was, pfff was voelde die zich beroerd... 

Dus hopen dat Serenay en Lou nu gaan opknappen! Lou heeft inmiddels aardig gekeuteld (daar kan je inderdaad heel blij van worden) en hij heeft ook zelf wat van het dwangvoer gegeten dat ik gisteravond na het dwangvoeren in een schaaltje had neergezet, en een paar brokjes. 

Of je gebitsproblemen kan voorkomen/uitstellen door hardere brokken zijn de meningen verdeeld. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rakker heeft dit ook al een keer gehad. Dan zaten er wel wat puntjes aan de kiezen, maar de dierenarts had niet direct het idee dat het daaraan kon liggen. Eenmaal onder narcose bleek toch dat er op de achterste kies een flinke haak zat, welke in zn bekje zat te prikken, met zelfs een wond tot gevolg. 

Rakker had om de haverklap haken op zijn kiezen, en ik ben hem toen ook hardere brokken gaan geven. Bij Rakker heeft het niet geholpen, maar ik weet dat bij andere het wel resultaat heeft gegeven. Ik denk dat het een kwestie van proberen is.  Bij Rakker heeft het geen nut omdat sommige kiezen niet goed staan en daardoor is de slijtage niet helemaal goed. Hij is inmiddels 1 kies kwijt, en een andere kies heeft een wortelkanaalbehandeling gehad. Ik moet zeggen, dat dat laatste goed geholpen heeft. Na de wortelkannaalbehandeling heeft hij bijna een jaar geen haakjes gehad, terwijl hij daarvoor bijna iedere twee weken op de kliniek was voor haakjes. 

Hopelijk knapt Serenay snel op. 

@Lienappelsien Hopelijk knapt Lou ook snel op. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .