Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Goedemorgen,

Mijn ram ziet er uit alsof hij in de rui is. Hij verlies niet veel haar, vergeleken met de lente-rui. Maar als ik een scheiding maak, dan zie ik dat hij drie lengtes haar heeft. Zijn normale vacht is zo'n 4 cm, daar doorheen zitten her en der plukken van 2 cm. Maar er zijn ook plaatsen waar ik kersverse haartjes zie komen, die nog maar een halve cm zijn. Waarom zou een konijn in juni extra vacht aanmaken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wilde er net een topic over openen maar zie dat deze er al is, wortel is dus ineens ook flink in de rui. Ik dacht dat dit de tijd normaal niet was? Dollie is niet in de rui. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier momenteel ook twee voddebalen rondlopen! Compleet met los hangende plukken haar, ziet er niet uit! Omdat het allebei konijnen zijn die niet van aanraken houden is regelmatig even 'plukken' niet zo eenvoudig. Dat doe ik namelijk nog wel eens bij wat hanteerbaardere konijnen en dan zien ze er weer even wat netter uit en het scheelt natuurlijk het oplikken van haar. Nu probeer ik stiekum tijdens het eten of in het voorbijgaan wel eens een loshangende pluk te pakken te krijgen. Maar dit wordt niet echt gewaardeerd, ha, ha! 

Mijn twee pleegkonijntjes zien er prachtig uit met hun gladde vachtjes. Er is dus nogal variatie tussen de konijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi hoi, ik heb hetzelfde verhaal met mijn Lynn. Overal losse plukjes. Heb gehoord dat het kan komen door de extreme temperatuurverschillen de afgelopen tijd. Wij hebben hier last van, konijntjes vast ook..

Vorige week was het maar 8 graden snachts bijvoorbeeld. Andere nachten veel warmen. Denk dat dit misschien ook mee kan spelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat mijn konijn ook bezig is? Hij is ineens heel donker van kleur en heeft een streep op ze neus van korter haar. Hoe die eerst lichtgrijs was is hij nu antraciet. Iemand enig idee hoe dit komt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Tesfaye:

Ik denk dat mijn konijn ook bezig is? Hij is ineens heel donker van kleur en heeft een streep op ze neus van korter haar. Hoe die eerst lichtgrijs was is hij nu antraciet. Iemand enig idee hoe dit komt?

Door het verharen ;) De nieuwe haren zijn nog wat korter en anders van kleur. Over een tijdje zie je daar niks meer van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat het komende week best warm wordt (woensdag 30+ graden?) wilde ik toch graag mijn konijn Lientje van wat haar (ze heeft nog erg veel loshangende wintervacht) verlossen. Alleen... Lientje vindt aanraken en oppakken echt vreselijk. In de tijd dat ik haar nu heb, hebben we al veel vertrouwen in elkaar gekregen en is ze, met de pootjes op de grond en zonder veel aanraken, op haar manier best hanteerbaar. Ik wilde haar eigenlijk niet in een reismandje duwen en dan, met de bovenkant er af, onder dwang plukken.
Tijdens het verschonen/aanvegen van hun verblijf scharrelen Lientje en Hubbel altijd om mij heen, gooien met vegers, schuiven met emmers enz. Steeds als Lien in de buurt zat, trok ik er een paar plukken haar uit totdat ze het merkte en wegliep en weer ergens hooitjes ging zitten eten. Soms kon ik haar even klem zetten achter een bak of boomstam. Dan rustig een paar plukken haar uittrekken en op het moment dat ze doorkreeg dat ze niet weg kon, liet ik haar weer gaan, voordat ze in paniek kon raken, en liet haar weer even met rust. Zo zijn we vanmorgen een poosje bezig geweest, en ik moet zeggen, ik ben heel tevreden. Over wat ik bereikt heb qua gedrag bij haar en natuurlijk de hoeveelheid haar wat er nu toch lekker af is (scheelt ook weer inslikken natuurlijk). En dat zonder paniek en zonder vasthouden, met vooral rust en geduld. Zo leer je bij elk dier wat op je pad komt weer wat bij.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@BammyflurryWat grappig, op precies dezelfde manier doe ik dat met mijn ram. Hij is ook niet gek op aanraken (behalve wanneer het hem zint), dus steeds als hij met zijn kont naar me toe zit probeer ik even snel wat haren te plukken voor hij het doorheeft. :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemands een idee hoe dat dan precies werkt met die rui? In juli is wortel dus nog een x verhaard en Dollie niet. gek toch? En eind aug begin sept zouden ze weer een winter vacht moeten krijgen begint ie dan weer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zal wel heel konijneigen zijn wanneer en hoe het verloopt. Er zijn ook koukleumen onder de mensen die bij 20 graden of minder met een trui lopen en bij licht afkoelen 's avonds al lopen te rillen. Net als mensen die zomer en winter in korte broek kunnen lopen zonder het koud te krijgen. Ik vermoed zelf dat die verschillen er ook bij dieren zijn, zij het misschien minder extreem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Castratie kan ook in vloed hebben op de rui, soms komen ze er voor castratie zonder problemen doorheen en na castratie lijkt de vacht dan of juist moeizamer of juist bijna in 1x alles los te laten. Verder verschilt de temperatuur op verschillend plaatsen in de tuin ook nog, dan heb je ook nog konijnen die in een schuurtje of binnen in huis wonen.  Op zich ook niet gek dat het dus per konijn kan verschillen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn (bijna) witte konijnen, die dus een zachtere vacht hebben dan de andere zijn ook in de rui.. Vooral Alfred die helemaal wit is en die zit naar mijn idee ook al een tijdje in de rui (langer dan normaal), hij ziet er niet uit net een zwerver.. Ik krijg ook het idee dat het klimaat en de abnormale temperaturen (heet, koud, heet, koud) van deze zomer een rol spelen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .