Ga naar inhoud

Verkouden konijn


Minka

Aanbevolen berichten

Ik heb een Franse Hangoor van 12 weken oud en toen ik hem net kreeg hoorde ik hem af en toe niezen. We zijn toen naar de dierenarts gegaan en die constateerde een lichte verkoudheid. We kregen Doxoral Aqua Drops en hiervan moesten we hem 5 dagen lang, 2x per dag 1ml in z'n bekje spuiten.

Na 5 dagen leek het eigenlijk alleen maar erger te worden en van af en toe een enkele keer niezen ging het naar hele niesbuien. Dus hup terug naar de dierenarts, verhaal uitgelegd en we kregen nog een nieuwe kuur mee. Nu zijn we inmiddels ruim een week bezig en er is absoluut geen verbetering, het wordt eerder erger.

Konijn is verder super vit, eet geweldig goed en gedraagd zich uiterst happy. Mijn vraag is nu wat jullie ervaringen zijn met deze AB? We gaan uiteraard weer terug naar de dierenarts..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en ik heb voor de zekerheid alles wat stoffig zou kunnen zijn uit z'n hok verwijderd, hij zat op zaagsel (in z'n kattenbak), daarvoor heb ik nu kattenbakkorrels op houtbasis en verder heeft hij kranten een kussen om op te liggen en natuurlijk een ruif vol hooi (wat dus ook het enige stoffige kan zijn..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal moet een AB kuur binnen drie dagen toch duidelijk aan beginnen te slaan!slaat een Ab niet aan betekent dat dat het middel resistent is tegen de AB die gegeven is en zal die dus een tweede keer ook niet gaan aanslaan.....

ik zou als je ziet dat het geen vruchten afwerpt gewon vroegtijdig terug gaan naar de diernarts! het kan net zo goed een allergische reactie zijn maar als het snot is... en je er niet op tijd bent kan dit chronische snot worden en dan ben je helemaal verder van huis!

terug naar de DA dus is wat ik zou doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bij mijn konijn heeft gewerkt is gewoon heel simpel Echinaforce van Dr. Vogel. Twee pilletjes per dag. De anderen krijgen er 1 per dag om hun weerstand hoog te houden. Het gaat nu goed zonder niezen en binnenkort ga ik terug naar 1 pilletje voor allemaal. En ze vinden het erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bij mijn konijn heeft gewerkt is gewoon heel simpel Echinaforce van Dr. Vogel. Twee pilletjes per dag. De anderen krijgen er 1 per dag om hun weerstand hoog te houden. Het gaat nu goed zonder niezen en binnenkort ga ik terug naar 1 pilletje voor allemaal. En ze vinden het erg lekker.

echinaforce is zeker goed tegen de weerstand maar als er echt sprake is van een bacteriele infectie krijg je die met echinaforce niet uitgeroeid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ab-kuur is in eerste instantie voorgeschreven voor 5 dagen en heb ik nu met 5 dagen verlengt. Ik ga zeker terug naar de dierenarts dat stond al vast, ben benieuwd met wat voor middel hij dan komt, want dit lijkt niet te werken.. En recistentie lijkt me vrijwel onmogelijk, omdat hij nog maar 12 weken is..

Die Echinaforce is misschien sowieso een goed idee om te geven, maar hoe passen jullie dit toe? Voor de duidelijkheid: ik wil dit niet gaan geven ipv het naar de dierenarts gaan, maar de weerstand van je konijn verhogen kan volgens mij nooit kwaad. Lijkt me alleen moeilijk om het goed te doseren voor een konijn van 2 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ab-kuur is in eerste instantie voorgeschreven voor 5 dagen en heb ik nu met 5 dagen verlengt. Ik ga zeker terug naar de dierenarts dat stond al vast, ben benieuwd met wat voor middel hij dan komt, want dit lijkt niet te werken.. En recistentie lijkt me vrijwel onmogelijk, omdat hij nog maar 12 weken is..

Die Echinaforce is misschien sowieso een goed idee om te geven, maar hoe passen jullie dit toe? Voor de duidelijkheid: ik wil dit niet gaan geven ipv het naar de dierenarts gaan, maar de weerstand van je konijn verhogen kan volgens mij nooit kwaad. Lijkt me alleen moeilijk om het goed te doseren voor een konijn van 2 kg.

je begrijot het verkeerd.

ik zeg niet dat HIJ resistent is tegen dat middel...

ik zeg dat de bacterie die mogelijk het snot veroorzaakt resistent is tegen het middel. wat dus eigenlijk wil zeggen dat die bacterie niet gevoelig is voor dit soort antibiotica!

Link naar reactie
Delen op andere sites

minou heeft ook een hele poos wel 3x verlengt (zelfde middel) ab-kuur gekregen van 10 dagen. Het heeft toen eigenlijk ook niks geholpen. En ik haar er elke keer maar mee pesten. (dom eigenlijk)

maar goed wij elke keer terug....uit eindelijk hebben we toen iets voor dr oogje gehad en toen...jawel was het niezen, de vieze neus allemaal over! (eerst zeiden ze dus ook dat het snot was, al had ze niet echt snot neus, wel vieze neus)

dat kan natuurlijk omdat er een verbinding is van neus en oog...omdat dr oogje eigenlijk vies was, kwam dat uit dr neusje tot uiting.

Misschien moet je je da ff vragen om nog iets beter te onderzoeken. En idd als een middel niet werkt, dan werkt het niet...dan zou er eignelijk iets anders moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja of het middel is net niet sterk genoeg contra gewicht fransoos.hoeveel moet je geven eigelijk.

2x daags 1 ml, normaal hoor je 1ml per kg lichaamsgewicht te geven, maar omdat hij nog maar 12 weken is was 1ml voldoende volgends de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Echinaforce is misschien sowieso een goed idee om te geven, maar hoe passen jullie dit toe? Voor de duidelijkheid: ik wil dit niet gaan geven ipv het naar de dierenarts gaan, maar de weerstand van je konijn verhogen kan volgens mij nooit kwaad. Lijkt me alleen moeilijk om het goed te doseren voor een konijn van 2 kg.

Ik heb voor de tabletten gekozen, die pakken ze gewoon voorzichtig uit mijn hand en eten het op. Je kunt ook voor de druppels kiezen en die in het drinkwater doen. Ik vind persoonlijk de tabletjes het handigste en hier eten ze het op alsof ze een snoepje krijgen.

Voor verhoging van de weerstand mag een mens 2x daags twee tabletten. Daarom ben ik ervan uit gegaan dat 1 tablet op zo'n klein lichaam voldoende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100x beter sinds we gestopt zijn met de ab. Heb nog een afspraak bij de dierenarts gemaakt en het is zo goed als over, gelukkig.. Het konijn groeit verder als kool, is in de 3 weken dat we hem nu hebben ruim een halve kilo aangekomen. Hij begint wel al een beetje last te krijgen van z'n hormonen, dus zodra het kan mag hij onder het mes, verder een topkonijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .