Ga naar inhoud

Nagels knippen, hoe vaak?


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Hoe vaak knippen jullie gemiddeld nagels van jullie konijnen?
Die van mij lopen wel buiten op de stenen, maar merk toch dat ze snel wat lang worden.
Nu is Woezel geen probleem. Juist doordat Woez een keer in een onverwachtse beweging een nagel afscheurde ben ik ze steeds gaan knippen maar hoe vaak is dat nu echt nodig?
Zelf heb ik geloof ik een keer per 2 maanden in mijn agenda staan. Ik was nog kind met mijn eerste konijntje en haar nagels knipte ik nooit en die had er verder ook geen last van.
Bij de kinderboerderij doen we wel altijd de cavia's maar ook nooit de konijnennagels, dus is het eigenlijk wel echt nodig?
Ik vraag dit omdat mijn andere konijntje echt een dramaqueen is. In en uit de ren is al drama, op schoot is drama, dus om haar dan ook nog de stress van nagels knippen aan te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op tegels slijten ze inderdaad meer. Ik doe het meestal in de kerstvakantie en in maart/april. In de zomer blijven ze mooi kort omdat hij dan buiten loopt en ook veel graaft. Ik heb van de dierenarts een houding geleerd waarin hij geen kant op kan (en dat is er ook zo'n een die zich in allerlei bochten wringt om los te komen). Ik doe het wel altijd met z'n tweeën. Één houdt hem vast, de ander knipt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip de nagels van m'n konijn nooit. Hij loopt binnen op het parket en 's zomers buiten op het gras, en heeft nergens last van.

De konijnen van mijn ouders knip ik wel regelmatig, ongeveer een keer per twee maanden. Maar dat is niet standaard. Als ik er ben kijk ik ze meestal na. 

Mijn ouders hebben ook een dramaqueen. Deze leg ik op haar rug, dam blijft ze een beetje fatsoenlijk liggen. Snel knippen en klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagels knippen is bij mijn buitennijnen nooit nodig. Bij binnen nijn doe ik dat twee keer per jaar en ook dat is een nijn wat razend wordt als je m oppakt. Toch is dat met zn tweetjes zo gedaan, ik hou m vast en mn vriend knipt. Op de rug leggen kan je naar mijn mening beter niet doen, het konijn houdt zich dan vaak goed stil, maar dat is omdat ie in doodsangst verkeert. 

Als het goed is kijkt je dierenarts bij de enting altijd de nagels na, dus als je konijnen op tegels lopen en/of veel graven zou je het mi wel wat minder kunnen knippen en de da laten oordelen. Als de nagels te lang zijn, groeien ze buiten de vacht, pas dan is het nodig om te knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruimel blijft totaal niet stilzitten of -liggen als ik zijn nageltjes probeer te knippen. Ik laat het dus door de DA doen als ik daar ben voor de entingen, dan is Kruimel vrij bang en beweegt hij een stuk minder. 2x per jaar is bij Kruimel vaak genoeg, maar dat zal eraan liggen op welke ondergrond je konijn (meestal) loopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .