Ga naar inhoud

Twijfel castratie

Renske34
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

ik heb me vandaag (opnieuw) aangemeld hier omdat mijn oude account niet meer werkte. Gelijk heb ik een vraagje... Thuis heb ik twee konijnen, beide voedsters, beide rond de twee jaar. 1 voedster is gecastreerd en de andere niet. De reden dat de andere niet gecastreerd is, is omdat er telkens iets tussenkwam. Het konijntje heeft tweemaal een abces doorgemaakt waardoor de eerste keer het oogje verwijderd moest worden. De tweede keer is er een kies doorgegroeid op dezelfde plek en is er geopereerd via de plek waar ooit het oogje zat, waardoor hier weer een wond zat. Tussen deze twee operaties zat ongeveer een jaar. Ook heeft ze tussendoor tweemaal last van een gasbuikje gehad. Kortom, erg veel pech met haar, maar nu lijkt het goed te gaan sinds haar herstel begin maart van de laatste operatie aan haar oogje. 

Het komt erop neer: er is geen mogelijkheid/tijd en geld geweest om het konijntje ook nog eens te castreren omdat we elke keer bij aan het komen waren van andere operaties. Nu twijfel ik ontzettend om haar alsnog te laten helpen maar ik wil haar de stress niet weer aan doen. Ze liet zich al moeilijk oppakken maar na alle dierenartsen controles en dwangvoeding en medicatie ontloopt ze me helemaal. Het is erg stressvol voor haar geweest. 

Nu is het zo dat sinds ze weer beter is, ze mijn andere voedster achterna zit. Ze rijdt op haar, dit speelt al een aantal weken. Mijn andere voedster lijkt het in het begin wel prima te vinden en laat het ook toe maar na 2 minuten is ze het zat en rent ze weg, waarna ze achteraan gejaagd wordt. Dit herhaalt zich redelijk vaak op een dag. Ik begin het erg sneu te vinden voor mijn voedster, zij lijkt haar rust niet te vinden. Aan de andere kant liggen ze wel vaak samen en knuffelen/likken ze elkaar om de beurt. 

Is castratie de enige optie of zou het kunnen helpen om er een ex-ram bij te zetten? 

Ben gewoon erg bang voor weer een operatie, qua geld, verzorging (ik werk 32 uur plus opleiding) en vooral stress en weer een narcose voor mijn konijntje. 

Oh ja ik weet nu dat het niet handig was om twee voedsters bij elkaar te hebben na veel lezen op dit forum... door onwetendheid en het feit dat ik hiervoor al twee keer een koppeltje voedsters heb gehad wat altijd helemaal goed ging, heb ik dit niet goed aangepakt. Wel gingen ze vanaf de eerste koppeling heel lief samen. Heb het idee dat de operaties wellicht ook een rol hebben gespeeld..? 

Handig om te weten: ik heb ongeveer 3 m2 ruimte voor ze nu.

IMG_1901.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of het nodig is, als je konijn als zoveel achter de rug heeft en dan nog een (dure) castratie erbij die wellicht niets oplost qua hormonen....het kan natuurlijk wel maar de reactie van konijnenliefhebber geeft ook al aan dat het dus niet hoeft te helpen voor hetgeen jij het juist wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Dolliewollie:

Ik vraag me af of het nodig is, als je konijn als zoveel achter de rug heeft en dan nog een (dure) castratie erbij die wellicht niets oplost qua hormonen....het kan natuurlijk wel maar de reactie van konijnenliefhebber geeft ook al aan dat het dus niet hoeft te helpen voor hetgeen jij het juist wilt.

Dit is eigenlijk een beetje mijn probleem. Al zou ik het ook graag doen ter preventie van evt baarmoederkanker. Ik ga er nog erg over nadenken.. bedankt voor de verschillende meningen soms helpt dit om dingen even vanuit een andere hoek te bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even langs een opvang geweest in Zoetermeer, hier zat een geschikt rammetje. Ik kan mijn koppel eventueel zaterdag even meenemen om te kijken of het klikt. Ik ben wel nog wat huiverig, bang dat het misgaat en mijn vriend staat er ook niet helemaal achter. Die vindt twee konijnen al meer dan voldoende. 

Mijn konijntjes zitten nu op een balkon van 3m2 en in de winter gaan ze naar het andere balkon van 4,5 m2. Dit omdat het grote balkon in de lente bij volle zon eigenlijk al te warm is, het wordt erg snel heet. Daarom verplaats ik ze in de lente+zomer naar de achterkant van het huis. Is het haalbaar om op deze ruimte drie konijnen te houden? 

Ik zou ze wel kunnen koppelen op het voorste balkon, hier staat momenteel niets en is helemaal schoongemaakt. En anders heb ik binnen nog een neutrale ruimte. 

Lees wel veel goede ervaringen over het koppelen van een trio als ik de zoekfunctie hier op het forum gebruik.. Twijfel twijfel twijfel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het alleen al doen om uit te sluiten dat ze baarmoederproblemen krijgt. Daarom wilde ik het ook doen, maar bij mij kwam er vaart in omdat er 1 heel erg begon te sproeien, en de andere schijnzwanger werd, en heb ik ze alle 2 tegelijk gedaan.
En van de voedster die toen sproeide doet het nog steeds, dus qua gedrag hoeft het niet te helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik een lang verhaal maar kort maken. Kom net van een opvang vandaan om eventueel te kijken naar een gecastreerde ram. Blijkt dus Marley een rammetje te zijn..... dit verklaart alles. Heb al gebeld naar de dierenarts en woensdag wordt hij gecastreerd.

Ik vind het wel bizar vooral omdat er wel is gesproken over "sterilisatie" en omdat Marley al twee keer onder het mes is gegaan bij de dierenarts. Ik meen me ook te herinneren dat ze aan het begin hebben gecheckt of ze wel echt een voedster was. Toen was ze weliswaar nog erg jong...

Maar goed ik heb ze voor nu apart gezet want het gedrag werd erger en erger, Ivy hield geen vacht meer over. Na de castratie nog twee? weken wachten en dan weer koppelen, is dat een goed idee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geluk dat Ivy al wel gecastreerd is en je dus niet met onverwachte nestjes komt te zitten. 

Dat was vast een vreemde ochtend. Je gaat kijken voor een gecastreerde ram, en je blijkt zelf een ram te hebben. Hopelijk lost het castreren van Marley het probleem nu op. Het is natuurlijk vrij logisch dat een niet-gecastreerde ram wil rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat verwacht je ook niet bij een konijn wat dermate vaak bij de dierenarts is geweest zeg! Toch wel een simpelere oplossing dan sterilisatie of een gecastreerde ram er bij, dus in dat opzicht een voordeel. En inderdaad, wat een mazzel dat je voedster al gecastreerd was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben echt ontzettend opgelucht dat Ivy geholpen is. Zou ik echt verschrikkelijk vinden om voor het nestje een onderkomen te vinden ik zou ze zelf niet hebben kunnen houden. Ik zal na de castratie/herstel ze weer bij elkaar zetten! Iedereen bedankt voor de antwoorden enz. En ben opgelucht dat ik nu hopelijk een heel leuk koppeltje krijg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu, as we speak, in de badkamer met de twee. Marley is vijf dagen geleden gecastreerd en is eigenlijk goed hersteld. Eet drinkt en keutelt goed sinds dag 1. Nu wilde ik het toch weer proberen. Marley begon met rijden op Ivy terwijl hij met z'n pootje op de grond stampte (gevaar) dit alles tegelijk. Ging zo'n drie minuten zo door, Ivy probeerde ondertussen wel weg te rennen. Daarna was het vijf seconden even niets en ging marley lekker languit tegen zijn vriendin aan liggen. Ivy was nog erg onwennig. Zo lagen ze vijf minuten en toen begon het tafereel weer van voren af aan. Geeft dit goede hoop? Waarom stampt het rammetje eigenlijk tijdens het rijden. En is dit rijden vanwege de hormoontjes of om de rangorde te bepalen... vind het wel lastig te beoordelen zo! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .