Spring naar bijdragen
marjanx

Hoe maak je je teddy zomerklaar?

Recommended Posts

De blaadjes komen weer aan de bomen, de bloemen schieten uit de grond.. Het wordt weer zomer! En wat betekent dat voor langharige konijnen? WARMTE! Heel veel warmte!

In de herfst/winter ontwikkelen Teddy's een dikke ondervacht. En als het zomer wordt, hebben onze kleine vriendjes hulp nodig om dit weer een beetje weg te werken. Ik zie hier veel vragen over voorbij komen, dus wilde ik graag helpen door middel van een topic wat het voor iedereen wat makkelijker maakt en veel vragen overbodig maakt.

Wat heb je nodig om je teddy te kammen?

Ik heb een foto bijgevoegd van de kammen die ik gebruik om mijn eigen Teddy te kammen. Dit zijn allemaal artikelen voor honden, maar voor konijnen zijn ze ook prima geschikt. Deze kammen zijn te koop in elke (online) dierenwinkel.

***Wat heel belangrijk is: Gebruik NOOIT een tondeuse! Natuurlijk heeft het effect, maar het huidje van je konijntje is zo teer dat je makkelijk beschadigingen aanbrengt, en natuurlijk willen we onze vriend geen pijn doen!

*** Gebruik ook nooit een gewone schaar om het konijn kort te knippen! Hiermee verhelp je het probleem niet. Het probleem is dat het konijn een te dikke vacht heeft. Met een gewone schaar knip je het konijn alleen maar kort; de vacht is dan nog steeds net zo dik!

Het is natuurlijk lastig waar je moet beginnen. Het konijn heeft zo veel haar! Gebruik een kam die ongeveer net zo is als de gele kam op de foto. Begin onderaan bij het kopje van het konijn, aan de zijkant. schuif het haar allemaal aan de kant en begin met kammen. je zult zien dat de kam heel snel vol zit. Kam op dezelfde plaats door, tot er bijna geen haar meer vanaf komt. Start dan daarnaast en ga zo het hele konijn rond, helemaal onderlangs. Als je de onderste haren hebt gehad schuif je op naar boven en ga je zo weer helemaal rondom. Ga zo door tot je op de rug beland bent.

Nadat je dit hebt gedaan zal je zien dat je al een hele hoop haar hebt verzameld. het konijn ziet er ook al wat dunner uit. Het is nu de bedoeling dat je gaat plukken. Als het goed is zie je overal de doffe ondervacht in plukjes zitten. Deze plukjes kun je uit je konijn trekken, dit doet geen pijn! Denk er wel aan dat je niet alles er uit trekt, je kunt een konijn namelijk HELEMAAL kaal plukken! Ga ook niet te lang op dezelfde plaats plukken, dan heb je kans dat er een kale plek ontstaat.

Ook het kopje van je konijn kan je plukken. Dit doe je op dezelfde manier, je moet het konijn dan wel goed vasthouden.

Uiteindelijk ben je klaar met kammen en plukken, en dan ziet je konijn er al een stuk dunner uit. Je kunt hem knippen met een efineerschaar (hoe je het schrijft weet ik niet precies), maar dit is een schaar die het beest op model brengt door het haar nog meer uit te dunnen (zie foto). Hiermee knip je het konijn in model, en dan ben je klaar!

Afhankelijk van je konijn zou ik wel één of meerdere pauzes inlassen. Je bent hier al snel meer dan een uur mee bezig. Als je dit eenmaal gedaan hebt hoef je nog amper naar je konijn om te kijken; ik kam mijne meestal 1x per week en dan ben ik in 5-10 minuutjes klaar.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb deze effileerschaar en gebruik deze dus om mijn Teddy Dwerg een keer in de zoveel tijd te knippen.. hiermee dun je het haar ook uit is mijn ervaring..

Als ik onderaan (op de grond) bij mijn Teddy Dwerg de haren dof (grijs ipv zwart) zie, dan weet ik dat het tijd is om te knippen.. 

20160418_130508.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met die schaar dun je het haar inderdaad wel uit, maar niet voldoende. Als je eenmaal bovenstaande hebt gedaan hoef je eigenlijk nog amper naar je konijn om te kijken qua vachtverzorging. Dan is het genoeg om zo af en toe te kammen en met die schaar te knippen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎18‎-‎4‎-‎2016‎ ‎19‎:‎26‎:‎14 zei SuzanneKnuffel:

Ja maar dit laat mijn Nijn echt niet toe.. daarom knip ik het zo regelmatig kort..

Misschien eens handig om naar een professionele trim(st)er te gaan? Dan ben je eenmalig wel wat geld kwijt, maar kun je het daarna makkelijk bijhouden. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van mij woont wil ik je ook wel eens bezoeken en je helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei SuzanneKnuffel:

Helmond woon ik.. maar wat is er niet goed aan gewoon kort houden dan

De vacht is dik en lang. Dat lange haal je er af, maar dat dikke blijft.

Helmond is voor mij anderhalf uur met de trein. Ik zou het wel een keer kunnen combineren als ik naar mijn ouders in Friesland ga, dan kom ik er bijna langs. Probleem is wel dat ik dan mijn eigen konijn bij me heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed beschreven! Ik gebruik zelf altijd nog een neusharen schaartje voor als ik de haren rondom het kontje en de ogen knip.. deze hebben namelijk een stompe punt.. dat vind ik heel prettig werken!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet elk konijn is te plukken, en het verschil is niet eenvoudig te zien als je het verschil niet kent. Dus nooit zomaar aan een pluk beginnen te trekken! 

Een tondeuse is overigens zelfs een heel handig hulpmiddel, mits je weet hoe je hem moet gebruiken. Ik ben er heel blij mee! Scheelt zeker in de zomerdagen enorm veel werk en het is heel fijn voor je konijn. De tondeuse was zelfs een heel groot onderdeel van de cursus die ik heb gehad. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee langharige nijnen een Teddy Widder en een Angora kruising, en ik knip er ook lustig op los in de warme maanden.

Sinds ik twee jaar geleden bij een trimmer ben geweest omdat mijn Teddy zo vaak kale plekken had en niet mooi in zijn vacht zat gebruik ik eigenlijk alleen nog deze kam die zij aanrade. Met plukken kreeg mijn Teddy vaak kale plekken omdat je toch de neiging hebt om te hard te trekken. Met deze kam is dat probleem opgelost.

Mijn Angora heeft met name wilde manen in haar nek/kop en door het wassen draait ze hier hele mooi knotjes in als ik het daar niet goed kort houdt. Deze kam maakt trouwens ook korte metten met klitten in wangen en wij gebruiken hem zelfs voor de onderkantjes. Die knippen wij trouwens ook altijd goed kort in verband met ontlasting die in het lange haar blijft hangen.

Mijn nijnen voelen zich altijd veel fijner met kort haar en het groeit snel genoeg weer aan dus ik vind knippen een goede oplossing voor hen.

Houten kam.htm

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Sunday, April 24, 2016 at 11:10 zei Deeskuh88:

Niet elk konijn is te plukken, en het verschil is niet eenvoudig te zien als je het verschil niet kent. Dus nooit zomaar aan een pluk beginnen te trekken! 

Een tondeuse is overigens zelfs een heel handig hulpmiddel, mits je weet hoe je hem moet gebruiken. Ik ben er heel blij mee! Scheelt zeker in de zomerdagen enorm veel werk en het is heel fijn voor je konijn. De tondeuse was zelfs een heel groot onderdeel van de cursus die ik heb gehad. 

Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie. 

De trimster bij wie ik een cursus heb gehad vertelde juist dat je geen tondeuse moet gebruiken vanwege het tere huidje, wat makkelijk beschadigd. Vandaar dat ik ook zeg dat je geen tondeuse moet gebruiken. 

Ik denk dat als je weet wat je doet, zoals wanneer je een cursus hebt gehad zoals jij hebt gehad, je best een tondeuse kan gebruiken en dat het uiteindelijk ook heel erg makkelijk is. Maar voor een "beginner" denk ik niet dat een tondeuse een verstandige keuze is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad zo als je niet weet wat voor vachttype je konijn heeft, je het beter niet kunt doen. Maar dat heeft meer te maken met het teruggroeien van de vacht dan echt met de huid. Dat je de kop er plat op zet, lijkt mij vrij logisch. En strak trekken voorkomt ook al een hoop schade. Echter scheert een tondeuse alles weg, dus ook de onderwol. En dat kan problemen opleveren bij het opbouwen van de wintervacht van buitenkonijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .