Ga naar inhoud

Konijn eet al dagen niet na castratie


Janneke555

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Afgelopen woensdag is mijn voedstertje Dobby gecastreerd. De operatie is goed gegaan en in de avond mocht ik ze weer ophalen. Helaas ging ze niet eten. Ze is donderdag overdag- en nacht bij de dierenarts gebleven waar ze dwang gevoerd werd. De andere ochtend mocht ik haar weer ophalen en zag ze er beter uit. Toch ging ze weer niet eten. Ik had een hok binnen gezet, lekker warm, met verschillend voedsel. Ook heb ik hooithee gemaakt voor haar, maar ze eet en drinkt niets.

Gisteren (zaterdag) had ze nog steeds niet van haar brokjes op. Gelukkig al wel een blaadje sla en een paar takjes hooi. (Verder heb ik haar uiteraard dwang gevoerd om de 3 uur). Ik had weer de dierenarts gebeld. Hij klonk een beetje geïrriteerd en gaf als advies dat ik maar moest blijven dwangvoeren en dat ze uiteindelijk wel ging eten.

Ik heb nog een wortelpapje gehaald om het dwangvoer af te wisselen. Nu zondag eet ze nog steeds niet zelfstandig en ik wordt moedeloos omdat het wel erg lang duurt. Op andere fora lees ik dat het konijn meestal binnen een of twee dage, na castratie,  weer eet.

Het rare is dat ze er verder wel goed uitziet en actief is. Ik heb haar daarom net ook buiten gelaten bij haar maatje. Die moesten weer even aan elkaar wennen, en Binky lijkt een beetje boos op haar want hij zit er achter aan en gromt een beetje.

Erg veel plassen en keutelen doet ze niet. Wat er uitkomt is vooral plakkerig, dus waarschijnlijk zit het in haar buikje niet zo goed. Wat wrs niet raar is met dit voedsel.

Ik hoop, nu ze buiten is, en lekker kan rennen etc., dat ze weer heeeeel snel gaat eten. Ik kan de hoeveelheid nu wel moeilijk in de gaten houden omdat Binky natuurlijk ook van het bakje eet.

Morgen moet ik trouwens een late dienst werken, het best de DA nogmaals bellen denk ik.

Kom maar op met jullie tips- en ervaringen aub....

 

Thnx!!!!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg, en raar dat de DA zo geïrriteerd klonk.
Mijn ram is ongeveer een week geleden gecastreerd en begon eigenlijk de zelfde dag nog met eten.
Nou heb ik geen ervaring met een gecastreerde voedster (lijkt me wel een heftigere ingreep) maar volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn.
Ik zou haar goed in de gaten houden en niet te veel laten bewegen als ze zo slecht eet en inderdaad toch maar weer de DA bellen.
En als hij zo blijft reageren is het misschien een idee om opzoek te gaan naar een andere?
Heel veel sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je wel al begonnen met het afbouwen van dwangvoer? Als je haar iedere drie uur dwangvoert kan het zijn dat ze zelf geen trek meer krijgt en daarom zelf niet gaat eten. Heb je van de dierenarts cisaral of metocloral mee naar huis gekregen? Anders zou ik daar nog even om vragen. Ik weet ook niet of ze nog pijnstiller krijgt, want van pijn stoppen ze ook met eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reactie.

Ik dacht eerder dat het goed is dat ze wat buiten rond rent, zodat ze juist trek krijgt en haar darmen misschien beter gaan werken.

En nog niet begonnen met afbouwen van dwangvoer. Eigenlijk omdat de DA hierin zo strikt was. Maar misschien moet ik het even op zijn beloop laten gaan inderdaad. Geen cisaral of metocloral, wat is dit precies? Wel Sulfatrim wat ik nog 2 keer per dag moet toedienen.

Ik ga nu even naar buiten met een beetje sla en haar favoriete snack. Misschien helpt het als ze haar maatje ziet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet verkeerd om haar weer in haar vertrouwde omgeving met haar vriendje te zetten. 

De keuze van de dierenarts om antibiotica in plaats van pijnstiller te geven vind ik wel bijzonder, maar ik ga ervan uit dat de dierenarts daar zelf goede ervaringen mee heeft. Cisaral en metocloral zijn middelen die de maag-darmwerking stimuleren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig is mijn konijn vorige week ook geholpen, ik had naast pijnstillers iets om de maag/darmstelsel op gang te brengen. De pijnstillers geef ik nu nog voor de zekerheid (moest 3 dagen volgens het recept, dus tot vanavond) en ik denk dat dat al een hoop helpt: dat ze geen pijn heeft. Bij mijn konijn was het dat ze bij de dierenarts nog dwangvoer kreeg maar eigenlijk thuis kon ik haar meteen de hand brokjes geven en at ze dus weer uit zichzelf (vertrouwde omgeving?). 

Ze lustte in het begin nog niet meteen hele porties maar ik gaf haar gewoon meerdere keren op de dag kleine porties tot ze genoeg gehad heeft. Wat Sanne zegt over dat ze vol zit zou goed kunnen. En ze zal vast ook wel steun hebben aan haar vriendje. Ik vind met de hand voeren sowieso een handige truc om in de gaten te houden hoeveel ze binnen krijgen, maar dan moet je konijn wel durven uit je hand te eten. Verder wens ik je veel succes, hopelijk begint ze snel met eten! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep morgen direct bellen voor pijnstillers dan. Ben benieuwd wat de DA gaat zeggen van de situatie.

Inmiddels zijn de konijnen weer vriendjes en liggen ze dicht tegen elkaar aan. Dobby heeft nog steeds niet gegeten en gekeuteld, dus heb haar vanavond nog een mixje van critical care en wortelpap gegeven. Dit is haar eerste nacht weer buiten, maar gezien haar activiteit over heel de dag zal dat wel goedkomen. Ze oogt ook helemaal niet ziek- maar dat kan verradelijk zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn vorige voedster gecastreerd was, wilde ze ook niet eten. Ik had haar in een kooi in de schuur gedaan. Daar was het rustig en niet te koud. Ze had ook een Snuggle Safe (konijn veilige kruik). Pas toen ik de Ram bij haar zette, begon ze weer te eten. Ze hadden ook elkaar nodig, want mijn Ram at ook alleen als zij er was.

 

Inderdaad pijnstillers en maag/darm medicijnen halen. Ook kun je haar even temperaturen.

 

Wat hier heel goed werkte als ze ziek waren en niet wilden eten, was een zakje Kenner dwergkonijnen voer. Het is een gemengde voeding. Niet gezond voor een leven lang, maar het is nu belangrijker dat ze eet als wat ze eet.

Verder werkt peterselie als eetlust opwekker en kamille rustgevend. Ik kocht vaak in de supermarkt uit het koelschap allerlei konijn veilige kruiden die ik dan in het hok legde. Denk aan munt, salie, peterselie, kervel, basilicum, dille etc.

 

Ook maakte ik een soepje van fijn geraspte rauwe wortels, die ik dan net niet onder water zette. Vaak gingen ze hier dan wel van drinken.

Daarnaast maakte ik nog een (dwangvoer) papje van hun biks met water. Dat zette ik ook in het hok.

 

Ondertussen inderdaad kijken wat ze doet als je minder dwangvoer geeft per maaltijd.

 

Ik merkte zelf wel altijd dat rust enorm belangrijk was.

 

Sterkte.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld naar de DA en ik mag er om 9.45u naartoe. Ze stelde voor dat Dobby daar zou blijven omdat ik moet gaan werken. Dat geeft me eigenlijk wel een fijn gevoel omdat hij dan in de gaten wordt gehouden. Aan de andere kant had ik het ook fijn gevonden dat ze lekker bij mij in de tuin kon blijven. Maar nu maar even het zekere voor het onzekere.

Dobby zit nu heel even nog in het hok binnen bij mij. Ik bood haar net wat hooi aan waar ze heel even aan begon te knabbelen. Ik was direct blij maar niet veel later strekte ze zich uit en ging op haar zij/rug heel stilletjes liggen. Dat was dan weer een beetje eng, dus ik vermoed ook dat het in haar buikje niet goed zit. Ik zal jullie adviezen doorspelen naar de DA :) 

aangepast door Janneke555
Taalfoutjes
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zoiets had ik afgelopen weekend ook op internet gelezen. Ik heb al veel bij geleerd over konijnen. Des te vreemder hoe de DA dan weer reageert. Ik was de critical care vergeten, dus was nog snel op en neer gereden om deze te halen. Zegt hij dat hij er niets aan ziet en dat ze vrolijk rond huppelt. Ik zei dat ik daar blij om was maar dat ze nog steeds niet zelfstandig eet en keutelt. Ook vroeg ik hem of het niet kwam dat hij niet eet vanwege pijn- maar dit leek hem onwaarschijnlijk. Ik vind het dan heel lastig om hier tegenin te gaan, hij is ten slotte de DA.

Anyway ik mag haar vanavond na mijn werk weer gaan ophalen. Binky ligt er nu weer een beetje beteuterd bij en snapt er volgens mij ook maar weinig van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen: luister naar je gevoel! 

Niet alle dierenartsen zijn handig met konijnen. Je zou altijd een konijnkundige arts kunnen bellen om de situatie voor te leggen en advies te vragen. Als de twee artsen hetzelfde zeggen, is het alweer geruststellender lijkt me.

Een konijn is zo gevoelig en zendt subtiele signalen uit die wel opgepikt moeten worden. En zo te horen doe jij dat erg goed en de da minder..

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten bijna alle dames na castratie dezelfde dag of de volgende dag weer wat. Doen ze dat niet krijgen ze direct pijnstilling, cisaral drops, metocloral drops en dwangvoeding. Die darmen gaan dan stil liggen en die op gang krijgen is heel erg moeilijk, als je alleen dwangvoer erin propt en de darmen doen hun werk niet kan dat opgegeven moment een grote massa worden. 

Hier gaan de konijnen wel direct weer in hun eigen vertrouwde omgeving in de schuur, hun eigen plekje. Ik merk dat het beter werkt dan ook nog is in een onbekende ruimte zetten. De wisselende omgevingen nu, nu weer naar de dierenarts zijn vaak niet heel erg bevorderlijk voor het herstel. Als ze vandaag nog niks gegeten heeft zou ik persoonlijk wel op medicatie staan, die darmen moeten echt weer aan het werk. Hij kan ook nog even luisteren hoeveel darmgeluid er nog te horen is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Zojuist Dobby gaan halen. De DA zei dat ik ze gerust weer buiten kon zetten want ze was heel de dag vrolijk geweest. Echter toen ik door vroeg of ze brokjes op had, zei hij dat ze op hooi geknabbeld had en dat het dwangvoeren goed ging. Mmm... Later vroeg ik nog of ze had gekeuteld, maar ook die vraag ontweek hij. Bij de balie vroeg ik nogmaals of er toch niets met haar darmpjes zou kunnen zijn en dat ik daar bang voor ben. Hij antwoordde dat er genoeg dwangvoer in zat dus dat het daar niet aan kan liggen. Vreemd allemaal hoor want op internet lees ik maar genoeg dat het een prop kan worden in de buik. Hij moet dat toch ook weten?¿

Morgen heb ik helaas vroege dienst, maar grote kans dat ik inderdaad een andere DA benaderd. Al is het maar om de hele situatie uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update.

Vanochtend naar een andere dierenarts gebeld, bijna 20 minuten, (dat gaat duur worden want ik werk in België :p) en deze klonk een stuk begripvoller. Haar advies was om toch nog wat dwangvoer te geven en haar apart te zetten zodat ik goed kan zien of ze keutelt en eet. Ik mocht ook altijd langskomen voor controle dus dat vind ik fijn.

Zometeen ga ik ze dwangvoeren en dan apart zetten. Dus buiten in het hok. Wel een beetje cru, want Binky kan ze dan zien loslopen, maar het hok is verder groot zat. Ik kijk de avond en morgenochtend aan- en bij enige twijfel ga ik er even langs. Als is het maar voor de darmmedicijntjes. Het is natuurlijk al stressvol genoeg voor een konijn dat heen en weer gesleep. Maar ze moet hier even doorheen.

Toen ik net terug kwam van mijn werk waren ze samen nog actief aan het spelen en graven, dus dat blijft positief.

Voor de mensen die zich zorgen maken over het uitstrekken en languit liggen van een konijn. Er zit verschil tussen hoor. Binky doet dit ook regelmatig, dus van hem ben ik het gewend. Vaak is dit in het zonnetje of na wat graven om lekker te ontspannen. Dobby doet dit niet zo vaak, daarom viel het nu op. Ook ging ze op haar zij liggen, dit geeft blijkbaar aan dat ze pijn heeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Mon Apr 18 2016 20:47:09 GMT+0200 zei snuffie en ik:

Hoezo? Hier ligt ze vaak languit als het warm is en ze gerend heeft. En dan knabbelt ze ondertussen wat.

Dat is in jouw geval waarschijnlijk niet zo. In het geval van TS waarschijnlijk wel.

Vooral onrust en gestrekt liggen is met spoed naar de da (bij een gezond konijn kan dit op gas duiden, waar hulp bij nodig is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was de situatie nog steeds hetzelfde met Dobby, dus ik heb de andere dierenarts gebeld en ik mocht direct langs komen. Ze hebben haar opgenomen en zouden alles in de gaten houden. Ze hebben mij gisteren 2 keer gebeld om te zeggen hoe het ging. Dat bleef steeds hetzelfde. Vrolijk en actief maar hij at en keutelde niet. Ze stuurde savonds ook nog een foto door van haar dat ze op een doos lag.

Vanochtend belde ze helaas met slecht nieuws. Dobby heeft koorts gekregen en de DA heeft haar direct onderzocht. De verdikking in haar buikje was groter geworden. Ze vermoeden dat dit een abces is door de operatie van vorige week. Ze gaan nog heel even afwachten of er verbetering is en anders is een nieuwe operatie noodzakelijk. Ik heb hier mee ingestemd, maar dit is natuurlijk zeer riskant. Weer onder narcose en dat in deze situatie.

De kosten lopen hoog op zei ze, maar ik wil gewoon nog alles proberen. Ondertussen bereid ik me op het ergste voor, maar hou ik wel ergens hoop.

Straks heb ik late dienst en morgen ga ik op motorweekend maar mijn gedachten staan er niet echt naar.

Fingers crossed for Dobby...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .