Ga naar inhoud

konijn niest vaak


ruudjuh92

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Ik heb 2 konijnen 

Een ram en een voedster en deze zijn beide gecasteerd en gesteriliseerd 

 

Nu heeft link onze ram al een hele tijd dat hij vaak niest 

En soms een hoop keer achter elkaar 

 

Nu gaan ze zoals ieder jaar voor controle naar de dierenarts en deze zag dat link een beetje snot had en dat we het even aan moesten kijken

 

Dit was in februari 

Nu bleef het niesen en heb ik de dierenarts gebelt wat te doen 

 

Ik kreeg toen antibiotika en heb link hiermee 3 weken behandeld 2 x daags 

 

Echter bleef het niesen  maar het werdt wel iets minder en het snot was weg op termijn 

 

Nu ben ik gestopt met de antibiotika en het niesen is weer net zo hard terug gekomen als eerst 

 

Kan dit geen allergie zijn 

Mijn konijnen zitten al heel hun leven op houtkrullen binnen in huis 

En link heeft altijd wel wat geniest 

Maar nog nooit zo erg als de laatste maanden 

 

Flicka de voedster heeft echter nergens last van 

 

Beide konijnen zijn nu ongeveer 4 a 5 jaar oud 

 

Zou hennepvezel ms een alternatief zijn als bodembedekking ivm ms allergie

 

Ik hoop dat jullie het weten

 

Gr ruud

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allergie lijkt me niet heel waarschijnlijk, omdat je aangeeft dat het wel minder werd door de antibiotica. Allergie reageert niet op antibiotica. Het lijkt mij logischer dat er een paar resistente bacteriën zijn overgebleven en dat je die moet gaan aanpakken met een ander antibioticum. Ik zou dus teruggaan naar de dierenarts en vertellen dat de klachten weer terug zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Binnenkort moeten mijn konijnen weer naar de dierenarts voor een vhd2 enting 

 

Dit zal ws over een maand zijn ongeveer

Ik ha dit dan nog eens bespreken

Want het gekke is dat beide neusjes nu wel mooi droog zijn 

Alleen dat niesen blijft bij link

 

Dr bodem bedekking kan ik sowieso veranderen naar hennepvezel 

 

Wellicht dat het iets uithaald 

De antibiothika heeft nu 90 euro gekost voor de 3 weken met 1 consult en het resultaat was niet wat ik ervan verwacht had helaas

 

Wel zei de dierenarts dat de longen mooi schoon waren en dat hij niks hoorde 

 

Het was alleen een nat neusje in het begin en het niesen dat een reden vormde voor antibiotika maar de dierenarts gaf het meer preventief mee vertelde hij 

 

Heel erg bedankt iig

 

Gr ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het handig is om dit pas weer met de dierenarts te bespreken als je er naar toe gaat om ze te laten inenten. De inenting wordt normaalgesproken niet gedaan als een konijn op dat moment iets mankeert (het ligt eraan wat natuurlijk), omdat de inenting tijdelijk de weerstand iets verzwakt. 

Als het de ziekte snot is dan is het ook belangrijk om het vroeg aan te pakken zodat je een grotere kans hebt dat het niet chronisch wordt. Het ene antibioticum slaat ook beter aan dan het andere, het hangt er vanaf om welke bacterie het gaat (meestal pasteurella). Eventueel neemt de dierenarts een monster diep uit de neus om te onderzoeken om welke bacterie het gaat zodat er gericht behandeld kan worden. Soms wordt er voor gekozen om eerst 1, of later nog andere, antibioticum te proberen omdat de dierenarts de kans vrij groot acht dat het aanslaat. 

Verder is het behandelen van snot vaak de weg van de lange adem. Het is belangrijk om pas met de antibioticakuur te stoppen als het echt helemaal over is, anders komt het weer terug. Dus als een antibioticum helpt, dan moet je doorgaan totdat het echt helemaal over is. En als het niet helpt kan er gekeken worden of een ander antibiotica helpt. Snot gaat niet vanzelf over.

1 van mijn konijnen heeft helaas chronisch snot. We hebben verschillende antibiotica geprobeerd, soms langdurig, maar het is helaas chronisch geworden. Met 1 antibioticum knapte hij wel redelijk op, andere antibiotica deden eigenlijk niks. 1 van mijn andere konijnen heeft ook eens snot gehad. Zij was er met een kuurtje van 10 dagen vanaf en heeft er nooit meer last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is vooral dat je als dierenarts bij snot eerst moet kiezen voor een eerste keus antibioticum, terwijl bekend is dat er best veel resistentie is. Pas als zeker is dat het eerste keus middel niet werkt mag een tweede keus middel gegeven worden en dat helpt vaak wel goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

 

ik ben bang dat het dan ms al chronisch kan zijn bij link

het niesen is nu al een aantal jaren aan de gang

ik dacht dat het ms een verkoudheid was al die tijd

ik heb er ook nooit echt bij stil gestaan gezien hij zich verder gewoon normaal gedraagt

 

maar het is wel zo dat het erger is geworden de laatste maanden

ik ga sowieso nog eens een belletje naar de dierenarts doen hierover

echter mag ik van mijn ouders niet veel geld meer hieraan uitgeven

 

het heeft zo,n 90 euro al gekost en dit maakt mij ook niet uit

want gezondheid van mijn beestjes gaat voor alles maar als het bv al chronisch is dan loopt het wel heel hard op

 

kan het niesen eigenlijk kwaad voor link zijn gezondheid als het bv chronisch is

 

gr ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Binky heeft ook dankzij een behoorlijke rekenfout van mijn fijne DA chronisch snot. :( Je zou de weerstand op kunnen krikken met Echinaforce. Dit heb ik ook altijd in huis.

Ik weet niet of je de houtkrullen ondertussen hebt vervangen maar dat zou ik zeer zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .