Ga naar inhoud

Vraagjes nesteldrang

Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 voedsters, en de kleinste wordt in april een jaar.
Het is een middelgroot konijntje, ik weet niet hoeveel ze weegt, niet heel veel.
Nu heeft Kruim voor het eerst last van nesteldrang, schijnzwanger dus, druk een nestje aan het bouwen.
En daar heb ik een paar vragen over...

- Zijn kleine konijntjes er meer gevoelig voor als grote konijnen? (Woezel heeft het nog nooit gehad)
- Is het een uitzondering of heb ik ook kans dat ze het buiten de lente en zomer heeft? (Mijn eerste konijntje bleef bezig)
- Is het, gezien kleine konijntjes volgens mij meer kans op baarmoederkanker e.d. beter om haar te laten helpen?
- Zitten er veel risico's aan zo'n operatie, gezien het een klein/middelgroot konijntje is?

Mijn eerste konijntje had ook ongeveer Kruimels grootte, misschien iets breder, en zij is op 8 jarige leeftijd ingeslapen omdat ze helemaal verkankert was.
Ik zou het vreselijk vinden als Kruimel hetzelfde lot zou treffen terwijl het misschien te voorkomen is...
Maar ik ga niet een gezond dier laten opereren als het niet perse nodig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 dames.. en een van beide had ook steeds last van het schijn zwanger zijn.. omdat ik dat zo vervelend voor haar vond, ze trok haar eigen haar uit, en het lijkt me best wel vermoeiend als je continu zo bezig bent door je hormonen, heb ik haar laten helpen.. 

Die van mij deed het gewoon het hele jaar door.. niet echt seizoensgebonden ofzo.. als het te vaak voor komt zou ik haar wel laten helpen dus.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal haar hoe dan ook laten helpen, want de kans op baarmoederkanker is vanaf de leeftijd 4 jaar 80%.....

Elke operatie is een risico natuurlijk, maar mijn dames hebben er niet heel veel last van gehad, alleen 1 had er een ontsteking onder, maar is er helemaal goed onder weggekomen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Konijnenliefhebber1993, zo'n reactie vind ik nou echt  te zwartwit.
Ik heb twee gezonde konijntjes, en het is niet 100% zeker dat ze dan wel ineens 12 jaar gaan worden.

Graag zou ik meer medeforummers horen over de reden van sterilisatie.
Kijk, als Kruim nu dit gedrag blijft vertonen vind ik het een andere zaak. Dan blijft het een gezond konijntje maar dan is het wel beter om haar te laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nu kun je het natuurlijk prima afwachten. Als het af en toe een keer voor komt dat ze schijnzwanger is zou ik me er niet heel druk om maken. Als het meerdere keren per jaar voorkomt of als het voor onrust in je koppel gaat zorgen zou ik zeker voor kiezen voor castratie. 

Voor zover ik weet is het narcose risico bij kleinere konijnen niet per se groter dan bij grote rassen. Het risico is in ieder geval wel groter bij dieren met overgewicht en dieren met verminderde weerstand. 

Je moet zelf overwegen welke risico's voor jou het zwaarst tellen. Een operatie brengt een risico met zich mee, maar een konijn met duidelijk hormonaal actieve voortplantingsorganen brengt zeker ook een verhoogd risico op baarmoederproblemen met zich mee. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .