Ga naar inhoud

veilige / giftige planten - verwarring


meroke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben al enkele weken, maanden zelfs, op zoek naar planten die ik in mijn tuin kan plaatsen die veilig zijn voor konijnen.

Nu staat er alleen gras en daar wil ik verandering in brengen. Ik wil dat mijn konijnen veilig in de tuin kunnen rondlopen. Het liefst dat ze ook niet alle struiken/bloemen in één keer op eten :-)

Ik heb al heel wat sites geraadpleegd, waaronder ook de lijst op deze website, maar ik vind zoveel tegenstrijdige zaken.

Bvb skimmia, lavendel, geranium, en nog een aantal andere, staan hier als giftig maar op veel sites staan ze als veilig en op sommige sites zelfs aangeraden om dicht bij de konijnenren te planten.

Deze sites heb ik o.a. bekeken: raising-rabbits.com, konijneninjetuin.nl knagers.net en Bunnybunch uiteraard, allemaal tegenstrijdig.

Wie kan me raad geven uit de praktijk in mijn zoektocht naar veilige planten, liefst ook planten die konijnen niet in 1 dag opeten :-)
Ik ben een beetje radeloos...

Alvast bedankt!

Ps: nog even een filmpje om te tonen hoe leuk ze het vinden in de tuin :-) https://www.facebook.com/snuffeldaantje/videos/508185982698379/

aangepast door Evee
links aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk niet mogelijk om planten te planten die niet opgegeten worden. Het beste is om ze wat hoger te zetten in hoge potten of in borders waar ze niet zo maar bij kunnen. Zelfs dan is er geen enkele garantie dat je planten het zullen overleven. 
Er is een verschil tussen veilig om op te eten en aan te raden om dichtbij de ren te zetten. Sommige planten staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze vliegen weren door hun geur. Het is daarom soms handig om ze dichtbij de ren te zetten, dat betekent niet dat ze ook veilig zijn om van te eten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van jou filmpje word ik erg vrolijk.

Ik heb citroenmelisse bij de ren staan omdat het muggen weert. Het groeit goed. Wat Marit ook al zegt ze kunnen in een paar minuten jouw plantjes opeten. Maar misschien een rek of bakken aan de schutting. Ik heb veel kruiden, aardbeienplantjes, frambozen, fruitbomen allemaal dingen die ze mogen eten in de tuin. Ik droog het zomers voor de winter.  Tegen de ren aan heb ik verder een druif staan en rozen. Wilgenboompje of bamboe lees ik hier ook wel eens. Dat groeit goed en mogen ze ook aan knagen. Er zijn al meerdere topics over misschien dat je daar nog iets kunt vinden. Succes en geniet van je kleine vriendjes en hun bokkesprongen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-3-2016 13:26:22 zei Bart lover:

Het is eigenlijk niet mogelijk om planten te planten die niet opgegeten worden. Het beste is om ze wat hoger te zetten in hoge potten of in borders waar ze niet zo maar bij kunnen. Zelfs dan is er geen enkele garantie dat je planten het zullen overleven. 
Er is een verschil tussen veilig om op te eten en aan te raden om dichtbij de ren te zetten. Sommige planten staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze vliegen weren door hun geur. Het is daarom soms handig om ze dichtbij de ren te zetten, dat betekent niet dat ze ook veilig zijn om van te eten.
 

Ze mogen gerust van de planten eten hoor, maar wellicht zijn er planten die ze meer of minder lusten. Ik vind het gewoon erg moeilijk omdat sommige sites zeggen dat ze veilig zijn (effectief om te eten, niet voor bij de ren) en andere sites zeggen dan weer dat ze gifitg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-3-2016 12:56:11 zei belleke:

Van jou filmpje word ik erg vrolijk.

Ik heb citroenmelisse bij de ren staan omdat het muggen weert. Het groeit goed. Wat Marit ook al zegt ze kunnen in een paar minuten jouw plantjes opeten. Maar misschien een rek of bakken aan de schutting. Ik heb veel kruiden, aardbeienplantjes, frambozen, fruitbomen allemaal dingen die ze mogen eten in de tuin. Ik droog het zomers voor de winter.  Tegen de ren aan heb ik verder een druif staan en rozen. Wilgenboompje of bamboe lees ik hier ook wel eens. Dat groeit goed en mogen ze ook aan knagen. Er zijn al meerdere topics over misschien dat je daar nog iets kunt vinden. Succes en geniet van je kleine vriendjes en hun bokkesprongen.

Knuffels Belleke

Bedankt. Citroenmelisse is een goeie tip. Ik heb er geen probleem me als ze eens een plant helemaal op eten, dan zet ik wel een nieuwe :-) Ik vermoed ook niet dat ze heel mijn tuin gaan leeg eten :-)

Wat bedoel je precies met het drogen voor de winter? Zijn dit dan de takken/blaadjes?

Een wilgenboompje staat intussen op het lijstje om te gaan planten :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond overigens ook vrouwenmantel, hyssop en phylliopsis sprite. Dit zou veiilg zijn en blijven ze redelijk goed vanaf.

Verder ga ik ook salvia nemorosa planten, met de bedoeling dat ze er kunnen van eten. 

Ik hoop dat m'n info juist is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .