Ga naar inhoud

konijn plas in huis op vaste plek


charley

Aanbevolen berichten

Sinds Andrea en Huppel hier wonen is er weer leven en de brouwerij en ik ben super blij met ze, maar ik loop toch tegen een kleine probleempje aan.
 
Sinds de konijntjes hier zijn plassen en keutelen ze netjes in hun kooi/ wc maar sinds gisteren plast Andrea in huis, elke keer op de zelfde plek naast de kooi. Ik maak de wc elke dag schoon en de kooi 2 keer per week grondig. De plek op het laminaat waar ze nu plast heb ik schoon gemaakt met alles reiniger maar helaas plast ze er weer. Er is niks in hun omgeving veranderd sinds ze hier zijn (nu 11 dagen) en huppelen ze vrolijk in hun ren rond.
 
Hebben jullie misschien tips voor mij om Andrea weer netjes op haar plek te laten plassen ( in elk geval in de kooi )? want dit kan helaas zo niet.
Sorry dat ik weer jullie hulp nodig heb, ik dacht me goed te hebben geinformeerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sanne1993:

Ik zou op de plek waar ze plast ook een wc bakje neerzetten

Dit heb ik liever niet omdat dit wc bakje dan altijd midden in het zicht (in woonkamer) staat en op een zeer onhandige plek qua omstoten, verschuiven, enz. Het vreemde is dat ze de eerste 10 dagen gewoon alles op haar wc bakje heeft gedaan en zo in een keer op het laminaat is gaan plassen. Als het echt niet anders kan dan moet het maar, maar het is zeker niet de ideale oplossing voor hier,

Meer tips zijn welkom want ik wil weer dat ze in elk geval in haar kooi plast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor jezelf misschien niet de plek die je in gedachte had maar veel konijnen kiezen zelf de plek waar ze het liefst hun behoefte doen. Het makkelijkst is met ze mee te bewegen en dus de kooi of de wc op die plek neer te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan deels wat op de plas plek neer zetten, maar ze zal haar urine wel blijven ruiken omdat ze op een plint met gat ( richel ) plast. Ik heb ze vannacht in hun kooi laten slapen en ze hebben beide netjes op hun wc bakje geplast, vond geen natte plekken in de kooi. Ze kan het dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei nam_mkha:

Een van mijn konijnen plaste ook lange tijd pal naast de wc

Ze plast niet pal naast de wc, deze staat 1 meter verderop in een andere hoek in de kooi. Verder word er in de omgeving waar Andrea nu plast (laminaat) niet geplast of gekeuteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al heel veel topics over niet zindelijke konijnen. Misschien kun je iets met de zoekfunctie?

De vragen over zindelijkheid blijven maar komen. Men denkt dat elk konijn zindelijk te maken is, maar de hoeveelheid topics hierover bewijst het tegendeel. Niet elk konijn doet het naar wens; iets wat we moeten accepteren. Castratie kan helpen, maar biedt geen garantie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Christaaa:

Er zijn al heel veel topics over niet zindelijke konijnen. Misschien kun je iets met de zoekfunctie?o

Ik wist niet dat er een zoekfunctie was :$, ik ga even kijken.

40 minuten geleden zei Christaaa:

De vragen over zindelijkheid blijven maar komen. Men denkt dat elk konijn zindelijk te maken is, maar de hoeveelheid topics hierover bewijst het tegendeel. Niet elk konijn doet het naar wens; iets wat we moeten accepteren. Castratie kan helpen, maar biedt geen garantie. 

Ik vind het gewoon vreemd/ raar dat Andrea eerst alles netje op haar wc bakje deed ( ook voordat ze hier kwam ) en zo in één keer naar 10 dagen op het laminaat is gaan plassen. Helaas mogen beide dames nog niet gesteriliseerd worden, zijn nog te jong ( Huppel 14 en Andrea 15 weken ).

Meer tips om Andrea weer in haar kooi te laten plassen zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gemerkt heb is dat het gewoon niet vaststaat waar de konijnen plassen of wat ze met de toiletten doen. Er is geen magisch trucje, het enige wat je kunt doen is het toilet neer te zetten waar ze plassen. Zorg voor een bodembedekking die niet blijft kleven en verzwaar de bak zodat ze hem niet zo maar kunnen verplaatsen. 
Alle andere adviezen gaan over een paar per ongeluk plasjes niet over een nieuwe wc-plek. Die adviezen werken ook niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een andere bodembedekking in de wc dan in de kooi? Als dat niet zo is dan kun je de kooi leeg laten en alleen bodembedekking in de wc doen. Vaak is dat genoeg om ze in de wc te laten keutelen. Hangt de hooiruif al boven de wc? Dat is ook een manier om te plannen waar ze keutelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Bart lover:

Heb je een andere bodembedekking in de wc dan in de kooi?

Nee het zelfde ligt in de kooi en wc bakje. Ik kan de kooi dus het beste leeg laten? zo ja voor hoelang?

31 minuten geleden zei Bart lover:

Hangt de hooiruif al boven de wc?

Nee, ze hebben geen hooiruif, ze zijn van kleins af aan gewend dat er hooi in de kooi ligt. Maar keutelen doen ze beide netjes op hun wc bakje. Het probleem is echt alleen dat Andrea op het laminaat plast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei charley:

Dit heb ik liever niet omdat dit wc bakje dan altijd midden in het zicht (in woonkamer) staat en op een zeer onhandige plek qua omstoten, verschuiven, enz. Het vreemde is dat ze de eerste 10 dagen gewoon alles op haar wc bakje heeft gedaan en zo in een keer op het laminaat is gaan plassen. Als het echt niet anders kan dan moet het maar, maar het is zeker niet de ideale oplossing voor hier,

Meer tips zijn welkom want ik wil weer dat ze in elk geval in haar kooi plast.

 

konijnen plassen/poepen meestal in een vast hoekje, je kunt ze weer leren om in hun kooi te plassen door daar standaard een paar droltjes neer te leggen (dan is haar geur daar) tijdens het aanleren van het nieuwe plas/poep plekje tijdelijk iets op het huidige plas/poep plekje neer te zetten kan waarschijnlijk ook nog wel helpen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat je het probleem van het op het laminaat plassen op wilde lossen door de wc uit de kooi te halen. Dat is het dus niet maar u begrijp ik niet helemaal waarom je dat wil doen? 
Op het laminaat plassen valt eigenlijk niet tegen te gaan. Het ongemak wordt alleen veel kleiner als je er een wc neerzet. Dat is wat er bedoeld werd toen er gezegd werd dat je in op de vaste plek een wc neer moet zetten. 

Ik weet niet precies hoe je jouw konijnenverblijf ingericht hebt. De bodembedekking is eigenlijk alleen om de keutels en plasjes op te vangen. De reden dat ik vroeg of je dezelfde bodembedekking overal gebruikt is omdat konijnen soms naast het toilet keutelen omdat ze geen verschil zien tussen de wc en de kooi. Dat is bij jouw konijnen niet het geval omdat ze al alleen in de wc keutelen.

Van een konijnenhok met tralies wordt hier vaak alleen de onderkant gebruikt als toilet. Een traliekooi biedt namelijk niet echt een goede schuilplaats, daar zijn een doos of een tunnel veel geschikter voor. Bovendien is een traliekooi ook te klein om een konijn (of twee) in op te sluiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Bart lover:

Ik weet niet precies hoe je jouw konijnenverblijf ingericht hebt.

Ik heb een ren van 200 cm lang en 130 cm breed in de woonkamer staan en hier staat de kooi/ bak in. In de bak achterin de rustigste hoek stond het wc bakje verder licht er in de bak hennepvezel en veel hooi. In de ren staat hun voer en waterbak en er hangt ook nog een drinkfles, verder liggen er knaagspeeltjes en een speciale bal en een schuilhuisje.

 

55 minuten geleden zei Bart lover:

Van een konijnenhok met tralies wordt hier vaak alleen de onderkant gebruikt als toilet.

Dit ga ik nu ook doen, lijkt mij de beste oplossing, nu maar hoop dat Andrea hier weer in gaat plassen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds afgelopen vrijdag heb ik de kooi wat aangepast door de tralies en wc bakje te verwijderen en dit had als resultaat dat Andrea 4 dagen netjes in de onderbak heeft geplast maar helaas gaat dit weer fout en plast ze nu overal op het laminaat, sowieso op 3 plekken. Ik ben vanochtend 3 uurtjes weg geweest en toen ik thuis kwam lag er midden in de ren op het laminaat een plas vervolgens komt Andrea en Huppel aan huppen en plast Andrea voor mijn neus gewoon weer. over de vloer. Huppel daar in tegen in doet alles keurig in de bak in een vaste hoek. Wat kan ik doen om Andrea weer in de bak te laten plassen want dit gaat zo niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Dolliewollie:

Lijkt me ook lastig, veeg je de plasjes op met keukenpapier en dan in de bak?

Ja dat doe ik al vanaf het moment dat ze op het laminaat is gaan plassen, tip op internet gelezen.

Op ‎24‎-‎3‎-‎2016‎ ‎22‎:‎41‎:‎05 zei nam_mkha:

Kan je er tijdelijk iets neerzetten, eender wat? Een van mijn konijnen plaste ook lange tijd pal naast de wc, en sindsdien ik op die plek een baksteen heb gelegd gaat het negen van de tien keer wél goed.

Deze tip is ook uitgevoerd ( baksteen op plekken gelegd ) maar helaas gaat ze er tegen aan plassen of ergens anders. Er liggen nu 3 bakstenen in de ren.

Ik heb net alle plakken schoon gemaakt met schoonmaakazijn in de hoop dat dit de geur afbreekt. Mocht Andrea blijven plassen in huis dan denk ik dat ze zodra het kan naar buiten in een ren gaat.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen territoriumafbakening wat zij doet? Ik las namelijk dat ze nog niet geholpen zijn.. Dat kan hormonaal gestuurd zijn en dan kán sterilisatie helpen. 100% garantie geeft het echter niet. Het is bij haar namelijk niet zo dat ze het principe niet begrijpt, maar ze wil haar plekjes blijven markeren. Dat is normaal gedrag en is niet af te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Deeskuh88:

Is het geen territoriumafbakening wat zij doet?

Ik zou het echt niet weten, ze plast gewoon overal in huis en niet meer op bepaalde plekken zoals eerst.

Helaas zijn ze nog te jong om geholpen te worden, ze zijn beide nog geen 4 maanden oud. Andrea is 15 weken en Huppel is 14 weken oud.

Maar ik heb besloten dat ze zodra het mag naar buiten gaan in een hok met ren eraan want dit gaat zo niet in huis, ja dan moeten ze in hun kooi blijven en dat verdienen ze niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Bart lover:

Ben je al naar de dierenarts geweest om te kijken of ze misschien een blaasontsteking heeft?

Ik heb dinsdagmiddag een plas opgevangen en bij de dierenarts afgegeven, deze was schoon en geen tekenen van een blaasontsteking. De arts zij dat het waarschijnlijk sproeien is om haar territorium af te bakeren en hier kan ze nu weinig aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei charley:

Ik heb dinsdagmiddag een plas opgevangen en bij de dierenarts afgegeven, deze was schoon en geen tekenen van een blaasontsteking. De arts zij dat het waarschijnlijk sproeien is om haar territorium af te bakeren en hier kan ze nu weinig aan doen.

Dan is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .