Spring naar bijdragen
snuffie en ik

nu al zomervacht?

Recommended Posts

Hier vliegen de vlokken ook al in het rond! De grootste twee zien er niet uit! Er vallen letterlijk gaten in de wintervacht, waaronder al weer de mooie nieuwe korte zomervacht zichtbaar is. Het is grappig om te zien hoe elk konijn weer anders door de verharing komt. Deze twee hadden een enorm dikke wintervacht, echt prachtig. De ram heeft nu dus 2 soorten haar; het meeste is nog die dikke vacht en op de rug een plek al korter, iets donkerder zomerhaar. Zijn dame is momenteel een voddebaal, met allemaal losse plukken (die ik er regelmatig even uit pluk om oplikken te voorkomen).
Van mijn andere koppel zit de ram nog mooi strak in zijn winterjas, zijn dame laat een beetje haar los tijdens het aaien. Nu is de vacht van, met name de ram, ook minder dik als die van het andere koppel. Hubbel verhaart meestal met strepen (grens oude en nieuwe vacht), waaraan je kunt zien hoever hij is. De zomervacht is straks weer mooi pikzwart, terwijl de wintervacht inmiddels wat fletser is geworden.
Je kunt er weinig aan doen. Ik merk niet dat ze het koud hebben, ondanks de vorst. Het grote koppel slaapt overdag meestal languit liggend tegen elkaar aan. Dat doen ze niet als ze het koud hebben lijkt mij, dan zitten ze meer inelkaar. Voor je eigen gemoedsrust kun je ze wat extra stro geven i.v.m.de koude nachten. Wel in de gaten houden dat ze niet teveel haar oplikken van zichzelf of hun maatje i.v.m. verstopping.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste dieren zijn inmiddels hun wintervachtje aan het loslaten: paarden, honden en ook de konijnen. Niets mis mee hoor! Net zoals de opbouw van de wintervacht 2-3 maanden duurt, duurt de verhaarperiode naar de zomervacht ook een aantal weken. Heel normaal dat ze daar eind februari  / begin maart mee starten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Plus,de natuur loopt op dit moment een week of 5 voor. Dus dat zal ook wel zichtbaar zijn in het verharen en zomervacht aanmaken.

Bij Pieter valt het al aardig uit, bij Lily nog niet echt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .