Ga naar inhoud

Oogbeschadiging


Evee

Aanbevolen berichten

Je zal maar konijn zijn, en dit jaar je 13e verjaardag mogen vieren! Onze Binky krijgt er gewoon een grijze toet van.

Helaas lijkt het met huisdieren altijd zo te zijn dat als er één begint, er altijd meer volgen. Eerst begon onze hond Qila te knagen op haar pootjes, die jeuken heel erg. Toen zag ik dat Binky d'r oog niet in orde was. En omdat het altijd met drie dingen te gelijk komt: een van onze kipjes is overleden.

 

Binky heeft iets scherps in haar oog gekregen. Dat kan haar eigen nagel zijn geweest, een tandje van haar hokgenoot Joris, een stukje hooi of stro of iets anders. We zullen nooit precies weten wat het in dit geval geweest is. Natuurlijk zie je zo iets altijd op een zaterdag, als je eigen dierenarts geen dienst heeft. Binky's oog was dik. De oogleden waren opgezet en haar oogje zat dicht. Misschien was het vrijdag ook al geweest, maar als ik terugdenk heeft ze de hele tijd met haar goede kant naar mij toe gezeten in de ren en heb ik het helaas niet eerder gezien. Logisch, want met haar goede oog zag ze nog, met haar dichte oog natuurlijk niet... Konijnen zijn zo dom nog niet.

binky1

Na even twijfelen toch besloten niet naar een dierenarts met weekenddienst te gaan, maar het eerst even zelf met de konijnen EHBO-doos aan te pakken. Water gekookt en Binky's oogje schoongespoeld. Ook de haartjes er om heen wat schoongemaakt. Ik kon geen pus  of abcessen of gekke dingen ontdekken verder. Het leek dus echt alleen haar oogje te zijn. Daarna met oogzalf (zalf met vitamine A) haar oogje behandeld. Wat later op de dag leek het al beter te gaan, ze had haar oogje verder open. Binky at nog goed en was gewoon levendig. Het leek er dus niet op dat er verder iets mis was. Ook de zondag heb ik Binky's oogje weer schoongespoeld en voorzien van oogzalf. Maandagochtend naar de dierenarts gebeld, daar kon ik 's middags terecht. Met kleurstof en een lampje is het oogje van Binky daar bekeken. Er bleek een beschadiging in haar oogje te zitten. Bij de dierenarts kregen we oogzalf mee met antibiotica er in (CAF oogzalf). 4-6 keer per dag spoelen en zalven. En vrijdag (vandaag) terug om te kijken of het minder erg geworden was. Gelukkig bleek dat het geval te zijn. We moeten nog wel een paar dagen doorzalven, maar het ziet er goed uit! Hopelijk kan Binky nog heel wat jaartjes (en grijze haartjes) mee!

binky2

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Willow heeft dit ook twee keer gehad. Ik spoelde de eerste keer zijn oogje een paar dagen met kamillethee. Voor het pusgebeuren heel goed. Maar een beschadiging aan het oog zelf kon niet anders weg dan met zalf. Beide keren goed gekomen gelukkig.

Heel veel beterschap voor Binky. Wat een mooie leeftijd trouwens!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .