Ga naar inhoud

Mijn voedsters rijden op elkaar


Stampie-Roxy

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb twee teddy dwergjes de ene is 2 en de andere 1 en het zijn twee voedsters, maar de laatste tijd rijdt de oudste op de jongste en ze bijt haar ook in het nekvel waar nu bij de jongste kale plekken zijn ontstaan, de jongste piept niet wanneer de oudste op haar rijdt maar ze probeert wel weg te rennen en haar eraf te schudden, verder is er nooit iets mis gegaan bij het koppelen en ze wassen en knuffelen elkaar na afloop ook gewoon maar ik maak me wel zorgen, het lijkt ook een beetje of het gewoon een spelletje is ofzo maar de jongste heeft wel kale plekken bij het nekvel nu, of is het iets met de rangorde ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet zeker dat het voedsters zijn en het koppelen is ook oke want ze zijn al lang bij elkaar en de oudste gedraagd zich ook als een moeder/zusje tegenover de jongste en ze hebben een flat en ik laat ze elke dag vrij rond huppelen door de tuin en door verschoon ik ondertussen hun hok en wanneer ik ze dan laat huppelen gaat de oudste op de jongste rijden en de oudste heeft het afgelopen jaar totaal geen last van de hormonen gehad tegenover de jongste

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu met deze warmere buitentemperaturen kunnen de voorjaarskriebels ook vroeg aangewakkerd worden. Wanneer je voedsters niet 'geholpen' zijn, kunnen hormonen altijd gaan opspelen. Dat rijden is niet goed, en zal voor de jongste ook zeer stressvol zijn, met die kale plekken enzo...

Een optie zou castratie van beide voedsters kunnen zijn, maar het hoeft niet persé DE oplossing te gaan zijn. I.i.g. moet er wel actie worden ondernomen. Dit kun je zo niet door laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet?
Bij mij werkt het andersom als bij vele.
In het hok doen ze heel lief, lekker samen wassen, eten, alles maar in de ren wil Woezel nog weleens de baas spelen waarbij ze op Kruimel lijkt te jagen.
Maar wat als de ander af en toe ook het terugdoet en ook rijd? Het is maar even en daarna zitten ze weer heerlijk naast elkaar te doezelen en elkaar te wassen.
Zolang het geen vechten wordt dan zie ik geen reden om ze te laten helpen... Ze zijn gezond, dus dan ga ik ze de stress van een dierenarts niet aandoen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe rijden is niet erg. Mijn konijnen zijn allebei geholpen en rijden ook af en toe op elkaar, zonder dat daar problemen van komen. Konijnen die al een koppel zijn rijden vaak even op elkaar als ze in een nieuwe omgeving komen, dus bijvoorbeeld als ze uit de ren mogen of er daarna weer in moeten. Soms lijkt het dat ze het alleen maar even doen omdat de ander er op dat moment precies goed voor ligt :P 

Het wordt een probleem als het vaak gebeurt en een van de konijnen het vervelend gaat vinden. Als het vaak gebeurt zit er vaak wel een duidelijke reden achter. Dat kunnen hormonen zijn of te weinig ruimte of wat dan ook, maar in dat geval is het wel nodig om er iets aan te doen. Als het konijn dat constant bereden wordt het echt zat is kan het namelijk uitlopen op vechten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties het lijkt me zelf ook niet nodig om na de dierenarts te gaan want na afloop terug in het hok knuffelen ze weer en de jongste lokt het soms zelf ook uit en in de winter deden ze het niet afgelopen week zijn ze er ong mee begonnen, het lijkt ook wel een beetje op spelletje want ze huppelen ook achter elkaar aan enzo alleen die kale plekjes maakte ik me zorgen over.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters blijven ook rijden op elkaar terwijl ze alle 2 geholpen zijn, en de ene raakt daar van geïrriteerd.  Wat kan ik daar aan doen???.

Ze zijn geholpen 17 november 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mijn voedster rijdt nu ook al een week de hele tijd op men andere voedsters en bij mij heeft het niets met het koppelen te maken want het gaat al bijna 2jaar achter elkaar aan goed en na afloop wast ze haar ook weer gewoon dus met de baas zijn heeft het naar mijn idee ook niets mee te maken dus ik denk dat mijn voedster of last heeft van de hormoontjes of ze een spelletje doen en misschien is dat ook gewoon zo bij jou voedsters dat ze een spelletje spelen Konijnenliefhebber1993

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op ‎1‎-‎2‎-‎2016‎ ‎20‎:‎52‎:‎37 zei Konijnenliefhebber1993:

Mijn voedsters blijven ook rijden op elkaar terwijl ze alle 2 geholpen zijn, en de ene raakt daar van geïrriteerd.  Wat kan ik daar aan doen???.

Ze zijn geholpen 17 november 2015

Eventueel een gecastreerde ram erbij zetten, mocht je de mogelijkheid hebben.

Castreren is niet altijd de oplossing voor het rij-gedrag, omdat dit gedrag niet altijd door hormonen veroorzaakt hoeft te worden.

Aangezien het 3 maanden geleden is dat jouw konijnen geholpen zijn, is duidelijk dat hun rij-gedrag niet door hormonen veroorzaakt wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.

Maar 1 ram is natuurlijk ook niet goed, want dan lok je buitensluiten op denk ik. Ze hebben 24uur per dag ongeveer 34m2. Dus dat is genoeg. Maar dan moet ik er 2 rammen bijhalen. Dat is allemaal leuk als het goed gaat, maar wat als ze allemaal ziek worden en dan in het weekend? Dan ben je wel bijna 300 euro kwijt!!. En dat is mijn probleem, de medische kosten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Bedankt.

Maar 1 ram is natuurlijk ook niet goed, want dan lok je buitensluiten op denk ik. Ze hebben 24uur per dag ongeveer 34m2. Dus dat is genoeg. Maar dan moet ik er 2 rammen bijhalen. Dat is allemaal leuk als het goed gaat, maar wat als ze allemaal ziek worden en dan in het weekend? Dan ben je wel bijna 300 euro kwijt!!. En dat is mijn probleem, de medische kosten!!

Lokt de een de ander ook een beetje uit door om hem heen te lopen? En was dit al vanaf het begin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei SuzanneKnuffel:

Ja maar 1 konijn kost ook behoorlijk wat geld als het écht ziek word.. en die kan óók in het weekend ziek worden hé.. alle dieren kosten uiteindelijk geld

Daar gaat het niet om Suzanne!!! 1 konijn en 2 konijnen kan ik nog betalen als ze alle 2 tegelijk ziek worden, maar niet 4 tegelijk. Dus het blijvende 2 mits er werkelijk geen andere keuze is. Maar ze hebben 24 uur 32m2. Dus ze kunnen elkaar ontlopen. En het gaat verder prima de 2 dames samen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Stampie-Roxy:

Lokt de een de ander ook een beetje uit door om hem heen te lopen? En was dit al vanaf het begin?

Ja soms lokken ze elkaar uit. Maar zeker niet altijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Daar gaat het niet om Suzanne!!! 1 konijn en 2 konijnen kan ik nog betalen als ze alle 2 tegelijk ziek worden, maar niet 4 tegelijk. Dus het blijvende 2 mits er werkelijk geen andere keuze is. Maar ze hebben 24 uur 32m2. Dus ze kunnen elkaar ontlopen. En het gaat verder prima de 2 dames samen

Nou dan gaat het toch goed? Ik heb ook 2 dames samen en gaat ook tot op heden prima samen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen bij mij laat er 1 soms zien er niet van gediend te zijn door een happende beweging te maken ( geen bijten alleen beweging) en dan vervolgens weg te lopen en dat wordt begrepen en 5 minuten later lokken ze elkaar weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Alleen bij mij laat er 1 soms zien er niet van gediend te zijn door een happende beweging te maken ( geen bijten alleen beweging) en dan vervolgens weg te lopen en dat wordt begrepen en 5 minuten later lokken ze elkaar weer

En was dit al zo vanaf het begin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .