Spring naar bijdragen
CocoBrowny

kam-perikelen

Recommended Posts

Hallo,

wij hebben sinds kort twee lieve konijnen van het asiel bij ons. Een franse langoor rammetje (denk ik) en een jonge meid van 8 maanden. Brownie, de ram heeft lange haren en is in de rui, door het warme weer van afgelopen tijd. Wij wonen in een flat en hebben een grote serre balkon, waar ze vaak rondhobbelen. Nu is Brownie ouder en heel schrikachtig, hij is in een doos gedumpt, ik weet niet wat zijn achtergrond is. Coco, het vrouwtje hebben we zelf in het bos gevonden toen moet ze een week of 12 geweest zijn. Nu is dus Brownie in de rui, Coco ook. Ze zijn nog niet heel erg aan ons gewend, ik kan Brownie niet oppakken, althans ik pakte hem wel gisteren op, maar ik kon hem niet neerzetten om te kammen. Hij werd toch bang en toen bracht ik hem naar zijn kooi, ik vind het zielig om te dwingen.

Nu zit hij toch veel in het kooi, en is weer heel explosief schrikachtig. Coco likt hem veel, zij is niet geholpen, hij wel en zij zit nu in haar puberteit denk ik, is ook erg opgewonden vaak. Ik wil ze dus kammen of borstelen, maar dat lukt eigenlijk niet. Brownie heeft echt een therapeutische benadering nodig, volgens mij kan ik hem pas in een maand of 3 zoveel vertrouwen geven dat hij blijft zitten. Of langer. Coco is ook niet van het blijven zitten. Ook is ze erg terretoriaal. Ook met haar maatje. Ik wil niet dat ze allemaal haar binnen krijgen, maar gedwongen kammen zou echt traumatisch kunnen zijn. Dat vind ik zielig.

Is er een soort krabmuur oid te maken waar ze zelf hun haren afvegen of hebben jullie andere tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kortharige konijnen hoeven niet per se geborsteld of gekamd te worden. De vacht van langharige konijnen kan gaan vervilten en klitten wat soms zelfs pijnlijk kan zijn. Daarom worden veel konijnen gekipt om de vacht beter te kunnen onderhouden. 
Mocht je je konijnen toch willen borstelen dan is het verstandig om je konijnen niet op te tillen. Konijnen vinden optillen vaak heel eng en worden daardoor nog banger. Wil je ze wel verplaatsen probeer ze dan in een reismand te lokken en dan op te tillen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een langharige voedster die niet van gefrunnik hield. Om haar zoveel mogelijk te ontzien knipte ik haar vacht lekker kort. Zij was angora, haar vacht groeide heel snel, dus elke 2 a 3 weken ging de schaar erdoor en dan kon ik haar verder met rust laten. (Met als voordeel dat angora's niet ruien, waardoor de ondervacht er niet uit gekamd hoefde te worden). Die knipsessies vond ze afschuwelijk, maar met langharige konijnen heb je gewoon geen keus, die vacht moet op een of andere manier toch echt onderhouden worden om veel ellende te voorkomen. Mocht het je zelf niet lukken, dan kun je naar een trimmer gaan. Sommige dierenartsen zijn ook wel bereid er een keer een tondeuse overheen te halen, dan is hij echt heel lekker kort en kun je hem lang met rust laten. Als je konijnen binnen zitten is het ook warm genoeg als hij lekker gekortwiekt wordt. Ook veel fijner voor het beestje dan die lange haren. Dat gaat alleen maar klitten en er blijft vanalles in hangen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie voor de reacties. Ze ontharen niet zo snel gelukkig (al zie ik overal haren liggen.. :}

Helaas moeten ze nu een aantal weken misschien weg, in ieder geval 1 week tot 10 dagen, omdat bij ons door de verhuurder grote verbouwingen aangekondigd zijn. Ik twijfel of ze nu naar een binnen of buiten opvang moeten. Ik zoek al een aantal uren het internet af voor een fijne plek in de buurt van Apeldoorn. Ze hebben hier het hok altijd open staan en kunnen het balkon op. Vooral Coco de jonge voedster heeft beweging nodig en Brownie knaagt duidelijk aan de tralies als het hok dicht is. De verbouwing begint dinsdag, dan gaan wij ook het huis uit. Maandag kunnen we pas informeren naar hoe lang duurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .