Ga naar inhoud

Welk hondenvoer voedselallergie

Domino
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zit even met een lastig puntje..... de hond van mijn schoonouders heeft een voedselallergie. We hebben dat al eens weten op te lossen door middel van een dierenarts bezoek, prednison en ander voer. Ze kreeg toen van Prins, Skin & Intestinal en als tussendoortjes dingen op basis van Eend. Ook kreeg ze wel eens zo'n kauwstaaf van alleen maar runderhuid. 

Helaas zijn ze door omstandigheden weer overgestapt op ander voer... gevolg is dus dat we weer terug bij af zijn. Ik weet het, niet tof maar ik ben nu dus op zoek naar een brok wat een beetje vergelijkbaar is met dat Prins voer, maar iets beter betaalbaar is. Er moeten in ieder geval geen dierlijke bijproducten in zitten, want daarvan weet je nooit wat het is en negen van de tien keer zit er iets bij waar ze op reageren. 

Wat zou jullie advies zijn? Ik heb namelijk zelf geen hond en ben er niet bepaald in thuis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet terug naar Prins? Ik begrijp dat dat eigenlijk wat te duur is, maar je kan zo tien soorten brok verder zijn voordat je de juiste gevonden hebt en intussen iets opmaken waar je hond jeuk/klachten van krijgt is ook niet heel diervriendelijk, dus kan ook een hoop geld kosten. Om maar niet te spreken over eventuele dierenartsbezoeken.

Ik zou persoonlijk voor vers vlees kiezen, d.m.v. een eliminatiedieet kun je uitzoeken waar ze precies op reageren. Onze hond doet het een stuk beter op vers. Uiteraard zijn er ook een hoop brokken die je kan proberen, maar aangezien onze hond juist meer klachten kreeg van alles wat we geprobeerd hebben (ook Prins, Carocroc, Trovet, Orijen) kan ik nou niet echt zeggen dat ik daarin een wondermiddel heb gevonden ;) kan wel heel anders uitpakken voor jullie hond natuurlijk, maar ja, dat zul je toch moeten uitproberen.

Royal Canin zal waarschijnlijk duurder zijn dan Prins overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Royal Canin is inderdaad erg duur. Nu raadde een dierenwinkel mij de hypoallergeen versie van Prins aan maar ik zie dat daar ook dierlijke bijproducten in zitten, maar of dat alleen rund betreft (wat erop zou staan) dat weet ik niet exact. 

Kijk als het mijn eigen hond zou zijn hoorde je me niet over geld, maar dit is niet mijn hond. Dus ik zoek een goede oplossing die voor de hond ook het meest fijn is maar wel betaalbaar blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later...

Domino geen idee hoe het nu gaat met de hond, maar hebben jullie ooit kunnen achterhalen welk voedingsmiddel het probleem was? Beetje klassiek maar je zou graanvrij kunnen proberen, dat lost vaak in 1x een hoop problemen op.

Prins is geen duur voer, helemaal niet (helaas). Onderaan of in het midden van het middensegment. Maar bij hondenvoer geldt helaas goedkoop is duurkoop. Supermarktvoer is sowieso een no-go. Alles dat goedkoper is dan prins (brokken dan) zal 'dierlijke bijproducten' bevatten, of je moet net toevallig tegen iets aanlopen waar dat beter op de verpakking staat.

Het is mij opgevallen dat ook speciale dieetvoeren voor gevoelige darmen/huid van merken als prins, royal canin, hills of noem het maar gewoon met graan bereid worden. Tarwe, rogge, gerst, mais. Ja ook rijst verteren ze niet. Misschien ben ik wel gewoon bevooroordeeld. Bij mijn hond is gluten het probleem, behoorlijk overduidelijk.

Maar ik ben dus bang dat je niet echt goedkopere brokken zult vinden. Wel is het vaak zo dat je van duurdere brokken minder hoeft te voeren, maar dat is ook weer niet altijd zo veel minder dat het er goedkoper van wordt.

Misschien een tip: zooplus . nl verkopen best veel verschillende merken (van pedigree tot orijen, dus van goedkope rommel tot het duurste van het duurste), en ze vermelden netjes de ingredienten en samenstelling. Dat maakt zoeken en vergelijken misschien makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Woudje:

Domino geen idee hoe het nu gaat met de hond, maar hebben jullie ooit kunnen achterhalen welk voedingsmiddel het probleem was? Beetje klassiek maar je zou graanvrij kunnen proberen, dat lost vaak in 1x een hoop problemen op.

Prins is geen duur voer, helemaal niet (helaas). Onderaan of in het midden van het middensegment. Maar bij hondenvoer geldt helaas goedkoop is duurkoop. Supermarktvoer is sowieso een no-go. Alles dat goedkoper is dan prins (brokken dan) zal 'dierlijke bijproducten' bevatten, of je moet net toevallig tegen iets aanlopen waar dat beter op de verpakking staat.

Het is mij opgevallen dat ook speciale dieetvoeren voor gevoelige darmen/huid van merken als prins, royal canin, hills of noem het maar gewoon met graan bereid worden. Tarwe, rogge, gerst, mais. Ja ook rijst verteren ze niet. Misschien ben ik wel gewoon bevooroordeeld. Bij mijn hond is gluten het probleem, behoorlijk overduidelijk.

Maar ik ben dus bang dat je niet echt goedkopere brokken zult vinden. Wel is het vaak zo dat je van duurdere brokken minder hoeft te voeren, maar dat is ook weer niet altijd zo veel minder dat het er goedkoper van wordt.

Misschien een tip: zooplus . nl verkopen best veel verschillende merken (van pedigree tot orijen, dus van goedkope rommel tot het duurste van het duurste), en ze vermelden netjes de ingredienten en samenstelling. Dat maakt zoeken en vergelijken misschien makkelijker.

Op die goedkope rommel (Pedigree) doen mijn 3 hondjes het toevallig hartstikke goed.. dit is per hond verschillend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ;-) ik heb hier dus een hondje die helemaal dood gaat van de buikpijn als hij eukanuba of royal canin of prins of dure hills dieetvoer voor de gevoelige darmen krijgt, maar ik heb ook een hondje die het op aldivoer of pedigree ook prima zou doen.

Maar... wel met een kanttekening. Grote hoeveelheden lichtbruine poep, meerdere keren per dag. Stinkende, vettige vacht met veel klitten. Slechte tanden en adem. Dat is wat ik zonder uitzondering zie/zag bij honden die dat soort voer krijgen/kregen (tsja, dat zijn er geen tientallen, het kan vast ook anders). Het verschil kan echt enorm zijn, ookal is de hond verder prima gezond en actief. Je merkt het pas als je het probeert. Voor mij is het meer dan genoeg reden geen goedkoop voer te geven, ik kan gelukkig duurder voer wel betalen. Maar voor mijn oudste hondje zou ik er ook weer niet moeilijk over doen als geld een issue was in voerkeuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Woudje:

Klopt ;-) ik heb hier dus een hondje die helemaal dood gaat van de buikpijn als hij eukanuba of royal canin of prins of dure hills dieetvoer voor de gevoelige darmen krijgt, maar ik heb ook een hondje die het op aldivoer of pedigree ook prima zou doen.

Maar... wel met een kanttekening. Grote hoeveelheden lichtbruine poep, meerdere keren per dag. Stinkende, vettige vacht met veel klitten. Slechte tanden en adem. Dat is wat ik zonder uitzondering zie/zag bij honden die dat soort voer krijgen/kregen (tsja, dat zijn er geen tientallen, het kan vast ook anders). Het verschil kan echt enorm zijn, ookal is de hond verder prima gezond en actief. Je merkt het pas als je het probeert. Voor mij is het meer dan genoeg reden geen goedkoop voer te geven, ik kan gelukkig duurder voer wel betalen. Maar voor mijn oudste hondje zou ik er ook weer niet moeilijk over doen als geld een issue was in voerkeuze.

Ik heb ze een keer vers vlees gegeven, waar iedereen zo over te spreken is, omdat dat beter zou zijn.. mijn honden werden er lusteloos en loom van... qua poep valt het hier wel mee.. gewoon netjes 1 a 2x per dag.. tja stinken doen wij ook dus tja wat moet je er van zeggen.. je moet gewoon kijken waar jouw hond het goed op doet.. hier krijgen ze trouwens sinds een paar weken dinner van Cranenbroek.. we hebben een hondje erbij wat eens in de zoveel tijd haar brokken zat is en dan weigert te eten.. dus dan weer switchen van voer en ze eet weer goed.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen ze geen test doen om te zien welke stof reacties geeft? Want daarna kun je etiketjes lezen en het goede voer erbij zoeken.

Mijn honden krijgen geperste brok van Kenner (Welkoop) en doen het daar prima op. De pup krijgt Caro Croc, maar dat is holle brok en daar ben ik geen voorstander van. Maar bij zo'n hummel kun je niet met volwassen brokken aan komen zetten en ook wisselen van voer is pas verstandig als ze wat groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raadde aan eerst te kijken of we zelf voer kunnen vinden wat hem goed gaat, omdat die tests vrij veel geld kosten en ook niet altijd een helder antwoord opleveren. Nu is het bij mijn hond ook niet helemaal vaag, hij kan niet over gluten en vlooien. Er kan meer spelen (pollen, of kip, wie zal het zeggen), als het de spuigaten uitloopt kunnen we als nog tests overwegen.

Ik ken de term holle brok niet, wat houdt dat in?

SuzanneKnuffel, ik ben benieuwd wat ze dan kregen voor vers vlees. Het kan best dat er ondanks je zorgvuldige keuze voedinstoffen misten, dat ze daardoor lusteloos werden. Hier krijgen ze af en toe wat uit de vriezer (smuldier of prins of zo) of af en toe wat uit blik van rocco maar we vinden het beide erg vies om 's morgens in het vlees te moeten roeren (ik wordt al misselijk van het broodje kaas van mijn collega 's morgens). Als het het enige was dat mijn hond kon eten dan deed ik het wel maar op brok gaat het ook prima.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het is afgelopen met de honden van de schoonouders van Domino. Ook als je weinig te besteden hebt moet het mogelijk zijn voer te vinden waar gevoelige honden het goed op doen denk ik. Maar sorry Ainariel, met pedigree zal dat niet lukken ben ik bang.

Ik vond de prijs van farm food erg meevallen, dat is niet graanvrij maar wel glutenvrij en bevat alleen rundvlees, wat weer handig is voor de kipgevoeligen (en is geperste brok). Het boekje bij farm food rept trouwens ook over darmflora, dat je af en toe groene (= verse, niet verhitte) pens moet geven om de darmflora op peil te houden. Wie weet helpt dat ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .