Ga naar inhoud

Voeding

Gast

Aanbevolen berichten

Ik had een vraag.

Is het misschien een x verstandig om over te schakelen naar ander voer, voor de smaak of is dat niet nodig?
Dan zal ik eens na de Beaphar care+ doen.
Misschien dat mijn nijntjes dat een x willen, of is dat niet nodig?

Ik geef ze nu hfst: 2x40gram per koppel.

1 weegt: 1.5kg en de andere 2.5 kg

Is dat te veel of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af: hoelang doen jullie met een 10 kilo zak van care+ voor 2 konijnen, 1 konijn 1.6kg en de andere 2.5 kg.

En hoeveel moet ik ze ongeveer per dag geven? Ze krijgen samen 40gram 's morgens en 40gram 's avonds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog een punt van overweging: Beaphar Care+ is een hele lekkere brok volgens veel konijnen. Het ruikt inderdaad ook erg kruidig. Natuurlijk is het voer gewoon bedoeld voor dagelijks gebruik, maar ik heb altijd een zak hiervan achter de hand, voor als een konijn ziek is of om een andere reden zijn gewone (in mijn geval SS) brokjes niet wil eten. Dan eten ze vaak sneller de Beapharbrokjes. Als ze die dan ook niet willen eten is het echt foute boel. Dus ik bewaar ze meer voor noodgevallen of als snoepje tussendoor.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, eigenlijk is dat ook wel de reden.
Alle 2 eigenlijk!
Laatst bij de dierenarts geweest en ze had haakjes op de kiezen, niet dusdanig dat het geslepen moest worden.
maar ik moest het wel in de gaten houden. En ik weet niet welk voer dan het beste is van de 3?
HFST, Care+ of SS???

Het zal vast wel de duurste zijn hahahaha. Altijd zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar nog nooit om gevraagd.
Dus mij zal dat antwoord nog nooit gegeven zijn.

Het moet natuurlijk niet schreeuwend duur zijn.
Zoveel geld heb ik niet te besteden hoor!
Goed voer voor een nijntje met haakjes is wel belangrijk, maar moet niet zo heel duur zijn natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp nooit zo wat de hardheid van een brok te maken heeft met afslijten van de kiezen. Bij welke brok dan ook blijft de maalbeweging hetzelfde en het enige wat ik merk is dat ze bij een hardere brok langzamer erover doen. Is dat een toegevoegde waarde voor de afslijting van de kiezen? Ik zeg van niet, want dan zou hooi toch verder ook geen doel hebben? Dat is toch ook niet hard? Maar dat is mijn gedachte hoor.

Die Beaphar Care + brok gebruiken wij hier ook in geval van zieke nijnen. Deze brok willen ze dan vaak wel eten, is hier de ervaring. Lekker kleine brokjes dus makkelijker te pakken en de geur is heel sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer of dit nu uit de paarden- of uit de konijnen'wetenschap' kwam (die hebben veel overeenkomsten qua voeding) maar daaruit begreep ik dat voor de slijtage van kiezen hooi (niet hard maar vooral taai) inderdaad het belangrijkste is i.v.m. de horizontale kauwbeweging die ze hierbij moeten maken. Brokjes eten ze met een verticale kauwbeweging, waarbij je veel minder dat maal-effect hebt. Ook gaan de brokjes in een paar minuten naar binnen (bij beperkt brok voeren) terwijl hooi eten veel meer tijd/de hele dag in beslag neemt. Dus het taaie hooi en de horizontale kauwbeweging daarbij zijn veel belangrijker dan een harde brok. Maar ik heb hier wel verschillende keren gelezen dat mensen wel heil zagen in een bepaalde brok hoor, wat dat betreft heb ik zelf geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook niet voorstellen dat het terug keren van haakjes afhangt van het soort brok dat je geeft. Als een konijn anatomisch gezien aanleg heeft voor haakjesvorming en iemand geeft een bepaalde brok, dan wordt de link gelegd dat het door die brok komt en dat een andere brok dan beter zou zijn. Ik snap dat die link zo wordt gelegd, alleen denk ik dus niet dat het te maken heeft met het soort brok. Die haken komen er toch wel als er aanleg voor is, of je nou brok A of brok B geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Bammyflurry zegt klopt wel. Eigenlijk in het kort: hoe langer het duurt voordat je iets met je kiezen kunt vermalen, des te meer maalbewegingen zijn nodig, des te meer slijten je kiezen af, des te minder snel/vaak kunnen haken zich vormen. Want haken zijn gewoon doorgegroeide kiezen. Brokken verschillen ook in samenstelling; bij hardere/taaiere brokken zijn vaak meer maalbewegingen nodig, dus kan dat soms helpen de vorming van haakjes te remmen/voorkomen. Maar hooi blijft de beste remedie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .