Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Zo naar he, ik woon dus in Utrecht.

Woon aan het park, waar een paar 100m verder ook best aardig wat wilde konijnen zitten. Ik schrok echt van het bericht. Mijn nijnen zijn wel geënt maar natuurlijk niet voor dit nieuwe virus. Wij hebben hier thuis in ieder geval al wel afgesproken dat de wandelschoenen no way near de konijnen komen. De hond moet toch uit, dus dat is het minste wat we kunnen doen. De schoenen ook gescheiden van elkaar. Nu hebben we gewoon nette schoenen ergens staan, de wandelschoenen en de 'konijnenschoenen'.

Meest nare vind ik ook dat je dus niets aan de konijnen hoeft te merken. Ik zit ze nu een beetje paranoïde in de gaten te houden.

:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nu dus ook de schoenen uit bij de deur, en dat moet iedereen wie er ook maar binnen komt nu!
En ik ben ook altijd bang als ik binnen kom, dat er 1 dood op de grond ligt. Of hier wilde konijnen zitten weet ik niet, woon in Enschede, maar geen idee.
En uiteraard zijn die van mij ook geënt.

Echt zo machteloos, want je kunt gewoon niks doen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik een beetje panisch ben woon in Noord Holland maar kwestie van tijd dat het hier ook zit, heb voor visite al overschoenen geregeld, desinfectie spul voor de handen, andere kleding als ik bij mijn konijnen bezig ga, maar waar ik nu mee zit is honden en katten hier lopen ook over de wilde konijnenvelden en die kunnen dus het virus ook meenemen bij de konijnen die kunnen moeilijk de schoenen uitdoen of de pootjes wassen, of maak ik me nu zelf gek (ik heb zelf geen hond of kat maar ze komen wel eens op visite en die wonen vlak bij de konijnenvelden)? Moet er niet aandenken dat mijn schatjes er niet meer zijn door mijn onnadenkendheid of zo, rot virus pffff!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je ook uit moet kijken voor het geven van hooi waarvan de mogelijkheid bestaat dat er wilde konijnen bij zijn gekomen.

Nu kopen wij altijd hooi in de winkel van Vitakraft. (Stro en Bodembedekking zijn natuurlijk ook potentieel gevaar nu)

Geen idee waar dat hooi vandaan komt (denk Duitsland), maar ik neem aan dat elk hooi wat je koopt dit (minimale) risico heeft.

En gezien de berichtgeving kunnen we er wel van uitgaan dat dit virus in heel (noord) europa aanwezig is, zelfs ook in Engeland, dus

het maakt niet uit waar we het hooi vandaan halen.

Wat zou hierin nu de beste keuze kunnen zijn. hebben jullie daar misschien ideeen over?

Uiteraard zijn onze konijnen ingeent, maar zijn nu bang dat ze ziek kunnen worden ondanks de maatregelen die we nu al nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net op de facebook pagina van Universitair Diergeneeskundig Centrum Utrecht dat hooi uit de winkel in principe veilig zou moeten zijn, omdat

dit hooi vaak langer dan 1-1,5 maand geleden gerooid is, waardoor een eventueel aanwezig virus inmiddels inactief is geworden, zeker als het onder droge omstandigheden bewaard is.

Wat wij nu gaan doen, is voor de zekerheid een voorraad hooi aanleggen voor minimaal 1 maand, en dat bewaren we dan net als nu op een droge plek, zodat het hooi wat we dan geven, als minimaal 1 maand bij ons in huis is.

Misschien een beetje paranoide, maar better safe than sorry.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leef een paar minuten weg van verschillende natuurgebieden, ik kom er zelf nauwelijks momenteel omdat m'n gezondheid het niet toelaat veel te bewegen, maar vrienden en familie maken er veel gebruik van. En natuurlijk begrijp ik dat je niet in een bubbel kan gaan leven, en nooit alle risico's kan voorkomen, maar ik wil wel zoveel doen als ik kan, mijne leven ook binnen dus het risico is minder, maar het houdt me wel bezig, en denk over alles na maar dat hoort ook bij mijn karakter, dingen als naast honden en katten, mijn rolstoel laat ik in de schuur heb hem alleen bij lange afstanden nodig, en mijn loopkrukken de doppen stop ik in een schoonmaaksop dat soort dingen, ik zal wel zien het is meer het gevoel van onmacht dat zo'n virus zulke lieve beestjes zomaar te pakken kan nemen, je ziet het niet, je ruikt het niet, gewoon onmacht...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is heel naar, en als je al je konijnen erdoor kwijt raakt natuurlijk verschrikkelijk... 

Maar omdat je er dus zo weinig tegen kan doen om het te voorkomen heeft het ook weinig zin om je er heel druk over te gaan maken. Natuurlijk is het niet slim om met dezelfde schoenen waar je in een natuurgebied of een plek waar veel wilde konijnen lopen daarna in het verblijf van je konijnen te lopen. Maar ik gebruik al een tijd een paar afgedankte wandelschoenen om de verblijven schoon te maken enz, en ik ga om die reden al nooit met m'n andere wandelschoenen of hardloopschoenen in de ren om even het hooi of zo bij te vullen. 

Ik heb 3 aparte koppels buiten en ben eigenlijk niet van plan om steeds tussendoor naar binnen te gaan om mijn handen te wassen. Ik denk dat als 1 konijn het krijgt de kans toch al heel groot is dat de andere het dan ook krijgen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Rian:

Ik doe ook niks anders dan normaal en ik ga ook niet meedoen aan het verspreiden van paniek. Dat gedoe met dat hooi vind ik maar onzin hoor.

 

Bedankt dat je onze extra voorzorg onzin noemt. (feit is nu eenmaal dat het virus in het hooi kan zitten, en zo kun je de kans op een simpele manier verkleinen, wij doen wel dat stapje extra voor onze konijnen.)

Je zou ook elkaars mening kunnen respecteren.......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei sltv:

Ik lees net op de facebook pagina van Universitair Diergeneeskundig Centrum Utrecht dat hooi uit de winkel in principe veilig zou moeten zijn, omdat

dit hooi vaak langer dan 1-1,5 maand geleden gerooid is, waardoor een eventueel aanwezig virus inmiddels inactief is geworden, zeker als het onder droge omstandigheden bewaard is.

Wat wij nu gaan doen, is voor de zekerheid een voorraad hooi aanleggen voor minimaal 1 maand, en dat bewaren we dan net als nu op een droge plek, zodat het hooi wat we dan geven, als minimaal 1 maand bij ons in huis is.

Misschien een beetje paranoide, maar better safe than sorry.

 

Gras/hooi moet toch altijd al zo'n week of 6 drogen voor het veilig droog hooi is (ivm bacteriën)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei sltv:

Bedankt dat je onze extra voorzorg onzin noemt. (feit is nu eenmaal dat het virus in het hooi kan zitten, en zo kun je de kans op een simpele manier verkleinen, wij doen wel dat stapje extra voor onze konijnen.)

Je zou ook elkaars mening kunnen respecteren.......

 

Er staat toch heel duidelijk "VIND IK" in mijn post, dus over elkaars mening respecteren gesproken....en dat stukje tekst met "wij doen wel dat stapje extra voor onze konijnen": Prachtig hoor, maar ik doe er gewoon niet aan mee en ik geloof niet dat ik mijn konijnen daarmee tekort doe zoals jij suggereert, das ook niet zo aardig van je.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar zeg je zowat! Wij halen rond mei altijd ons hooi voor de rest van het jaar, alles wordt bij de boer opgeslagen tot mei volgend jaar en dan kun je wel het hele jaar door hooi daar halen, maar pas eind voorjaar wordt er weer nieuw hooi binnengehaald!

Eigenlijk zou je dan dus zelfs wel kunnen stellen dat het opgeslagen hooi nog veel veiliger is dan het hooi dat er volgend voorjaar aan gaat komen toch, als je van mening bent dat je misschien besmet hooi binnen haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was altijd mijn handen als ik bij de konijnen ben geweest en de laarzen gaan in de gang uit. Helaas kan ik verder niks. Mijn konijnen zitten achter op het veld en in de zomer hadden we daar veel wilde konijnen lopen. En ik zou niet weten hoe ik tussendoor mijn laarzen of de kruiwagen moet ontsmetten. Ik hoop er maar het beste van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt geen idee. Er komen volgens mij wel veel meldingen binnen van mensen die recent hun konijn(en) zijn verloren, maar je weet niet zeker of dat ook allemaal rhd2 is geweest. Het zou fijn zijn als er op pathologie wat meer binnen zou komen, maar ik snap best dat mensen dat niet doen, want het kost gewoon heel veel geld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat ik zo graag wil weten:  groenten uit de supermarkt....  is dat wel veilig? Ik weet niet of het allemaal nu uit de kas kont?  Is het virus er met grondig wassen af? En stel:  ik ben gisteren in utrecht op visite geweest bij iemand.  Zij hebben een hond ....  kan het virus ( mocht de hond er dan doorgelopen hebben) aan de poten op de vloer daar terecht komen en kan ik het dan weer aan mijn schoenen meenemen?  Ik doe mijn schoenen thuis bij de mat uit maar heb ook een kat die over die mat loopt.   Ik weet het:  ik denk te veel door maar ben toch benieuwd waar de besmetting op houdt. Ik maak me er n.l erg druk hierom.ik wil graag gerust gesteld worden maar ik weet dat eigenlijk niemand het  precies weet helaas.   Hopelijk komt er snel een vaccin. Pfffff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .