Spring naar bijdragen
sharon(L)rabbits

Grasparkietje legt ei

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een popje en een mannetjes grasparkiet.
De afgelopen 2 weken heb ik ze veel zien 'paren',
maar ik heb gelezen dat dat geen probleem hoefde te zijn.
Het popje is nu 8 maanden oud en zij heeft gisteren een eitje gelegd(melkachtig wit, niet roze doorschijnend), zonder dat ik een nestkastje in de kooi heb hangen.
Het is op de grond kapot gevallen.
Nu is mijn vraag: wat moet ik nu doen? Het zo z'n gang laten gaan?
Of toch iets creëeren waar ze evt haar eitjes in kan leggen?
Ze is uiteraard veel te jong hiervoor.
Alvast bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was het eenmalig? Of doet ze het geregelt? Ik zou voor de zekerheid toch een nestkastje ofzoiets ophangen. Zelf heb ik niet heel erg verstand van parkieten, maar als ze een 'moederlijk' karakter heeft, zal ze het toch zeker wel opnieuw proberen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zodra je een man en vrouw samen zet, is het vrij logisch dat er eitjes van komen he... Je kunt de stimulans een nest te bouwen weghalen door inderdaad geen nestkastje op te hangen, geen nestmateriaal aan te bieden en geen eivoer te geven als je dat doet. Dan wordt het minder, maar ophouden zal het nooit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, ik lees het nu pas. Over het algemeen wordt aangeraden een mannetje en vrouwtje samen te houden, geen nestkastje aan te bieden, dan is de kans klein dat ze eieren gaat leggen. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, zo blijkt maar weer. Ik las namelijk dat 2 vrouwtjes of 2 mannetjes niet altijd goed gaan samen. Ze heeft inmiddels 2 eitjes gelegd in de kooi die naar beneden gevallen zijn. Ik heb er toen een nestkastje in gedaan voor de zekerheid en het eitje erin gelegd, maar daar deed ze verder niks mee. Ze hebben nu geen nestkastje meer, maar ze heeft zojuist een eitje gelegd achter de gordijnen op de vensterbank. Vandaar dat ik weer terug kwam naar dit topic. Ze zit er nu al wel de hele tijd bij in tegenstelling tot die andere 2 eitjes. De vensterbank is niet zo'n handige plek en ivm de temperatuurschommelingen (de verwarming zit er onder, die gaat aan en uit) lijkt het me ook niet ideaal. Maar verplaatsen van de eitje is ook niet slim zeker? Maar als dit gedrag zo door blijft gaan, wat kan ik dan het beste doen? Ze uit elkaar halen? Want het lijkt me niet fijn voor haar als ze telkens eitjes 'moet' leggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .