Ga naar inhoud

Dieet zonder brok?


Mndy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Omdat er binnenkort konijnen komen ga ik me vast hier en daar verdiepen in wat zaken. Naar mijn idee zo ongeveer het belangrijkste onderdeel in het leven van een (huis)dier; het dieet.

Mijn hond ben ik vers samengesteld voer gaan geven, omdat ik de brokken industrie niet erg vertrouw. Daarnaast reageert mijn hond veel beter op deze voeding dan op brok of voor gemalen voeding.

Op een ander forum ben ik op een voedingsadvies gestuit vanuit een dierenarts. Hier stond in dat de brokvoeding voornamelijk ideaal is voor de slachtkonijnen, en dat worden deze absoluut niet. Uiteraard staat hooi of vers gras stipt op nr 1 en als tweede was verse voeding belangrijk. De brokvoeding zou absoluut niet belangrijk zijn.

Zou ik voor mijn konijnen een dieet kunnen samen stellen wat uit van alles mag bestaan, behalve brok? Uiteraard zullen de konijnen hier langzaam op worden overgezet zodat de spijsvertering hier rustig aan kan wennen.

Wat zijn de ervaringen en meningen hier in?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brok is inderdaad niet het belangrijkste en het zou ook prima zonder kunnen. Wilde konijnen krijgen ook geen brok en krijgen wel gewoon alle voedingsstoffen binnen. 

Ik denk alleen wel dat het een stuk makkelijker en goedkoper is om biks bij te voeren dan een heel uitgebalanceerd groente en kruiden dieet samen te stellen. 

Er zijn best wel wat verschillende biks op de markt van een prima kwaliteit, sommige wat duurder, sommige minder duur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van  mening dat bij tam gehouden konijnen brok wel het belangrijkst is. Daarin zit alles wat ze nodig hebben. Natuurlijk ook onbeperkt hooi en groenvoer voor darmfunctie, gebitsafslijting e.d. Een wild konijn krijgt alle voedingsstoffen binnen zonder brok omdat het de kans heeft alles bijelkaar te zoeken. Een tam konijn kan dat niet. Een mens kan dat voor het tamme konijn overnemen, maar je kunt je afvragen waar je aan begint want om precies datgene elke dag samen te stellen wat een wild konijn doet... mij lijkt dat niet alleen een dagtaak, maar ook zoals Sanne al zegt erg duur en... waarom zou je dat doen als de biksfabrikant het al voor je gedaan  heeft. Maar dat is natuurlijk weer een hele andere discussie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks hebben ze inderdaad nodig, omdat wij nooit aan de juiste en voldoende voedingsstoffen kunnen komen.

Zelfs voor mijn Flip met zijn gevoelige darmen was er biks die hij wel verdroeg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei neegewoonniet:

Hope Farms super trio reageerde hij erg goed op.

Oké... Die gaf ik al in het begin toen ik hem net had en ondertussen heb ik alle bikssoorten die er zijn geprobeerd maar helaas... Er zit dus niks anders op dan het dieet zo te houden zoals het nu is. Hij is al bijna 8.5 jaar dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Bart lover!

Het gaat mij in eerste instantie niet om de tijd of het geld. Ik zou in eerste instantie willen weten in hoeverre de konijnen wereld er mee bekend is en wat daar de ervaringen in zijn.

Ik ga dat topic eens even goed door lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel kan, of in ieder geval, dat doe ik zelf en bevalt al een jaar heel goed.. Minimaal biks geven. Ik geef mijn koppels 20 gram per dag per twee, mijn groep krijgt zo'n 50 gram. Dit vul ik verder aan met luzerne, als ik zie dat ze afvallen geef ik dat meer. En natuurlijk goed hooi (ik bof met mijn balen hooi, verschillende grassoorten, allerlei kruiden, 30 kg voor 6,95!), groen, water, en af en toe wat extra. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei neegewoonniet:

Maar dat is dan een uitzondering. De meeste konijnen hebben het nodig, een gezond konijn kan het ook prima hebben en het lijkt nu een beetje alsof je het aanraad :)

Aanraden? Nee hoor... Ik weet ook wel dat een gezond konijn gewoon brokjes hoort te eten maar dat is aan de eigenaar vind ik. Als deze geen brokjes wil geven is dat zijn/haar keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas wel ja. Maar een gezond konijn heeft het nodig, ik zou het erg egoistisch vinden als een gezond konijn zijn "levensbehoefte" niet krijgt omdat het baasje dat niet wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe voorzie je je konijn dan in die nodige voedingsstoffen? Hooi, groen, etc, is echt niet genoeg. Ik heb het een poosje geprobeerd, zonder biks, maar ze vielen af, vacht glom minder, etc. Je hoeft ook niet veel te geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .