Ga naar inhoud

Agressieve voedster na nest


Suespicious

Aanbevolen berichten

Snow, mijn vrouwtje, heeft afgelopen week afscheid genomen van haar jonkies, die na 9 weken naar andere baasjes zijn gegaan.

Toen de jonkies er nog waren, werd ze al agressiever naar mijn mannetje Sven, maar nu de jonkies weg zijn is ze ook agressief naar mij en de katten. Dit deed ze eerder niet.
Ze zijn nu twee dagen met z'n tweetjes geweest, weer netjes gekoppeld en bij elkaar gezet. Tot Gisteravond ging het hartstikke goed, tot Snow ineens een gevecht uitlokte dat uitliep tot een kale kont van Sven.

Komt het vaker voor dat de vrouwtjes agressief worden na een nest? Kan het iets van lege-nest-syndroom zijn of zo?

 

P.S. Ik ben een konijnennoob, wat gedrag betreft. Ik heb eerder nooit last gehad van vervelend gedrag van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Laniboekje:

Mag toch hopen dat Sven inmiddels gecastreerd is? Anders heb je over paar weken weer een nestje.

Ja, in de week voordat ik voor hem een afspraak had staan sprong Snow steeds bij hem in het hok. Ze hebben allebei een eigen stukje ren naast elkaar. Maar goed, hij is dus al geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe lang is het dan geleden dat hij gecastreerd is? Want als Snow een week voor Sven gecastreerd werd steeds bij hem in het hok sprong dan kon zij weer zwanger worden. 

Ik begrijp niet zo goed hoe het kan dat na het oepsnest Snow nog steeds bij Sven in het hok kon springen voor hij gecastreerd werd. Wilden jullie nog een nestje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iki zal even een duidelijke tijdlijn maken.

Het apart houden en zetten is in dit geval twee hokken met allebei een stukje ren, direct naast elkaar. Ze konden elkaar dus wel constant ruiken en besnuffelen.

- Sven en Snow samen in een hok, niks aan de hand.
- Sven begon Snow te bespringen, direct die dag apart gezet.
- Afspraak bij dierenarts voor Sven gemaakt.
- Snow sprong telkens bij Sven in het hok.
- Sven naar dierenarts, geholpen.
- Drie weken apart gehouden, Snow niet meer bij Sven ingesprongen
- Net twee dagen weer bij elkaar in een hok waarna
- Plotseling het nestje.
- Negen weken lang apart gehouden, en afgelopen vrijdag weer, samen met het laatste jong dat de volgende dag weg ging weer samen gezet (na koppeling)
- Jong weggebracht, ging twee dagen goed.
- Snow begon te vechten met Sven, direct apart gezet.
- Snow begon te vechten met kat die Snow kopjes wilde geven, zoals ze wel vaker doet.

Dat is in grote lijnen de tijdlijn. Na de bevalling is er dus geen mogelijkheid geweest voor nog een nest. Het gaat me er ook vooral om of het gedrag van Snow nu iets te maken kan hebben met het verdwijnen van de jongen, of dat het iets anders kan zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Christaaa:

Wat bedoel he met "na koppeling"?

hoe lang hebben ze samen op neutraal terrein gezeten voor de koppeling? En waar zitten ze nu? (Van wie was dat hok?)

Met koppeling bedoel ik dat ik ze meerdere dagen achter elkaar zoals overal wordt beschreven opnieuw heb gekoppeld, op een schoongewassen deken in de gang, waar ze allebei nog nooit waren geweest.

Ze hebben momenteel per konijn ongeveer anderhalve m². Er zit een tussenstuk in de ren waardoor ze gescheiden worden. Sinds ik ze heb hebben ze samen in een hok gezeten, dus die is van hen allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een voedster die aan een opvang is afgestaan omdat ze niet lief zou zijn. Ze sloeg met haar poten en dreigde te bijten. Ze heeft een nest gekregen omdat "men" vertelde dat ze daar liever van zouden worden, maar niets bleek minder waar en ze bleef na het nest zo narrig. Uiteindelijk hebben die eigenaren haar dus naar de opvang gebracht en 2 "lieve" konijnen meegenomen. 
De opvang heeft haar laten castreren en toen ze net bij mij woonde wilde ze nog wel eens met haar poten meppen maar dat is eigenlijk helemaal over gegaan en ze is nu heel erg lief (buiten dat ze wel eens ondeugend is ;) ) 

Dus mocht er niks helpen kan je altijd nog een castratie overwegen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Suespicious:

Met koppeling bedoel ik dat ik ze meerdere dagen achter elkaar zoals overal wordt beschreven opnieuw heb gekoppeld, op een schoongewassen deken in de gang, waar ze allebei nog nooit waren geweest.

Ze hebben momenteel per konijn ongeveer anderhalve m². Er zit een tussenstuk in de ren waardoor ze gescheiden worden. Sinds ik ze heb hebben ze samen in een hok gezeten, dus die is van hen allebei.

Maar eigenlijk heb je toen je het jong er bij zette nog een koppeling gedaan en toen je het jong weghaalde weer. 

Ik begrijp dat ze nu uit elkaar zitten. Wat vaak aangeraden wordt is om de konijnen helemaal te scheiden, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien of ruiken. En ze daarna op neutraal terrein weer te koppelen. Ondertussen moet je de ren en het hok goed schoonmaken en ze (als de koppeling goed gaat) samen in dat terrein zetten en ze niet meer uit elkaar halen. 

Het kan ook dat je konijn vervelender is omdat er zoveel met haar gebeurd is: nestje, herkoppeling, jong erbij, jong weg, gevecht met Sven en daarna wel Sven kunnen zien en ruiken.

Mocht het wel iets hormonaals zijn dan kan ik zeggen dat de castratie van mijn vrouwtje ontzettend geholpen heeft. 

Heb je ze ook gescheiden nadat je ze gekoppeld hebt, voor de nacht? Hebben ze als ze samen zouden zitten dag en nacht en ren van drie vierkante meter tot hun beschikking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Suespicious:

Met koppeling bedoel ik dat ik ze meerdere dagen achter elkaar zoals overal wordt beschreven opnieuw heb gekoppeld, op een schoongewassen deken in de gang, waar ze allebei nog nooit waren geweest.

Ze hebben momenteel per konijn ongeveer anderhalve m². Er zit een tussenstuk in de ren waardoor ze gescheiden worden. Sinds ik ze heb hebben ze samen in een hok gezeten, dus die is van hen allebei.

Ik snap het even niet. Als ze altijd samen in het hok gezeten hebben, hoef je ze toch nuet te kopprlen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd mij verteld dat je, ook als ze eerder al samen hebben gezeten, altijd twee konijnen (opnieuw) moet koppelen. Daarom heb ik dat dus ook gedaan.

Ze hebben tussendoor ook altijd contact met elkaar kunnen houden, aangezien ze alleen gescheiden werden door een stuk ren. Maar ik neem toch altijd liever het zekere voor het onzekere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg in welk hok ze zaten. Jij zei van beiden. Vandaar dat ik er vanuit ging dat ze niet uit elkaar geweest zijn. 

Wat je nu beschrijft is geen hok van hen allebei, maar een deel van hem en een deel van haar. Dat is dus geen gezamenlijk hok en ook zeker niet neutraal. Geen geschikte koppelruimte dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .