Ga naar inhoud

Konijntje is echt op, wat zouden jullie doen?d


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Vanmiddag zette ik het al in het café, ik heb mijn rexdame naar binnen gehaald omdat ik me wat zorgen maakte. 

Ze is magerder geworden en had een wat vies neusje. Het vieze neusje was vrij snel te verklaren, was gewoon wat modder :'). Onze tuin is op het moment een moeras.

Maar afijn, helemaal lekker gaat het niet. Ze eet, drinkt, keutelt. Niets aan de hand maar ze is gewoon.. Op. Zoals de DA zei. Ben begin van de avond namelijk toch even gegaan. Ze is rond de zeven jaar oud. Ik heb haar in de zomer overgenomen van een kennis omdat haar maatje overleden was. Kennis wilde allerlei voer meegeven en daar kon ik uit opmaken dat ze jarenlang  slecht gemengd voer heeft gehad en nog wat kleine zaken. Kennis heeft met al haar weten goed voor de dieren gezorgd, dat geloof ik oprecht. Maar wel anders dan BB'ers zouden doen zeg maar.

Er was vanavond niet echt iets te vinden wat alarmerend is. Anders dan dat ze gewoon op is zoals ik al zei. Morgen kan ik terecht bij mijn eigen DA en dan kijken we even verder. Maar wat zouden jullie doen?

Ben enorm in dubio. Moeten we allerlei trucs uit de kast gaan halen, geen idee wat, of moet ik haar komende dagen gewoon enorm gaan verwennen of toch een lastige andere beslissing gaan maken?

Ze ligt nu lekker bij me op de bank, koppie onder mijn arm gedrukt, haha.

Het is zo een lieverd... Nog maar vier maandjes hier..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, absoluut niet. Ze eet lekker, keutelt goed, drinkt goed maar is gewoon echt rustig. Lijkt ook een beetje een plekje op te zoeken om ... in te slapen wellicht?

Ze heeft geen haken, geen gas, geen gekke andere dingen zoals nierfalen of wat dan ook. Gewoon een oud ding wat nu echt ook oud begint te worden.

Zelf denk ik zelfs dat ze er vannacht wellicht tussenuit piept. Heb een soort voorgevoel. Als het niet zo is dan zitten we morgen wel bij DA voor overleg maar ik weet niet zo goed wat er te overleggen valt.

Ik ga haar nu maar een beetje met rust laten. Ze knabbelt nog lekker wat op biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Aniek:

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig welke onderzoeken al zijn gedaan om uit te sluiten dat ze gewoon op is?

Gisteravond door (niet mijn eigen) DA naar laten kijken. Wat algemeen gefriemel aan Quinn, dus bekkie bekeken (geen haken, eet ook gewoon prima), her en der gevoeld (geen gas, goede ontlasting want die dropte ze natuurlijk daar veelvuldig op de tafel), urine nagekeken.
Vanavond kan ik voor uitgebreider onderzoek gaan, voor eventueel tumor/blaasstenen o.i.d., denk door middel van röntgen dan. De urine liet niets alarmerends zien dat dat niet in orde zou zijn (geen bloed in de urine o.i.d.). Nog even gesproken over E.C. wellicht? Maar het enige wat ze vertoont van E.C. is de vermagering. Geen andere zaken. We gaan dus vanavond nog even verder kijken.

Wat zou jij voorstellen Aniek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets algemeens over EC. Ik heb een konijn gehad die ook alleen maar magerder werd, ondanks dat hij heel veel at. Mijn toenmalige dierenarts wist na allerlei onderzoeken ook niet wat er aan de hand kon zijn. Ik ben toen uiteindelijk naar Wilhelminapark gegaan en daar bleek dat er sprake was van EC. Dus ook alleen vermageren zou EC kunnen zijn, er hoeven geen andere symptomen te zijn.

ik wil hiermee uiteraard niet zeggen dat wanneer een konijn magerder wordt er per definitie sprake is van EC, er kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn. Dat is aan de dierenarts om te bepalen. 

Hopelijk krijg je vanavond uitsluitsel wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn. En ja, misschien is ze gewoon oud aan het worden, maar dan heb je in ieder geval alles laten controleren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik eerst bloedonderzoek laten doen om te kijken wat alle waardes in de organen zijn.

EC zou ik ook aan denken, is wel iets typisch bij oudere konijnen wat vaak voor komt en vaak met één symptoom.
Persoonlijk gooi ik dingen niet snel op ouderdom en is er vaak wel een oorzaak en ik ben wel zo van dat ik die uit wil sluiten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor reacties. Dus E.C. zou ook gewoon een optie kunnen zijn zonder alle andere symptomen, weer wat geleerd.

Bloedonderzoek is nog niet gedaan. Ga ik vanavond dan regelen, duurt alleen even voordat je uitsluitsel hebt of niet? Paar dagen? Of kunnen ze meteen wat zien?

Nuttig om uit voorzorg Panacur te gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloedonderzoek laten doen, als het goed is vandaag uitslag. Supreme Sience Recovery meegekregen om haar wat te ondersteunen. Ze eet wel gewoon zelfstandig maar we moeten haar wat stimuleren om ook voldoende te eten. Gisteravond had ze ineens een opleving, was erg genieten om te zien. Lekker bij ons op de bank en ze sprong ook ineens gewoon op de rugleuning van de bank!

Ben benieuwd wat er uit het bloed af te lezen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n oudje die echt op lijkt te zijn, hij is 8,5.

Hij is laatst nog ziek geweest (niet eten) en ook extreem mager geworden, hij is helemaal nagekeken toen bij de DA en niks gevonden behalve wat haakjes, die bijgevijld zijn, dus zolang hij geen pijn heeft mag hij blijven huppelen tot z'n lichaampje zegt dat het genoeg is.

(Mocht hij zichtbaar pijn hebben of ziek worden, wordt hij uiteraard uit z'n lijden verlost!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Sam_Ollie_Puk:

Ik heb ook zo'n oudje die echt op lijkt te zijn, hij is 8,5.

Hij is laatst nog ziek geweest (niet eten) en ook extreem mager geworden, hij is helemaal nagekeken toen bij de DA en niks gevonden behalve wat haakjes, die bijgevijld zijn, dus zolang hij geen pijn heeft mag hij blijven huppelen tot z'n lichaampje zegt dat het genoeg is.

(Mocht hij zichtbaar pijn hebben of ziek worden, wordt hij uiteraard uit z'n lijden verlost!)

Ik zou je wel willen aanraden in deze de ontlasting te laten controleren als dit niet gebeurd is. Als dit wel gebeurd is en daar kwam niks uit, in ieder geval voor EC te behandelen. (Persoonlijk zou ik ook bloed laten onderzoeken). 
Helaas, worden nog steeds te veel dingen op ouderdom gegooid terwijl E.cuniculi zo vaak voor komt bij iets oudere konijnen. Natuurlijk het kan ook wat anders zijn, maar oudere mensen waar plotseling opeens lichamelijk enorm veranderen laten we ook goed onderzoeken en meestal is daar een oorzaak voor. Bij dieren wordt er helaas te veel op ouderdom gegooid terwijl er veel dingen nog goed te behandelen zijn en ze veel ouder kunnen worden. 

Zo heb ik laatst bij mijn ventje van minimaal 9 jaar het oog nog laten verwijderen, we zijn alweer maanden verder en hij huppelt nog steeds happy rond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update. Uit de bloedwaardes kwam niets noemenswaardig. Toch begonnen met kuur Panacur omdat DA het wel eens was met de vaagheid van EC als klachten en dat het best eens zou kunnen bij Quinn.

Verder gaat het eigenlijk best aardig. Ze is weer wat opgeknapt en eet als een bouwvakker. Nu hopen dat ze ook weer wat op gewicht komt.

Enige is dat ik haar niet echt meer buiten durf te zetten. Ik heb haar naar binnen gehaald de dag voor het zo begon te vriezen en nu is het toch echt wel koud hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat daar niks noemenswaardigs uit kwam, dat is in ieder geval positief.

Ik ben dan inderdaad het meest bang voor EC. In principe zou naar buiten nog wel kunnen, maar met gekwakkel en mogelijk mager worden van EC, zou ik haar ook lekker een winter binnen houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besloten dat ze niet meer naar buiten gaat, ze is echt nog niet op volle kracht. Het is ook wel gezellig zo binnen. Vriend zei ook al dat we dan wellicht Dax naar binnen kunnen halen, hebben we onze beide EC-nijntjes binnen. Moeten we alleen wel even de woonkamer wat verbouwen en een tijdelijke ren plaatsen. Quinn zit nu nog in de ziekenboegkooi maar ze begint al wat praatjes te krijgen en wil graag hupsen. Zeker als we ook Dax naar binnen gaan halen moeten we wel de ruimte hebben. Dus dat gaan we morgen even realiseren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .