Ga naar inhoud

Lekkere groenten


Mijnie Konijnie

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me gewoon uit nieuwsgierigheid af welke groenten jullie allemaal aan je konijnen geven. En niet alleen welke groenten, maar ook hoeveel en hoe vaak.
Zelf geef ik elke avond behoorlijk veel groenten aan mijn 2 konijnen. Samen krijgen ze wel een flink bord vol, ik denk 200 tot 400 gram in totaal. Moeilijk te zeggen, omdat andijvie minder weegt dan wortel natuurlijk. Maar het ziet eruit als een mooie rauwe maaltijdsalade voor 1 mens met grote eetlust haha. Is dat niet te veel of te weinig? Meestal eten ze het binnen 1 tot 2 uur op. Heel enkele keer laten ze wat liggen en dat verwijder ik de volgende ochtend.
Het liefst geef ik van meerdere groenten een beetje voor de gezondheid en afwisseling. Andijvie, witlof, wortel en wortelloof zijn het meest favoriet. Soms krijgen ze een kwart/halve rode biet erbij, een stukje venkel, wat paksoy, een schijfje van de stronk van een broccoli of wat peterselie. Ook wel eens een stukje appel of een heel klein stukje banaan, maar lang niet elke dag vanwege de suikers. De konijnen genieten van hun groenten en zien er goed uit.
Ik ben benieuwd of ik het goed doe qua hoeveelheid. En hebben jullie nog tips om het groentenbestand mee uit te breiden? Veilige en lekkere groenten voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broccoli, wilder kun je Woez niet maken, of wortel. Witlof wordt nog weleens miesneuzig naar gekeken.

Zolang je nijntjes er geen diarree van krijgen zie ik geen reden waarom het verkeerd is. In de vrije natuur eten ze ook vanalles dus ik vind het alleen maar super dat ze bij jou zo gevarieerd krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hier krijgen ze af en toe wat groente en soms wat fruit naast hun hooi en biks. Meestal rauwe worteltjes als die over zijn van het eten. Qua fruit zijn ze gek op appel en mandarijn, maar dat krijgen ze zeer gematigd (Ong. 1 partje appel of mandarijn per konijn per week), vooral omdat  een paar keer bij het vaccineren van de nijen, de DA heeft gezegd dat Coco aan de mollige kant is. Voor de rest lusten ze zeer weinig, dus meer zou ik niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze s' morgens hun brokjes hope farms super trio (2 handjes) een bol hooi en dan 2 konijnenbakjes groente (spruitjes, witlof, tomaat, pastinaak, komkommer, sla, bloemkool, wortel, appel, mandarijn, broccoli,basilicum, perterselie, bleekselderij) net wat ik in huis heb of over van mijn eigen groente. Wel een mix van zeker 7 soorten. 's avonds als ik thuis kom vul ik dan de hooibol aan als deze leeg is en voor ik ga slapen krijgen ze alle bei een snoepje.

Nu ik dat zo typ...verwen ik ze niet teveel...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen de konijnen 's ochtends groente, 's middags soms iets kleins zoals een plakje wortel en/of fruit, kruiden.s'avonds restjes/schillen van de groentes van het avondeten en biks. 

Biks geef ik expres 's avonds omdat nachtdieren zijn en dan de 's nachts wat te eten/te doen hebben.

Het groenvoer dat ik geef wisselt wel, soms geef ik wel eens: broccoli, andijvie, spruitjes, stukjes wortel, beetje fruit, witlof, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Die van mij kan je niet gekker krijgen dan met banaan! Helaas krijgen ze dit maar heel beperkt (ik denk 2 keer per maand een stukje zo groot als je vingernagel).

Verder krijgen ze iedere dag: andijvie, witlof, wortel (beperkt), boerenkool, paksoi, bloemkool, broccoli of tomaat. Iedere dag minstens 3 verschillende soorten groentes.
Bloemkool, andijvie en wortel zijn de favoriet/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat standaard andijvie, witlof en wortelloof op het menu. Daarbij wat van ons over is of een extraatje. Spruitenschillen, boerenkool, sla, paprika, komkommer, appel, groene kool, chinese kool, spitskool, etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ochtend en avond krijgen de konijnen hier een mini stukje brood met Echina druppels. Dit om de weerstand een extra steuntje te geven. Dit krijgen ze alleen in de winter of tijdens ziekte bijv. Mijn konijnen zijn allemaal behoorlijk op leeftijd dus just to be sure :) 

In de middag krijgen ze een mix van groenten. Het vaste basis bord: veldsla, witlof, ruccola, andijvie, bleekselderij en wortelloof. Daarnaast leg ik er 1 zoetigheid bij zoals een stukje appel, wortel, banaan, radijs of bijv. komkommer/tomaat. Dit wissel ik af i.v.m. het vocht gehalte en de suikers.

Voor het slapen gaan krijgen ze bij mij hun portie biks, hooi en vers water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .