Ga naar inhoud

mijn konijn bijt door en lijkt ons aan te vallen.


Popiedoooo

Aanbevolen berichten

Ik heb hem geknipt  Het knippen liet hij heel rustig toe zonder problemen en ging er zelfs bij liggen, als beloning heeft hij iets lekkers gekregen wat hij ook rustig aanpakte. Hij rent nu alleen steeds achter me aan. Ik laat hem nu met rust en hem alles rustig observeren.


 


bedankt in ieder geval vast voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm ik heb precies het zelfde probleem.

Kon alles met haar en sinds dat ik ze heb proberen te laten koppelen.

Valt ze me aan.

En hapt heel hard de groente uit me hand of stukje droog brood.

Ze krabt heel hard op me schoot en dan bijt ze me.

Ben bang dat het komt omdat ze wondjes heeft van het koppelen net of ze denkt dat heb jij gedaan.

Ze had ook al smet plekken van de vilte vacht.

Vind het erg jammer want ik wilde haar graag houden maar gaat dus echt niet .

Ze gaat nu hoop ik naar iemand die haar. Vertrouwen kan winnen. Ze is uit de klit

Ze is weer gezond.

Nu een goed tehuis.

Zal het tegen de volgende zeggen die voor haar gaat zorgen en ik volg hier mee, hoe het bij jou afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, we hebben het hok met de ren er aan vergroot... resultaat: overal plasjes en keutels. Het keutelen was sowieso al meer in de woonkamer, dus dat vonden we niet gek, maar de plasjes overal vinden we minder geslaagd. Ik ruim het steeds op met een keukenrol en leg het in het wctje neer. We hebben nu 3 wc'tjes verspreid over het hok en ren.


 


We hebben hem nu 2 dagen echt met rust gelaten, geen aandacht gegeven en lekker zijn gang laten gaan. Mijn observatie:


- hij maakt binkies, is vrolijk en rent hard door de woonkamer.


- naar ons andere konijn is hij buiten de ren erg lief, in de ren probeert hij op haar te rijden.


- Hij zoekt contact met ons, gaat op zn achterpoten staan en soms met zijn voorpoten tegen onze benen. Hij rent ons ook veel achterna in de woonkamer (ik moet zeggen sinds hij mij zo hard heeft gebeten dat ik dat erg eng vind).


- Hij lijkt heel nieuwsgierig en wil alles zien.


- groente pakt hij onwijs hard uit mijn handen. gister avond heb ik hem een stuk peen gegeven. Ik hield het uiteinde vast zodat ik niet dicht in de buurt van zijn bek kon komen.


- als ik bijv. op de grond zit kan hij heel hard aan komen rennen en dan met zn poten vooruit (ik vind het behoorlijk dreigend)


- als hij iets doet wat niet mag, maakt geluid of stampen of klappen geen indruk en hij gaat gewoon door met wat hij doet...


 


Een paar vragen voor jullie :) :


de vorige eigenaren riepen hem door bijv. met hun nagels op de grond te tikken. als ik dit doet komt hij dreigend op me af. Is dit een geluid wat hem agressief kan maken? Ik heb veel contact met de vorige eigenaren en zij herkennen dit gedrag totaal niet. Wel naar hun oude konijn (bijten, agressief) maar zeker niet naar hun...


 


Vanochtend moest ik weer de ren schoonmaken ivm plasjes (we hebben geen handdoeken neer gelegd ivm alle plasjes en mandjes plassen beide konijnen in...) Ik heb dit met de tuinhandschoenen gedaan. Hij kwam kijken en liet het toe. Later had hij er genoeg van en wilde weer gaan happen. Ik heb zijn hoofd zacht op de grond geduwd. Hier geeft hij ook niet aan toe en begint te spartelen. Moet ik het langer volhouden zodat hij zich overgeeft? Hierna heeft hij volgens mij niet meer gebeten.


 


Zaterdag moet hij weer gekamd worden. Hoe te doen aangezien hij blijft happen naar mijn handen? Knippen ging wel goed en hij liet dit ontspannen toe..


 


Ik hoop dat jullie weer met me willen mee denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet nogsteeds niet waarom hij dit gedrag vertoont maar straft hem wel.. ik zou eerst uit gaan zoeken, misschien een gedragsdeskundige op 't gebied van konijnen als dat bestaat, waarom hij je wil happen.. msschien voelt hij jullie angst? zelfde als honden? probeer eens zelfverzekerder over te komen, misschien helpt dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hij bijt als je zijn ren schoonmaakt is vrij 'simpel' je ruimt zijn markering op die hij gebruikt om aan te geven dat het zijn ren is. 


Zo'n konijn heb ik hier ook namelijk... 


 


Straffen gaat je niet helpen. Daar wordt het alleen maar erger mee. Een konijn snapt niet waarom zijn ren schoon gemaakt moet worden ;)


En een konijn snapt al helemaaaal niet waarom hij gestraft wordt op welke manier dan ook. 


 


Mijn 'bijtkonijn' is 5 jaar lang geslagen omdat hij de baas beet. En nu krijg ik dat gedrag er nooit meer uit omdat hij niet beter weet dan dat hij zichzelf moet beschermen door te bijten. 


Straffen werkt dus echt alleen maar averechts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het konijn twee dagen met rust te laten heb je nog  niets veranderd in je band, dat heeft meer tijd nodig. 


Door in je konijn te straffen heb je alleen maar bewezen dat je inderdaad een bedreiging bent. Hij beet en jij viel hem aan door hem op de grond te drukken, ten minste zo ziet het konijn het. Hij begrijpt het idee van straffen niet en zal alleen maar banger worden.


Als hij het eten zo uit je hand trekt dan is het verstandig het eten gewoon neer te leggen. Misschien wil hij het eten ook claimen als van hem of hij wil het niet in jouw buurt opeten. Mijn konijnen trekken groenten zoals wortels mijn handen om er dan mee weg te rennen.


 


Heb je hem al medisch laten keuren? Het kan zijn dat hij pijn heeft en daarom niet aangeraakt wil worden en als preventie in de aanval gaat. 


 


Hoe reageert hij op zijn vriendinnetje? Hoeveel ruimte hebben zij nu samen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het jammer dat er alleen ingehaakt wordt op het "straffen", ik vraag ook om andere tips.


 


Dat hij nu 2 dagen rust heeft en die band niet verbeterd snap ik zelf ook en dat is nog steeds mijn vraag niet. Het is ook niet dat ik hem hardhandig aan pak etc. juist niet...


 


Hij zit nu op +/- 3 bij 2, meer ruimte kunnen ze ook niet krijgen als wij weg zijn. als we thuis zijn heeft hij de hele woonkamer tot zijn beschikking.


 


Hij is medisch goed gekeurd.


 


Hoe hij op zijn vriendinnetje reageert heb ik hier boven beschreven: Voor ons andere konijn is hij erg lief alleen probeert soms nog in de ren op haar te rijden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat het straffen een groot gedeelte is waarom hij dit gedrag vertoont. Het is niet wat je wilt horen gok ik, maar konijnen onthouden alle nare dingen die je als mens ooit hebt gedaan. Wat nu belangrijk is is om hem zoveel mogelijk met rust te laten. Laat hem lekker z'n dingetje doen en bemoei je er zo min mogelijk mee.

Dat eten uit je hand trekken vind ik niet zo vreemd, doen die van mij ook. Maar het is wel goed dat je laat zien aan je konijn dat je ook leuke dingen kan verzorgen zeg maar.

Ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar hoe lang is het geleden dat hij gecastreerd is? Misschien zijn de hormonen nog niet helemaal uit z'n systeem.

Ook vond ik het een goeie van wat hierboven al is genoemd of hij wel helemaal gezond is. Misschien een onderliggend probleem wat niet 1,2,3 te zien is bij een DA? Misschien is dat ook nog een optie om te overwegen, om bij een andere DA langs te gaan voor een soort second opinion :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het jammer dat er alleen ingehaakt wordt op het "straffen", ik vraag ook om andere tips.

 

Dat hij nu 2 dagen rust heeft en die band niet verbeterd snap ik zelf ook en dat is nog steeds mijn vraag niet. Het is ook niet dat ik hem hardhandig aan pak etc. juist niet...

 

Hij zit nu op +/- 3 bij 2, meer ruimte kunnen ze ook niet krijgen als wij weg zijn. als we thuis zijn heeft hij de hele woonkamer tot zijn beschikking.

 

Hij is medisch goed gekeurd.

 

Hoe hij op zijn vriendinnetje reageert heb ik hier boven beschreven: Voor ons andere konijn is hij erg lief alleen probeert soms nog in de ren op haar te rijden.

geeft wel aan dat hij de ren echt als van hem beschouwd... 

Wat ik bij mijn konijn doe als ik hem een snoepje geef en hij wil het uit mijn hand trekken; Ik houd het vast en zeg op normale toon; rustig. 

Op den duur had hij door dat hij geen snoepje kreeg als hij het uit mijn handen wilde trekken. Gebruik hier wel dingen voor die lang genoeg zijn zodat hij het lekkers niet met je vingers gaat verwarren ;)

 

En houdt er rekening mee dat het kán zijn dat je dit er niet uit krijgt. 

Ik was er ook erg optimistisch over en echt alles geprobeerd maar ik krijg het er gewoon écht niet meer uit. Dus ik heb geaccepteerd dat hij soms uit kan halen maar ook hiervoor vindt je wel manieren om aan zijn tandjes te ontkomen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gewoon heel erg veel geduld moet hebben en dat je eigenlijk niet veel meer kan doen. Ik weet dat het lastig kan zijn, maar probeer niet te bang voor hem te zijn. Dieren voelen het vaak aan als je gespannen bent en daar raken ze zelf dan ook weer gespannen van.

Je zou ook eens een konijnen gedragstherapeut kunnen consulteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoiets met Rambo gehad, die viel ook echt aan. Wat ik heb gedaan nadat ik hem geadopteerd heb, is hem gewoon gelaten. Dit is je verblijf, dit is je maatje, ik voer jullie en maak het verblijf schoon, verder mag je gewoon konijn zijn.

Ik heb hem de tijd gegeven om te wennen en natuurlijk heb ik ook weleens het idee gehad om hem weg te duwen als ie weer met zijn poten sloeg. Maar straffen werkt niet, dat werkt averechts. Als ik de ren schoon ging maken probeerde ik hem af te leiden. Ik gooide hem los in de tuin, gaf wat lekkers, zoiets. Ik merk dat hij dat extra uitraasuurtje wel nodig heeft, naast zijn eigen ruime ren.

Veel tijd en geduld. Het is nu een lief konijn geworden die een aai op zijn tijd wel kan waarderen. Alleen oppakken vind ie vreselijk, dit doe ik dan ook alleen als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het jammer dat er alleen ingehaakt wordt op het "straffen", ik vraag ook om andere tips.

 

Dat hij nu 2 dagen rust heeft en die band niet verbeterd snap ik zelf ook en dat is nog steeds mijn vraag niet. Het is ook niet dat ik hem hardhandig aan pak etc. juist niet...

 

Hij zit nu op +/- 3 bij 2, meer ruimte kunnen ze ook niet krijgen als wij weg zijn. als we thuis zijn heeft hij de hele woonkamer tot zijn beschikking.

 

Hij is medisch goed gekeurd.

 

Hoe hij op zijn vriendinnetje reageert heb ik hier boven beschreven: Voor ons andere konijn is hij erg lief alleen probeert soms nog in de ren op haar te rijden.

De reden dat er ingehaakt wordt op het straffen is omdat dat van alles wat je beschrijft het gene is waar je iets aan kunt doen. De rest van de dingen die je noemt zijn goed of normaal. Jij vindt dat je hem niet hardhandig aanpakt maar voor een angstig konijn kan dat heel anders overkomen. Je vroeg wel degelijk of straffen de juiste aanpak is om hem onderdanig te krijgen. 

Soms zijn er mensen die verwachten dat na een paar veranderingen het konijn direct verandert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,


 


een update, het lijk steeds beter te gaan!


Als ik op de grond ga zitten dan komt hij naar me toe. als ik dan iets lekkers vast heb springt hij zelfs op schoot en pakt hij steeds rustiger het voer uit mijn handen.


Ook het kammen is zeer goed gegaan, hij ging er helemaal voor liggen.


 


Ik ben hem nog niet gaan aaien. Hier wacht ik nog even mee. Ook als hij naar me toe komt rennen en soms tegen me aan gaat staan aaien we hem niet zodat hij ervaart dat er niet meteen iets gebeurd als hij bij ons in de buurt is. Of denken jullie dat het langzaamaan te proberen is? bijv. als we op de grond zitten en hij iets lekkers krijgt?


Het bijten is waarschijnlijk de oorzaak dat hij behoorlijk territoriaal is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voorlopig nog niet gaan aaien. Het vertrouwen in jou groeit heel langzaam en te vlug willen kan voor veel stappen terug zorgen. Laat hem eerst nog maar even een tijdje. Tussenstap is je hand aanbieden. Als het goed is, krijg je een neusje. Dat is een hallo in konijnentaal. Want konijnen vinden niet begroeten best onbeleefd. ;) Maar dat wel pas over een tijdje doen, eerst ff zo laten. Met heel veel geduld bereik je het meeste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een theorie gehoord dat je je hand niet onder het kopje van het konijn moet steken omdat daar een blinde plek zit. Daarnaast zien sommige konijnen dat ook als vragen om gewassen te worden als dominantie zien, in verzet kunnen ze dan bijten. 


Je zou, als alternatief, de hand in ieder geval van opzij naar het konijn bewegen, dan zien ze hem aankomen. Om het andere punt te ontwijken zou je je hand niet te dicht onder het kopje moeten houden maar wachten op toenadering van het konijn. 


Het filmpje: 


>https://www.youtube.com/watch?v=X2UTraANGH8 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .