Ga naar inhoud

mijn konijn bijt door en lijkt ons aan te vallen.


Popiedoooo

Aanbevolen berichten

Ik weet dat de topic hier onder ook over bijten gaat. Maar open toch een nieuwe omdat het wat ons betreft anders gaat.

sinds een week hebben we een ram van 7 maanden. koppelen ging even maar het gaat steeds beter... gisteren heb ik ze beide gekamd en mijn voedster had een paar wondjes. Onze ram is van jongs af aan Door mensen opgevoed en heeft van juni bij andere verzorgers lang alleen gezeten (maatje was er wel maar het koppelen ging niet goed)

nu is ons probleem het volgende. hij lijkt ons aan te vallen. een vriendin van me is 2 keer door hem gebeten. ze hield haar hand vlak bij hem om hem te laten snuffelen en hij leek er in te springen en liet ook niet meer los.

Dit is mij vandaag ook overkomen. ik weet niet precies hoe, maar opeens hing hij in mijn hand en liet niet los.. het gebeurd als hij rond mag lopen, ik had net de ren open gemaakt en niet veel later sprong hij in mijn hand, de vellen hangen er bij... hij gromt hier niet bij. wel spartelt hij als hij bijt.

ik breng veel tijd door op de grond en laat hem zelf naar me toe komen. soms krijgt hij wat lekkers. Hier lijkt hij ook op aan te vallen... snel en hard pakt hij het van me. maar banaan pakt hij bijv. heel voorzichtig. als ik hem wil aaien hapt hij weer in het rond. Dus dit doe ik niet meer... Hoe laat ik hem hier aan wennen? De vorige eigenaar herkent dit gedrag niet en daar was het een ontzettend lief konijntje. het is een teddy widder dus zou ook niet bij zijn karakter passen. (mijn vorige widders hebben dit nooit gedaan)

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt niet wil, ik wordt er verdrietig van en dat mijn geduld heel snel opraakt zo. hij rent wel vrolijk rond in de kamer, keutelt nog wel heel veel en is verder erg ontspannen, gaat ook overal liggen en is er niks geks aan te merken. als hij rond rent lijkt zijn staartje wel in de lucht te steken.

willen jullie mij helpen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kort vraagje: is hij gecastreerd?

Ik zou sowieso zorgen voor permanent meer ruimte, misschien scheelt dat al. Want de ruimte die je nu hebt is echt veel te klein.

En het ras heeft niet altijd invloed op het karakter. Is ook zo met honden. Een hondenras mag dan over het algemeen bijvoorbeeld hartstikke lief zijn, dat hoeft lang niet echt zo te zijn natuurlijk. Is per dier verschillend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn bijt en valt aan als het zich bedreigd voelt. Je zult in die richting moeten gaan zoeken. Oppakken en een te kleine ruimte spelen zeker mee. De ene keer zal hij het oppakken toestaan, de andere keer zal hij bang zijn om opgepakt te worden en alvast in de aanval gaan, ook al wil je hem op dat moment niet oppakken, dat zal hij niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat ben ik met je eens... Maar zoals mijn vriendin, die liet hem even snuffelen en 3 tellen later springt hij zomaar in haar hand.. Hoe is dat dan te verklaren?


 


De kat loopt regelmatig langs/over/naast hem, en dan bijt en doet hij niets...


 


Hij heeft nu veel haren voor zijn ogen. Is het misschien handig om dit weg te knippen zodat hij meer ziet (aankomen)?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan het snuffelen een paar tellen toelaten maar hij weet niet of je hem wel of niet gaat oppakken en zal zich alvast gaan verdedigen. Ik zou het oppakken echt niet meer doen.

Die haren zou ik gewoon wegknippen, die ellendige lange vacht heeft voor hen alleen maar nadelen. Ik knip onze Teddy hier ook zoveel mogelijk, of ze er meer door zien weet ik niet eigenlijk.

De kat pakt hem nooit op en dat zal hij wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook aan waar je met je hand beweegt. Konijnen hebben best wel een breed zicht, maar hebben vooraan een soort blinde vlek naar mijn weten. Als je daar met je hand zit, zien ze dat miet altijd en zien het als een bedreiging. Zeker als er ook nog eens een dikke pony voor hangt.

Mijn teddy dwerg knip ik altijd iedere maand. Hij vindt die vacht echt niet prettig en hij leeft helemaal op zonder die enorme vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd geleerd dat je een konijn zo veel mogelijk moet oppakken zodat ze er aan wennen en het niet meer vervelend gaan vinden.


En voor het knippen moet ik hem ook oppakken. Als hij alleen gepakt wordt voor het kammen of andere dingen, gaat hij het juist ervaren als iets vervelends toch?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is zeker heel belangrijk. Hij zal het niet prettig vinden maar dan kan hij veel beter zijn wat er op hem afkomt. Ik merk dat mijn voedster er wel last van heeft als het haar voor haar ogen groeit. Dan komt ze minder in het open gedeelte van de ren en is ze veel schrikachtiger. 


Ook de vingers van jouw vriendin kunnen een verkeerde beweging maken en overkomen als een mogelijke bedreiging. Zeker als je hem in het verleden vaker opgetild hebt.


Hij ervaart oppakken al als iets vervelends de meeste konijnen hebben dat. Daarom reageert hij ook zo. Als je hem in een reismandje lokt hoef je hem niet op te tillen om te knippen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb mijn teddy Jip al sinds hij een ukkie was en toen heb ik hem regelmatig vastgehouden om daar aan te wennen en dat heeft hij nooit leuk gevonden. Nu stribbelt hij ook echt goed tegen als ik hem op moet pakken. Voor zover ik weet staan konijnen het liefste met vier pootjes op de vloer. Oppakken zien zij als een soort aanval en ik zou dit juist zo min mogelijk doen! Anders gaat hij juist een hekel krijgen aan jouw handen denk ik ;) misschien is het daarom wel waarom hij zo fel reageert

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Ik durf hem nu niet te knippen aangezien hij al blijft happen. Ik zie deze hap bewegingen wel aankomen, maar toch... Hij loopt sinds het bijten van net al iets langer dan een uur rond. Hij komt wel steeds snuffelen als we op de bank zitten etc. Hij gaat ook lang uit liggen in de woonkamer...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat je een konijn zo min mogelijk moet oppakken, ook in het begin. Alleen als het echt nodig is, bij bijv. knippen of medicijnen geven. Dan weten ze ook dat wanneer jij ze op een andere manier benaderd, ze niet opgepakt zullen worden voor iets wat ze naar vinden. Ze associeren de benadering dan met iets fijns en oppakken alleen voor iets niet fijns. Wat moet dat moet, het is niet anders. Hoeft het niet, dan lekker op de grond laten vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel: als hij nu een hekel heeft aan mijn handen.. en inderdaad nu zo fel reageert... Hoe krijgen we wederzijds het vertrouwen terug?


Mijn vriend zegt dat ik hem moet laten bijten en straffen (hoofd op de grond en klein zacht subtiel tikje op zn achterwerk), maar dan reageer ik weer met mijn handen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft blijkbaar al nare associaties met handen en oppakken. Je konijn zal zich alleen maar bedreigder voelen als je hem fysiek gaat straffen.


 


Geef hem meer ruimte, hoe groter hoe beter. Zeker als het een grote konijnen zijn. Ik zou zelf denken aan vier vierkante meter waar ze dag en nacht beschikking tot hebben. 


Laat hem daarnaast met rust, niet aaien, niet oppakken en niet knuffelen. Ook je vriend en anderen niet laten aaien of snuffelen. Daarna kun je voorzichtig proberen om zijn vertrouwen terug te winnen.


Om hem kort te houden zou je kunnen kijken of een trimsalon in de buurt hem volledig kort wil wieken zodat hij binnenkort niet meer geknipt hoeft te worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga straks meer hekjes naar binnen halen om de ruimte te vergroten. Ook niet in de ren gaan zitten? Of dat juist wel zonder hem te aaien etc? En vertrouwen over een tijdje terug winnen door bijv. eten etc?


 


het knippen heb ik met mijn andere widders wel altijd zelf kunnen doen, dus misschien kan ik kijken of het lukt. Heb hem gisteren tenslotte ook kunnen kammen, dat liet hij enigszins toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .