Ga naar inhoud

Rare keutels


Domino

Aanbevolen berichten

Even vervolg. Ik heb wat keutels laten onderzoeken bij de da. Hij kon geen aanwijzingen voor pinwormen vinden. Wel vond hij wat coccidiose eitjes. Niet heel veel maar een kleine hoeveelheid. Ik ben wat gaan lezen en begrijp dat het vrij normaal is dat de meeste konijnen wel wat bij zich dragen?

Da wilde het liefst de blindedarm keutels hebben maar die eten ze allemaal braaf op.

Dus die moet ik nog een keer zien te onderscheppen. Maar wat denken jullie? Ik weet niet wat wijsheid is. Konijnen zijn verder niet ziek en eten en drinken prima. Ook verder geen diarree ofzo (behalve dat dunnige spul waarvan het me een raadsel is wat het is want het ligt er maar heel soms) alleen die rare keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies wat ik hier met Pooke ook aan de hand heb. Gek he! Snap er ook geen bal meer van. Ik zou ze gewoon behandelen met Toltrazuril, anti cocc. Dat doe je 3 dagen 1x per dag. Het is geen AB of iets dergelijks dus het is geen heftig spul voor hun gezondheid en dan heb je dat in ieder geval aangepakt. Ik ben er nu bij Pooke ook mee bezig. Bij hem leek het even beter te gaan maar nu zie ik weer slijm bij zijn keutels, dus hebben we besloten toch te behandelen. Als ik na 3 dagen behandelen geen verbetering zie weet ik in ieder geval dat ik verder moet kijken. Is natuurlijk wat je zelf wil. Elk konijn draagt idd "cocc beestjes" bij zich. Volgens mij DA moet je een explosie ervan zien in de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat is mijn ervaring ook..


Bij de vogelopvang behandelden we de jonge haasjes en konijnen preventief met een goedje. Melkachtig spul, kan even niet op de naam komen. Dat zou minder heftig zijn. De coccidiose was moeilijk tegen te gaan ivm de egels.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hele verschillende ervaringen met toltrazuril. Sommige jonge konijnen waren er wel beroerd van (slechter eten en qua gedrag wat stilletjes), bij anderen merkte je er niets van. Zij kregen meestal Dozuril, soms Baycox. Ik heb mijn eigen volwassen konijnen onlangs met Baycox behandeld en bij hun heb ik geen verminderde eetlust o.i.d. gezien. Zij waren overigens ook niet al ziek of zo.


Bij mijn eigen konijnen zaten maar een paar coccidiose-eitjes(?) in de keutels. Volgens mij is dat inderdaad normaal. Ik meen dat iemand (Aniek?) hier eens iets over geschreven heeft. Vanaf hoeveel coccidiose (eitjes?) in de keutels je pas hoeft te behandelen.


Vlak daarvoor had ik mestonderzoek laten doen van (zieke) jonge konijnen en die keutels zaten vol met coccidiose-eitjes (waren keurige keutels overigens, dus dierenarts verwachtte niet direct cocc.). Volgens mij horen ze het aantal eitjes dat ze onder de microscoop zien te tellen, en dan te beslissen of behandeling nodig is, maar de meeste dierenartsen weten er niet alles van en behandelen alles voor de zekerheid.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen verbetering. Het gaat op zich heel goed met hem, naar omstandigheden dan, want die slijmerige poep blijft. Wij gaan nog een keer met Fenbendazol aan de slag, ik weet het anders ook niet meer. De poep is precies zoals op het plaatje van Wilhelminapark "wormen", alleen gaf een eerste "kuur" Fenbendazol geen enkele verbetering waardoor ik niet overtuigd was van wormen.

En bij jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens vind ik het ontzettend sneu voor het beestje dat we hem zo plagen met medicatie maar wat moet ik anders? Uit ontlasting onderzoek komt niks (geen overtuigde cocc) en wormen zijn volgens de DA niet aan te tonen in ontlasting. Hij eet prima en is verder vrolijk en actief, geen bijzonderheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er zijn sowieso niet heel veel wormsoorten die je echt in de ontlasting ziet zitten. Verder zou je eventueel onder de microscoop eitjes aan kunnen tonen, maar wormen scheien niet altijd eitjes uit, dus ook als je geen eitjes vindt kunnen er nog wel wormen zijn. Ook keutels die je van de grond raapt voor ontlasting onderzoek kunnen 'besmet' zijn met wormeneitjes uit de omgeving. Zo'n onderzoek is gewoon niet altijd heel betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook nog een probleem met zijn nieren kunnen zijn, zegt mijn DA. Daarvan kunnen de darmen ook last hebben. Hij is natuurlijk al een wat ouder manneke, hij wordt 9. Aan de andere kant, hij gedraagt zich verder zo normaal, niet extra drinken ofzoiets. Ik vind het lastig wat te doen. Mijn gevoel zegt me "laat hem lekker, al dat gedoe met medicijnen..." maar mijn verstand zegt "beestje is nog zo fit, waarom hem zo laten aanmodderen met vervelende rare slijmpoep? Het moet toch ergens vandaan komen en er moet toch iets aan te doen zijn?"


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor kleur heeft zijn ontlasting Rian? Flip had op een gegeven moment echt hele zwarte keutels, soms ook rare structuur. Mijn DA vertelde dat dat in verband stond met zijn nierfalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pooke heeft groene keutels, zoals normaal, maar dan nattig en misvormd. Een stuk groter dan gewoonlijk. Soms met een klodder doorzichtig, lichtbruin slijm erbij. Dan denk je in eerste instantie aan wormen toch?


Zoals de tweede fotocollage op deze site


http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html


 


Zwarte keutels heb ik gelukkig nog niet gezien, is dat dan omdat er te hoge concentraties van iets in zitten?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als Crohnpatient is dat iets waar ik op moet letten, dus schiet mij dat als eerste te binnen. Al snap ik dan weer niet hoe dat medisch kan dat je bloed in de ontlasting hebt met nierfalen. Als ontzettende leek zou ik denken dat dat in de urine zou zitten. ;)

Balen trouwens dat Pooke niet zo opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik het ook bij Lotte, (athans ik denk Lotte, het zou natuurlijk ook Norbert kunnen zijn)  Af en toe ligt er ineens water dunne diarree. Is af en toe,veder zijn de keutels normaal, Ze zijn beide levendig en veder gezond. 


 


Ik behandel ze nu voor Giardia, preventief, omdat ik geen goed sample kan krijgen voor het onderzoek. Dat houdt in 5 dagen fenbentrops, en deze na 14 dagen herhalen. Maar is het is dus niet zeker dat het dat is. In de ontlasting waren geen coccidiose te vinden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .