Ga naar inhoud

Plassen op willekeurige plaatsen in de ren


Hangoortje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


Ik heb al eens eerder een plasgedrag topic aangemaakt, maar nu ligt de situatie anders. Inmiddels is mijn konijn (ram) gecastreerd (in april) en het is toen een hele tijd goed gegaan, met af en toe een ongelukje. Maar nu liggen er elke dag in de ren standaard plasjes naar de wc op mij te wachten. Het meeste gaat nog steeds in de wc maar niet alles. Twee weken geleden heb ik een huisje gekocht en ook daar plast hij af en toe in.


 


Ik hoopte dat het over zou gaan, maar nu ligt de ren omringt met handdoeken zodat het niet onder de randen van het zeil (waar de ren op staat) kan lopen. En eigenlijk moet ik elke dag wel een paar handdoeken vervangen omdat ze nat zijn. Ook loopt konijntje er zelf doorheen waardoor ik hem de afgelopen weken al 2 keer in bad heb moeten doen. Ik ben best bang voor urinebrand, wat hij vorig jaar heeft gehad dus ik hou hem goed in de gaten, maar dat is nu zeker niet het geval.


 


Hij heeft b2n in zijn wc en verder ligt er dus zeil. Hooi hangt in een bal boven de wc. Ik maak de ren meestal met warm water schoon, soms gemengd met een beetje azijn als het heel vies is.


 


Als hij los loopt plast hij NOOIT buiten de ren.


 


Wat kan ik doen?


 


Groetjes,


 


Hangoortje


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je ander schoonmaakmiddel gaan gebruiken? Is er iets veranderd in huis? Dat kan indeling of nieuwe bewoner zijn. Zijn medische problemen uitgesloten?


Anders inderdaad toch een kuurtje vragen voor EC en eventueel wat urine laten testen (met een spuitje opzuigen, als je zeil hebt als vloer zou dat makkelijk moeten gaan).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Panacur is onder andere tegen EC. Je hebt ook Fenbendrops, dat kan ook. Dat is inderdaad te verkrijgen bij de dierenarts. Niet alle dierenartsen weten dat onzindelijkheid in combinatie met veel drinken en veel plassen een van de symptomen van EC is. Maar aangezien jouw konijn al uitgebreid onderzocht is zonder dat er wat anders naar boven kwam en het toch weer terug komt denk ik dat het verstandig is om ook dit als mogelijke oorzaak mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vind het zo vreemd, maar het is echt alleen in de de ren, daarbuiten niet! Maakt niet uit waar hij ook rondloopt (hij mag overal komen, sommige plekken onder toezicht natuurlijk). Ik ga morgen de da bellen en dan ook aangeven EC mee te nemen als mogelijkheid. Ik laat het weten!


Link naar reactie
Delen op andere sites

DA zei exact wat jij zei Lonja! Kon of blaasontsteking of EC zijn. Maar dat laatste vond ze gezien eerdere symptomen logischer. Morgen Panacur ophalen voor 4 weken lang. Over 2 weken moet er verbetering zichtbaar zijn. Daarna kan het nog terug komen bij stress enzo, omdat het nooit helemaal weg gaat maar alleen te onderdrukken is met Panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nou hopen dat het werkt! Gelukkig dat je dierenarts thuis is in EC. Inderdaad blaasontsteking kan ook maar zou inderdaad wat minder voor de hand liggen, het kan natuurlijk alsnog heel toevallig nu wel blaasontsteking zijn, ze zouden natuurlijk voor de zekerheid de urine even kunnen onderzoeken of is dat gebeurd? Maar ik hoop dat nu eindelijk duidelijk wordt wat nu heel de tijd het probleem is en ik denk dat het verstandig is in te zetten op EC aangezien dat 1 van de weinige dingen is die niet bekeken zijn en klopt ook met dat vermageren.

Oh ja, een tip: zet eens een schaaltje Panacur gemengd met een eetlepel of 2 perenhapje (van babyvoeding, die prutjes ) neer, waarschijnlijk vindt hij dat lekker en eet hij het zo op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee er lag natuurlijk net geen plasje toen ik maandag terug kwam uit mn werk. Ze kon evt mog bloedonderzoek doen zei ze maar ze was vrijwel zo zeker van EC dat ze aangaf dat niet te doen ivm kosten. Bloedonderzoek is blijkbaar duurder dan Panacur. Maar moet wel over twee weken mailen over de vorderingen dus ze zit er wel bovenop in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Panacur geeft nog geen verbetering... na overleg met DA besloten om konijntje 200 ml water per 24 uur te geven (bovengrens van normale drink hoeveelheid) voor 1-2 dagen en dan urine afnemen voor onderzoek om te kijken of de nieren goed werken. Konijntje heeft binnen 4 uur tijd zn 200 ml al tot op de bodem op.... dus denk dat ik na 24 uur zijn urine ga verzamelen en dat hij dan weer onuitputtend nieuw water krijgt want denk dat twee dagen met zo'n drinktempo niet verstandig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .