Ga naar inhoud

lekker saampjes, toch traliesknagen!

karen1990

Aanbevolen berichten

Hoi Iedereen!

Ik heb eerder een topic gestart over een partner zoeken voor onze ram, en ik ben blij mede te delen dat we een lieve meid hebben gevonden en ze kunnen het super goed met elkaar vinden.

Ze is heel lief, veel minder bang dan en laat zich makkelijker aaien dan Bollie springt op onze schoot etc, we zijn er erg blij mee.

1 groot minpunt, ze knaagt ontzettend aan de tralies. Als we thuis zijn, eigenlijk gewoon constant. Bollie doet dit niet en trekt zich er niks van aan, maar het is vreselijk irritant en alle verf (of wat er dan ook aan de tralies zit) ligt er al helemaal af. We hebben sowieso het idee dat het echt een knager is want ze knaagt ook aan de plinten en planten. Juist omdat er planten in de kamer staan kunnen we haar niet altijd zo maar los laten, we moeten haar constant in de gaten houden. We zijn bezig om de planten wat hoger te gaan zetten maar we hebben bijna geen vensterbanken dus wordt lastig.

Het is echt een sloper, ze graaft ook in de kussens enzo. Vinden we allemaal niet erg, maar ik het tralies knagen is al vanaf het begin en we zijn het onderhand beu.

We hebben de volgende opties:

1. meer speelgoed? we hebben al keukenrollen enzo in de kooi gedaan, speelt ze 5 minuten mee en dan begint ze weer

2. naar buiten? ze zitten nu binnen in een kooi van 1m bij 1.20m. 's avonds zijn ze veel los, maar dus niet de hele tijd. Moeten we wachten tot het voorjaar?

3. steriliseren? (laten we sowieso doen binnen 2 maanden)

alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze wel buiten opsluiten zodat je er zelf geen last van hebt maar ik vind het gewoon zielig. Je konijn probeert je iets duidelijk te maken. Je sluit ze op in een hele, hele kleine ruimte en natuurlijk is ze boos dan. Als ik jou heel de dag op de wc opsluit denk ik dat je ook wel gaat proberen te ontsnappen of niet?

Geef je konijnen gewoon voldoende ruimte en kijk eens naar wat ze nodig hebben. Ook buiten zul je ruimte moeten maken. Minimaal een paar vierkante meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt de kooi is te klein, daarom dacht ik dat er goed aan deed om ze vaak er uit te laten.

@Lonja, ik 'sluit ze niet buiten op om er zelf geen last meer van te hebben' buiten kan ik gewoon een groter hok nemen, niet dan?

We zijn vorige week verhuisd van een appartement naar een huis met grote tuin dus zijn nu aan het kijken wat betere opties zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest.
Ik denk ook dat je kooi niet de 1.20 bij 1.00 meter haalt, maar dat is wat ik denk, omdat je het hebt over tralies met verf en ik vermoed dat het geen zelfbouw is en ik weet dat de binnenkooien van 1.20 maximaal 60 cm diep zijn. Of je moet zo'n hoekkooi hebben, maar die zijn ook weer kleiner door de hoek eruit. Al kan het natuurlijk alsnog zelfbouw zijn, maar ook dan is het inderdaad te krap voor konijnen.

In dit geval zou ik buiten nog wel overwegen, maar dan wel met een grote ren waar ze de ruimte hebben en dan kan je niet lang meer wachten.. Een goede beschutte plek met een goed geïsoleerd schuilplekje. 

Ik verwacht niet dat castratie in deze zal helpen, het klinkt niet hormonaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is al een hele verbetering. :)

Het lijkt me een goed idee om deze winter/voorjaar een leuke ruime buiten ren te maken van minimaal 2m2. Waarin ze lekker kunnen en mogen knagen, rennen, graven, etc. Ik weet zeker dat het knaag gedrag af neemt.Ze geeft daar alleen mee aan dat ze zich verveelt en haat energie niet kwijt kan.

Het is natuurlijk fijn dat ze los mogen lopen af en toe. Maar het zijn schemerdieren, en zijn als het schemert en in de nacht het meest actief, wanneer ze in de kooi zitten. Dus een ren is idd een betere oplossing.

Fijn dat je iig naar oplossingen zoekt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah wat fijn! die kooi klinkt inderdaad wat te klein maar dat is al gezegd.

Mijn voedster knaagt soms ook aan de klep van het hok als hij open staat (van hout, zelf gemaakt). Dat is bij ons een teken dat het hoog tijd wordt dat ik weer wilgentakken ga plukken buiten. Als het gedrag aanhoudt terwijl ze voldoende ruimte heeft kan je dat nog proberen, gewoon iets geven waar ze op mag knagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet onbeperkt, maar een paar keer in de week een tak vinden ze heerlijk.

In je beginpost werd niet duidelijk dat ze buiten wel meer ruimte zouden krijgen.

Naomi heeft het over minimaal 2 vierkante meter maar dat is voor de meeste konijnen ook te klein. Dat is als je twee rustige hele kleine konijntjes hebt het absolute minimum, maar ik zou zelf eerder uit gaan van 4 a 6 vierkante meter als die ruimte er buiten wel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .