Spring naar bijdragen
Bart lover

Witte schilfers

Recommended Posts

Beste BB-leden,

Vanmiddag besloot ik mijn konijn te borstelen en stuitte ik op een paar dingen.

Het gaat om een 'lionhead' voedster met een halflange vacht op haar rug en Teddy pluis rond om haar kop en rond haar poten.

Eens per maand knip ik het 'pluis' weg zodat ze kan zien en er geen smerigheid in blijft hangen. Dan haal ik ook een borstel door haar halflange vacht.

Vandaag was ik haar aan het kammen en kwam ik witte schilfertjes, een soort roos. De 'roos' lag dicht op de vacht zowel bij de halflange vacht als het 'pluis'. Is er iets wat ik hier tegen kan of zou moeten doen? Komt dit omdat ik haar te weinig borstel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou wel eens mijt kunnen zijn, dat hebben ze hier een tijdje geleden ook gehad.

Lijkt het hierop?

https://www.google.nl/search?q=vachtmijt+konijn&tbm=isch&imgil=MlFNWjt8_Vu4LM%253A%253BIRIApnaYqIX-qM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.dierenkliniekenkhuizen.nl%25252Fkonijn%25252Fziekte-en-behandeling%25252Fvachtmijt%25252F&source=iu&pf=m&fir=MlFNWjt8_Vu4LM%253A%252CIRIApnaYqIX-qM%252C_&biw=1280&bih=689&usg=__3h4Z17MZ3DqQ-Tctm1ys6nwUyWY%3D&ved=0CDcQyjdqFQoTCI3H9K-67scCFcG7FAodMNYMiQ&ei=YoLyVY2OBcH3UrCss8gI#imgrc=MlFNWjt8_Vu4LM%3A&usg=__3h4Z17MZ3DqQ-Tctm1ys6nwUyWY%3D

Daarvoor kun je ze een pipet Stronghold kitten in de nek geven. Maar... ik zou je adviseren om dat wel even met je dierenarts te overleggen. Er bestaan ook goedkopere alternatieven, maar daar weet ik verder niks van, DA wel. Ik heb toen voor Stronghold gekozen omdat ik dat persoonlijk het makkelijkst vond bij 6 konijnen, de katten meteen meebehandeld. Er rent hier een eekhoorn door de tuin, DA zei toen dat daar de oorzaak zou kunnen liggen. Helaas kon ik die niet meebehandelen ;-)

Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt! Dat zou het best eens kunnen zijn. Ik dacht dat mijt echt beestjes waren die je weg ziet springen zoals vlooien dus ik heb er verder niet naar gekeken. Ik bedenk me nu dat ik ook vaker topics gelezen heb waar vacht mijt werd geopperd. 

Ik ga langs de dierenarts.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn heeft ook een soort van witte schilfertjes alleen kan ik het alleen maar vinden bij zijn kont (daar zitten de haartjes die hij nog moet loslaten) in de rest van zijn vacht kan ik het bijna niet vinden soms zie ik er dan een maar niet veel. Ook bij de staart kan ik niet veel vinden wel meer dan in de rest van zijn vacht. Is dat ook mijt? Heeft mijt ook nog andere symptonen zoals dat je konijn daardoor heel veel krabt ofzo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meestal jeukt het wel, maar die van ons krabden toen niet extra. Het kan zijn dat je kale plekken ziet.

Het is het beste als je het even aan de dierenarts laat zien binkie-lover, het zou best kunnen dat jouw nijn dat ook heeft. De dierenarts vertelt je dan meteen wat je moet doen als het zo is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, hij krabt niet extra maar ik kan altijd voor de zekerheid naar de dierenarts bedankt Rian. Kan jij mij misschien ook uitleggen wat dat eigenlijk in houd vachtmijt en hoe ze het krijgen? Zijn dat beestjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, ik weet wel dat het beestjes zijn en ze worden overgedragen door een dier dat ze bij zich draagt. Het is dan ook heel besmettelijk als je meerdere dieren hebt. Daarom moest ik toendertijd zowel alle zes de konijnen als de katten meebehandelen, al hadden maar 3 nijnen het zo op het eerste oog.

Dit is wel een hele mooie site voor meer info:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben vandaag met mijn konijntje naar de dierenarts geweest. Ik had ook wat witte pluisjes in daantje zijn vacht gezien. Verder totaal niks aan hem gemerkt.

Blijkbaar hadden zowel swiffer als daantje mijten, maar ik was er gelukkig op tijd bij, want het was nog maar in het beginstadium. Volgens de dierenarts kunnen ze daar wel flink last van krijgen.

Ik dacht dat ik beestjes had gezien, maar blijkbaar zijn ze niet met het blote oog.

Dus heb weer wat geleerd vandaag :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn heeft ook mijten gehad. Dit komt niet door dat je te weinig kamt ofzo maar dat krijgen ze over van andere konijnen/dieren of zelf uit het hooi.

Ik heb het gezien door dat zijn hele rug in 1 nacht bijna helemaal kaal was.. Jij hebt het blijkbaar gezien door schilfers!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn had inderdaad mijt, ze is behandeld maar haar vriendje niet omdat die nergens last van had. De dierenarts reageerde erg rustig en zei dat het goed mogelijk was dat de mijt terug kan komen maar dat ik dan gewoon een nieuwe behandeling kon halen.

Op 11-9-2015 18:22:54 zei Binkie-Lover:

Mijn konijn heeft ook een soort van witte schilfertjes alleen kan ik het alleen maar vinden bij zijn kont (daar zitten de haartjes die hij nog moet loslaten) in de rest van zijn vacht kan ik het bijna niet vinden soms zie ik er dan een maar niet veel. Ook bij de staart kan ik niet veel vinden wel meer dan in de rest van zijn vacht. Is dat ook mijt? Heeft mijt ook nog andere symptonen zoals dat je konijn daardoor heel veel krabt ofzo.

Mijn konijn had niet zo zeer schilfers op haar rug maar meer bij haar kont ongeveer precies zo als jij het beschrijft. Ze krabde niet extra en ze kreeg ook geen kale plekken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben toch benieuwd naar de oorzaken van die mijt en hoevaak dit voorkomt?

Het gaat bij mijn nijn niet weg en de da schrijft alleen imaverol kuur voor. Hij zei wel dat het hardnekkig zou kunnen zijn maar vind t wel erg lang duren. Las ergens over een prikje voor die mijt wat ik zelf nu prettiger zou vinden. 

Hij zegt ook niets over het hooi oid. (Terwijl ik dacht dat hij wel veel weet had over konijnen)

Ik heb toevallig ander hooi gekocht al. Verder geen andere wilde dieren in de buurt dus daar zou het niet door kunnen komen.

Verder viel me op dat hij flinke schilfers heeft op zijn oor(dit was eerst veel kleiner), maar ik weet niet of dit een soort laagje imaverol is??

Helpp

IMG_20160619_181454.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .