Ga naar inhoud

Castreren, medicatie, voor-en nazorg


kdb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Vrijdag wordt mijn konijn gecastreerd, wat ik erg spannend vindt. Ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden om eventuele problemen te voorkomen. Tot nu toe heb ik het ongeveer zo bedacht.. Graag hoor ik van jullie nog eventuele tips.


 


- Ik lees dat er Valeriaan(kruidvat huismerk) aan een konijn gegeven mag worden, is dit verstandig om deze week toe te dienen om hem alvast rustiger te krijgen voor de grote dag. Zo ja, hoeveel mag ik toedienen?


- Pijnbestrijding, heb ik gezien bij medpets.nl (drops) raden jullie deze aan?


- Spuitjes voor dwangvoeren als hij niet wil eten na ik hem opgehaald heb + wortelhapje


- Groente wat hij erg lekker vindt om hem te stimuleren te eten. Klopt het nu dat het peterselie goed is om te geven na een operatie?


- Twijfel om hem mee naar binnen te nemen de eerste nacht, ik heb een binnenkooi, waar ik handdoeken in leg, zodat ik hem goed kan observeren.


 


Om 8 uur wordt hij naar de kliniek gebracht en om kwart voor 3 mag ik hem weer ophalen. Kennen jullie verder ook nog huis-tuin- en keukenmiddelen die je aan een konijn kunt geven?


 


Alvast bedankt.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal niet nodig. Vrijwel alle rammen zijn al weer helemaal opgeknapt als ze thuis zijn. Pijnstilling is vrijwel nooit nodig, net als dwangvoer. Zeker niet met allerlei valeriaan rommel aan de slag gaan. je konijn zal alleen maar onrustiger worden van het oppakken en toedienen, terwijl het niet nodig is. Iets lekkers zal hij vast waarderen, maar ik denk dat je zult merken dat hij gewoon direct weer zijn biks eet.


 


niet te veel stressen dus


 


Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er wel voor zorgen dat je iets van pijnstiller in huis hebt. Het kan best zijn dat hij ze nodig heeft. Het is sowieso verstandig om een EHBO-doos in huis te hebben. Als je konijn buiten zit zou ik hem zeker de eerste dagen even binnen houden omdat een konijn wat onder narcose is geweest zichzelf moeilijk op temperatuur kan houden. Peterselie is zeker goed. Dat werkt eetlustopwekkend. Veel succes vrijdag!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad niet te veel druk maken hoor ;)

Ik weet niet of je het artikel van bunnybunch-Evelien hebt gelezen over castreren? Dat staat bij nieuws en dan koppelen, daarna zie je het wel staan.

Zelf wordt mijn rammetje ook binnenkort gecastreerd, maar ik maak me vooral een beetje zorgen over na de castratie: hoelang moet hij binnen blijven? Hoelang is hij nog vruchtbaar erna? En bovenal alles over EHBO als het niet goed gaat.

Ik zou dus dat Artikel goed lezen en voor medicijnen enz. Om raad vragen bij je dierenarts.

Over peterselie enz. Moet je mij niet vragen ;) maar ook in bepaalde artikels staan kruiden enz. En de werkwijze ervan, misschien ook eens bekijken?

Heel veel succes! Het komt allemaal goed!

Groetjes van mij en pootjes van Chucky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!


 


Allereerst bedankt voor alle tips, beetje late reactie  :oops:


De castratie is allemaal erg goed gegaan, in de middag opgehaald, nog wel suf van de narcose. Eerste nacht binnen gehouden, eten deed ie wel, maar niet zoals normaal. Volgende dag tot de middag aangekeken en weer in zijn eigen vertrouwde omgeving gedaan. Merkte dat hij toch wel bang was om opeens binnen te zijn en veel andere geluiden etc. Sinds zondag weer helemaal al de oude, alleen nog wel een beetje angstig, herkennen jullie dit ook na een castratie? Voor de bodemdekking heb ik kranten en handdoek, die hou ik nog tot aan het weekend.


 


Groetjes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .