Spring naar bijdragen
sharon(L)rabbits

Dominant en onderdanig parkietje

Recommended Posts

Hallo! Ik heb een vraagje over mijn 2 grasparkietjes.

In juni heb ik mijn eerste grasparkiet gekocht met de reden hem eerst tam te maken.

Een aantal weken hierna heb ik nog een grasparkietje erbij gekocht (deze was helaas gekortwiekt, maar kon het niet over m'n hart verkrijgen haar daar te laten). Sinds ongeveer anderhalve maand kan zij ook vliegen.

Het gaat hier dus over een mannetje en een vrouwtje van 6 maanden oud.

Het parkietje die ik als eerste heb gekocht is erg dominant over de andere.

Als het vrouwtje bij het mannetje gaat zitten, jaagt hij haar weg. Daarna vliegen ze dan wel weer de hele tijd achter elkaar aan. Heel soms zitten ze wel bij elkaar, maar ze wassen of voeren elkaar nooit bijvoorbeeld.

Ze maken erg veel ruzie als ze samen eten, maar dat is niet gek denk ik?

De reden dat ik dit op het forum vraag, is dat ik het eigenlijk zielig vind voor het vrouwtje.

Zij wordt elke keer 'weggestuurd' als ze er ook ergens bij wil komen zitten.

Kan iemand mij wat hierover vertellen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oja, en dan nog een klein vraagje. Welk merk voer voeren jullie aan jullie grasparkieten? Wat kan goedkoop voer voor gevolgen hebben bij een grasparkiet? Ik heb namelijk een zak merkloos voer gehaald bij de dierenwinkel met verschillende soorten zaden erin. Ik wil graag overstappen op een merk waarvan ik weet dat het goed is. Ze hebben ook altijd eivoer en grit tot hun beschikking. Maakt het merk hiervan ook wat uit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gewoon simpel voer van de jumbo voor mijn grasparkietjes.. ze doen t er klaarblijkelijk prima op want t popje heeft nu 4 eitjes gelegt die een dezer dagen als t goed is uit moeten komen..

Qua wegjagen heb ik eigenlijk nooit meegemaakt.. het mannetje komt t popje nu regelmatig voer brengen nu ze aan t broeden is.. maar denk dat je t wel aan je vogeltje merkt wanneer hij zich eenzaam gaat voelen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eivoer is krachtvoer. Niet iets wat ze altijd ter beschikking moeten hebben.de opvang raadde mij aan dit niet te vaak te doen.

Ze eten bij mij pellets. In die zaadjes zitten veel lekkere dingen en eten ze vaak selectief door de gezonde 'vieze' eruit te gooien.

Bij mij is het vrouwtje de gemenerik. Ze jaagt het mannetje soms van het stokje af. Extra stokjes gehangen zodat hij altijd een plekje heeft. Ook met voeren ging het niet gezellig. Daarom heb ik nu 2 voerbakjes hangen. Geen geruzie meer en beiden kunnen rustig eten.

Er zijn ook pellets van de wat goedkopere merken. Ik heb harisson birdfood maar die is echt wel aardig aan de prijs. 14,95 per pond. Je hebt geloof ik ook Nutribird maar daar weet ik niet van hoe of wat...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties!

Vinden jullie het dan niet zielig voor het popje?

Ik heb niet echt het idee dat ze zich eenzaam voelt, maar had ze liever gezellig samen zien zitten:)

Ik zal het eens opzoeken, pellets van nutribird. Ik kan namelijk niet goed zien of ze er bepaalde zaadjes uitgooien en dan is pellets inderdaad makkelijker, en een goed idee van die 2 bakjes!:)

Mij was aangeraden om in ieder geval tijdens de rui eivoer te geven. In die tijd hebben ze er ook veel van gegeten. Ze vertelden mij dat ze het gaan eten wanneer ze het nodig hebben. Nu ze uit de rui zijn zie ik het ze bijna niet eten, maar ik maak het pakje nog even op, anders kan im het weggooien. Dus ik denk dat dat wel ok is dan?

Geven jullie op bepaalde tijden voer? Of hebben ze het wel gewoon altijd tot hun beschikking?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees nu op een andere site dat je eivoer dagelijks mag verstrekken... 

In de rui periode was ik ze wat vaker. Heb zo'n spuitbus gekocht die nevel sprayt voor ze. Dan zet ik ze op de aanrecht en kunnen ze zich even wassen. 

Ze krijgen hier de pellets onbeperkt. Maar ik zit er aan te denken om ze toch per dag een hoeveelheid te gaan geven. Ze eten de bakjes namelijk gewoon zo snel mogelijk leeg naar mijn idee :P 

Ze hebben volgens mij genoeg aan 1 of 2 theelepeltjes per dag van de pellets aangezien daar natuurlijk alles inzit. 

Zitten ze helemaal niet samen? 

Als ze bij mij  uit het hok mogen op de 'speelplaats' die ik heb gekocht zitten ze namelijk wel samen te spelen. Ze zien er in ieder geval niet doodongelukkig uit maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou koppeltje zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vond het al apart dat het mannetje dominant was. :P

Hoe heb je ze gekoppeld? Dat kan vrij lang duren. Hoe groot is hun kooi? zit daar veel speelgoed en sloopmateriaal in? Hoe vaak mogen ze los vliegen?
(Ik heb ze overigens wel gewiekt. Dat is veiliger, en ze kunnen mee naar buiten.)

Ikzelf heb mijn aga's gekoppeld door hun kooien naast elkaar te zetten, en ze samen los te laten vliegen in huis. Ze gingen vanzelf een keer elkaar wassen en samen in een kooi zitten. Na een paar weken ging het zo goed dat ik het aandurfde om ze samen in een kooi te laten. (wel heel goed in de gaten houden, popjes kunnen krengen zijn!)

Helaas is vogels koppelen (nog) moeilijker als konijnen koppelen. Het kan zijn dat het gewoon geen match is. 

Hier maken ze niet zo veel ruzie. Af en toe is er wel gekibbel, dat is wel normaal inderdaad. Vaak komt dat door het popje, deze zijn vrijwel altijd dominant over de mannetjes. 
Als het geen stabiel koppel is moet je heel goed oppassen met ze in een kooi plaatsen, het gebeurd regelmatig dat een man wordt vermoord door een pop. 

Ik voer ze hier nutribird B14. Deze is ook geschikt voor grasparkietjes. 

Voordeel is inderdaad dat daar alle voedingstoffen in zitten en ze niet selectief kunnen eten. Er zitten geen snoepjes in, én heel belangrijk, geen schimmel. Dat zit vaak wel in zaad. Het schijnt dat vogels die zaad krijgen maar de helft zo lang leven van de leeftijd die ze eigenlijk kunnen bereiken. 

Dat kan wel eens kloppen, want mijn vorige aga is maar 7 jaar geworden, terwijl ze makkelijk 14 a 15 jaar kunnen worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben persoonlijk tegen kortwieken als ik zie hoeveel plezier ze hebben aan vliegen. Ik vind het ook leuk als ze op m'n hoofd komen vliegen en ze ook weer weg kunnen vliegen als ze het weer gehad hebben. Maargoed, daar heeft iedereen zijn eigen mening over natuurlijk;)

Dit is een foto van mijn kooi:

11802037_10206562539155310_449752585_n.j

de afmetingen weet ik niet precies uit mn hoofd, maar dat is wel ongeveer in te schatten gezien de parkietjes ook te zien zijn.

Ik denk dat ik wel genoeg speelgoed erin heb?

Ze mogen los wanneer ik thuis ben, soms is dit een hele dag, maar vaak wat minder. Ik zorg er in ieder geval voor dat ze min 1 uur per dag eruit zijn.

Ik zat er zelf in eerste instantie aan te denken dat het kwam omdat het mannetje gekortwiekt was en die andere niet, waardoor het vrouwtje meer de overhand had. Of misschien omdat het mannetje er pas later bij kwam? Of heeft dat er helemaal niet mee te maken?

Zoals je op de foto ziet zitten ze wel naast elkaar, in het hok gaat het ook vaak goed, behalve savonds en met etenstijd. En ik hoor zo'n 3 keer overdag nog een gekibbel. 

Als ze losvliegen is het niet echt ruzie, maar het vrouwtje jaagt hem meteen weg als hij eraan komt, en het mannetje gehoorzaamt gewoon.

Ik denk dat ik het koppelen wat verkeerd heb aangepakt. Ik heb ze buiten de kooi samen gezet en ze waren meteen wel geïnteresseerd naar elkaar toe, ze hebben geen een keer echt gevochten. Het was m'n bedoeling om die nacht erna ze wel apart in een kooi te doen, maar omdat het zo goed ging heb ik ze samen gezet en is alles goed verlopen verder. Heeft het nog zin om de koppeling opnieuw te doen? Ze opnieuw uit elkaar te halen enz?

Over 2 weken ga ik terug naar mijn kamer. Hier krijgen ze een andere kooi en natuurlijk een andere omgeving. Is dit misschien een nieuwe 'kans' om ze te koppelen?

En dan nog een klein vraagje: mijn konijnen lopen de hele dag los in mijn kamer. Ik wil eerst zeker weten dat ze niet echt op elkaar reageren en in vrede samen kunnen leven:P Als dit elke keer goed gaat als ik erbij ben, is het dan riskant om ze ook gewoon de hele dag los te laten vliegen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kooi ziet er goed uit, zeker als ze er zo veel uit mogen.

Zou denk ik niet opnieuw gaan koppelen. Het ziet er niet slecht uit op de foto. Als het popje hem verder geen pijn doet, valt het wel mee. Misschien wordt het vanzelf beter. 

Ik zou ze persoonlijk wel samen los durven lopen. Zeker aangezien je parkieten niet gewiekt zijn, dan kunnen ze gewoon wegvliegen als er een konijn aan komt. Het grootste risico is denk ik dat een konijn een keer gebeten wordt, maar dat is ook geen ramp. Dan leren ze wel uit de buurt te blijven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor de reacties!

Misschien gaat het beter als ze uit de puberteit zijn? En ze doen elkaar zeker geen pijn gelukkig.

Ik heb ze een paar keer 'kennis' laten maken met de konijnen, maar de vogels zaten een beetje in hun lange haren (zachtjes) te pikken en de konijnen snuffelden alleen aan ze. Verder hadden ze er niet echt interesse in, de vogels nog meer in de konijnen. Maar aan de andere kant, het hoeft maar 1 keer fout te gaan wanneer ik er niet bij ben natuurlijk.. Ik zal het eerst een paar keer aanzien als ze samen zitten als ik erbij ben en dan kan ik eens kijken hoe ze met elkaar omgaan als ze elkaar meer gewend zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .