Ga naar inhoud

Zindelijke konijnen


Merij

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben sinds een tijdje weer eens wat vaker op dit forum aan het kijken, soms zit ik er een poosje niet op, maar val toch altijd terug hier heen omdat ik hier altijd de juiste info en tips krijg. En omdat hier mensen zijn die tenminste hetzelfde over konijnen houden denken als ik.  :)

 

Nu valt het mij op als ik hier in alle onderwerpen kijk, dat al jullie konijnen zo netjes zindelijk zijn. Die van mij zijn dat dus helemaal niet, en een wc'tje er in zetten heeft dan ook geen enkele zin..
Ik heb 2 koppeltjes, en één konijn plast en poept wel in een bepaald hoekje in de ren, maar de rest keutelt overal waar ze lopen door heel de ren en in het hok.

Kan dit een reden hebben? Of hebben mijn konijnen er gewoon geen zin in?  :P 

Niet dat het erg is hoor, ik veeg de ren gewoon wat vaker uit, en maak het hok vaker schoon. Maar het zou wel handig zijn dat ik alleen een poepbakje hoefde schoon te maken!  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen een vast plekje hebben waar ze plassen kun je daar een toiletje neerzetten.


Koos plaste voor de eerste keer in de ren in 1 hoekje.


Daar heb ik een toiletbakje neergezet en sindsdien plast hij daar altijd in.


De meeste keutels doet hij er ook in al liggen er wel wat verspreidde keutels door de ren heen.


Zo'n toiletje is dan wel heel erg makkelijk met schoonmaken. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een van de weinigen op dit forum die niet gelooft in zindelijkheid bij konijnen. Konijnen gebruiken hun urine en keutels om hun leefgebied te markeren voor soortgenoten en andere wezens die in hun leefgebied komen. Het principe "toilet" is menselijk. Dat konijnen vaak wel een hoekje gebruiken zodat hun hele verblijf niet vies wordt kan wel, maar ik denk dat dat vooral het geval is bij konijnen die wat minder ruimte hebben en ze daarom graag een schone omgeving willen hebben. Een koppel bij mij doet het ook op een bak, maar ze bewaren vooral ook veel markeersel voor als ze de ren in gaan. Dan is het de eerste twee minuten een poep- en plasfeest van heb ik me jou daar ;-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja Rian, wat je nu zegt qua minder ruimte weetik niet.. ik had de nijntjes van 't weekend achter in de tuin gezet waar ze 30m2 hebben om te doen wat ze willen, maar voor t keutelen en de plasjes kwamen ze netjes naar de bak, ik heb nergens 1 keuteltje gevonden.. dus ik denk wel dat je (SOMMIGE) konijnen (zo goed als) zindelijk kunt krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een van de weinigen op dit forum die niet gelooft in zindelijkheid bij konijnen. Konijnen gebruiken hun urine en keutels om hun leefgebied te markeren voor soortgenoten en andere wezens die in hun leefgebied komen. Het principe "toilet" is menselijk. Dat konijnen vaak wel een hoekje gebruiken zodat hun hele verblijf niet vies wordt kan wel, maar ik denk dat dat vooral het geval is bij konijnen die wat minder ruimte hebben en ze daarom graag een schone omgeving willen hebben. Een koppel bij mij doet het ook op een bak, maar ze bewaren vooral ook veel markeersel voor als ze de ren in gaan. Dan is het de eerste twee minuten een poep- en plasfeest van heb ik me jou daar ;-)

 

Nou precies dat herken ik wel. Beetje wordt er in het hok gekeuteld, ook niet in een hoekje of iets dergelijks, maar vooral als ik net de ren schoongemaakt heb dan is het eerste wat ze doen ergens plassen of poepen, maakt niet uit waar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja Rian, wat je nu zegt qua minder ruimte weetik niet.. ik had de nijntjes van 't weekend achter in de tuin gezet waar ze 30m2 hebben om te doen wat ze willen, maar voor t keutelen en de plasjes kwamen ze netjes naar de bak, ik heb nergens 1 keuteltje gevonden.. dus ik denk wel dat je (SOMMIGE) konijnen (zo goed als) zindelijk kunt krijgen

Goh, jij hebt twee jonge konijnen en omdat het bij jou op deze manier gaat wilt nog niet zeggen dat het bij alle konijnen van de hele wereld zo op die manier werkt. 

Misschien zijn jouw konijnen wel zo jong dat ze nog geen territoriaal gedrag vertonen? ;)

 

Jip plast in zijn bak en keutelt daar af en toe wat. Maar de meeste keutels liggen verspreid door de ren. Een groot knikkerfestijn. Gelukkig veeg je die zo bij elkaar en laten ze geen troep achter :)

Voor de TS: wat gebruik je als bodembedekking? Ik had eerst door het hele schuilhok iets van hennepvezel liggen en dat zag Jip als een grote plasbak, dus toen ik alleen maar bodembedekking in de wc deed plaste hij alleen nog maar in de bak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit konijnen op een klein oppervlakte gehad en ik heb nog nooit een onzindelijk konijn gehad. (Tenzij door ziekte als blaasontsteking, verlamd door EC, diarree van coccidiose etc maar dat telt niet). Ik heb het over 15 à 20 konijnen die in de loop van mijn leven de revue gepasseerd zijn. Ik geloof best dat er konijnen zijn die overal en nergens poepen en plassen, maar ik denk wel dat het van nature zindelijke dieren zijn.

De enige momenten die ik ken dat sommige konijnen hun zindelijkheid spontaan konden vergeten was (vaak ook tijdens koppeling) in nieuwe neutrale ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, jij hebt twee jonge konijnen en omdat het bij jou op deze manier gaat wilt nog niet zeggen dat het bij alle konijnen van de hele wereld zo op die manier werkt.

Misschien zijn jouw konijnen wel zo jong dat ze nog geen territoriaal gedrag vertonen? ;)

Jip plast in zijn bak en keutelt daar af en toe wat. Maar de meeste keutels liggen verspreid door de ren. Een groot knikkerfestijn. Gelukkig veeg je die zo bij elkaar en laten ze geen troep achter :)

Voor de TS: wat gebruik je als bodembedekking? Ik had eerst door het hele schuilhok iets van hennepvezel liggen en dat zag Jip als een grote plasbak, dus toen ik alleen maar bodembedekking in de wc deed plaste hij alleen nog maar in de bak.

Dat mijn konijnen dat niet doen wil niet zeggen dat anderen dat niet doen.. maar ik geef toch alleen mijn mening mbt zindelijkheid? Ik vind mijn nijntjes tot nu toe best goed zindelijk, en als dat zo blijft ben ik tevreden.. konijnen zijn slimmer dan je denkt dus ik ben ervan overtuigd dat met de nodige doorzettingskracht je 'n konijn best zindelijk kan krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mijn konijnen dat niet doen wil niet zeggen dat anderen dat niet doen.. maar ik geef toch alleen mijn mening mbt zindelijkheid? Ik vind mijn nijntjes tot nu toe best goed zindelijk, en als dat zo blijft ben ik tevreden.. konijnen zijn slimmer dan je denkt dus ik ben ervan overtuigd dat met de nodige doorzettingskracht je 'n konijn best zindelijk kan krijgen..

Ja net zoals je ook voor elkaar kan krijgen dat konijnen trucjes kunnen en over hindernissen springen. Maar het is allemaal zo onnatuurlijk, waarom zou je dat allemaal willen?

Het probleem is dat sommige mensen konijnen aanschaffen voor binnen en dan helemaal in paniek raken als blijkt dat de konijnen niet zindelijk worden.

Fijn dat die van jou wel het netjes in de bak doen, maar om nou te zeggen dat alles lukt met wat doorzettingskracht... het blijven natuurlijk wel konijnen :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 dwergkonijntjes hebben een redelijke ruimte. 4x4. Ze plassen netjes in de wc en de keuteltjes liggen voor 95% in de wc. Voor het wc'tje liggen altijd een paar keuteltjes. Zet ik geen wc'tje neer dan doen ze hun behoeftes toch alleen op die plek. Ik vind mijn konijnen zindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat verstaan we onder "zindelijkheid"? Misschien is dat onduidelijk voor elkaar. Ik versta onder zindelijkheid, plassen en poepen enkel op een toilet. Jullie?

Daar zit dan inderdaad een verschil. Ik versta eronder dat er wordt geplast en gepoept op 1 plek, ongeacht waar het toilet staat. De konijnen bepalen wel zelf de plek, en soms valt dat samen met wat het toilet staat. Soms ook niet. Bij mijn eigen konijnen is het zo dat ze allemaal poepen en plassen in de punt van de ren, de uithoek zeg maar, er ligt nooit ook maar 1 keutel in of rond de hokken, en ook waar gegraven of gegeten wordt wordt niet gepoept, laat staan geplast. Daar kan ik helaas geen toiletbak neerzetten omdat het daar gewoon regent, dat worden bakken regenwater dan. Niet handig voor mij, maar het is niet zo dat ze overal maar alles laten lopen. Ze gaan bewust naar die plek om te plassen en poepen. Ik vind dat zindelijk.

Ik had afgelopen weken ook een gevonden konijn dat alleen maar op de kokosmat voor de voordeur wilde poepen en plassen. Die deed niets op het wctje. Hij was enorm strikt daarin, hij heeft eerst 27 uur in een kooi gezeten met daarin een wctje zonder te plassen. Toen ik hem eruit haalde begon hij gelijk te plassen. Ik heb hem in een trixieren gezet maar ook daarin wilde hij niet plassen of poepen, dat hield hij heel lang vol en ik vond dat gevaarlijk worden (denk gelijk aan blaasontsteking en nieren die afvalstoffen niet kwijt kunnen en zo). Dus moest ik hem steeds uit de ren laten om te plassen en poepen. Het eindigde ermee dat ik hem maar gewoon los liet lopen in het hele huis, allemaal nieuwe ruimte en dan heb ik het ook nog over een ongecastreerde ram maar er lag werkelijk geen keuteltje ergens anders dan op de mat. Ik heb hem buiten gezet om te kijken of hij daar wel wilde plassen en poepen in de ren maar nee. Ik heb hennepvezel, alleen kranten, grond en hooi geprobeerd als vulling van het wctje. Ik heb de wc op de kokosmat gezet. Het hielp allemaal niets. Plast en poept hij op de wc? Nee. Is hij zindelijk? Ja, in mijn ogen is dat konijn extreem zindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat zindelijke konijnen bestaan, maar ik heb ze zelf nooit gehad. Toen ik nog een tweetal had, heb ik het lang geprobeerd, maar ze zijn bij mij gewoon niet zindelijk.

Ik geloof er niet in dat konijnen het kunnen leren. Dat sommigen het van nature doen, wil ik geloven, maar al die trucjes doen het volgens mij niet.

Wat ik jammer vind, is het feit dat er gedacht wordt dat je elk konijn zindelijk kunt maken. Mensen die dat geloven worden natuurlijk enorm teleurgesteld als het niet blijkt te werken. En zo belanden konijnen in kleine hokjes (want los geeft te veel rommel) of in de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat je ze het echt kunt leren als ze niet zindelijk zijn.

Wel denk ik dat ze invloed op elkaar hebben.

Ik had eerst een viertal in mijn ren die in die punt dus hun behoefte doen. 2 daarvan overleden en nu 2 nieuwe. Die 2 nieuwe hebben het ook nooit in hun koppies gehaald om in de hokken of zo te gaan poepen of plassen, ook al was het voor hen nieuwe omgeving en waren ze er nooit eerder geweest. Zij hadden net zo goed van mening kunnen zijn dat ergens anders een betere plasplek was leek mij, of op zijn minst eerst een paar dagen overal te markeren. Toch hebben ze zich onmiddellijk vanaf de eerste seconde gehouden aan wat de norm was.

Voor de koppeling zaten ze in de bijkeuken. De hele bijkeuken werd gebruikt. Ik zet ze in de ren en spontaan is het overmet overal poepen en plassen. Ze hebben dan toch begrepen dat het in de ren niet de bedoeling is om ook maar 1 keutel buiten de gevestigde plekken te droppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij plassen ze in dezelfde hoek (waar ik dus de bak heb staan) en poepen ook voor het grootste gedeelte. Ik veeg de ren 1 a 2 keer per dag en dan vind ik misschien 10 keutels. Ik vind dat zindelijk. Dit doen ze bij mij als vanaf het moment dat ze hier zijn dus ik heb het ze niet echt geleerd ofzo. Aan het begin was er wel heel af en toe een plasje die ik opveegde en in de bak deed en het aantal keutels in de ren was ook meer maar dit kan met territorium te maken hebben gehad.  LUCKY ME 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier plassen en poepen ze vaak op de toiletjes.. Maar ook vaak genoeg niet. Ze doen het gelukkig alleen inde nachthokken en niet in de rest van de tuin dat is opzich wel makkelijk met schoonmaken. Meer zindelijk dan dit gaat m ook niet worden maar ik vind het prima het zijn en blijven konijntjes en die doen lang niet altijd wat ik zou willen en dat maakt ze juist zo leuk! Lekker eigenwijs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .