Ga naar inhoud

Konijn poot uit de kom; welke beslissing moet ik nu maken?


Ann&Momo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een hele lieve Franse hangoor genaamd Momo. Hij is geboren op 5 oktober 2014 en vanaf eind november bij mij. Het is een binnen konijn die ik regelmatig mee neem naar buiten.

Hij krijgt dan een tuigje om met een riempje eraan. Dit ging altijd goed tot vorige week woensdag.

Een jongen die ik verder niet ken wilde het riempje met alle goede bedoelingen onder Momo vandaan halen. Iedereen hier weet dat je konijnen rustig moet benaderen... Hij wist dat niet. Toen ik zag wat die ging doen zei ik nog niet doen, maar het was al te laat. Hij wilde het riempje onder hem vandaan trekken. Het trok strak om zijn poot, hij wilde vluchten, rende om de jongen heen die tenval kwam door het riempje en daarmee kwam met een harde ruk aan het riempje de poot uit de kom.

Dat dat zo was wist ik toen nog niet, ik schrok me rot. Momo begon te gillen (wat een rot geluid!!) En werd nadat ik m gepakt had en t riempje weg gehaald had, heel lang vasthouden en knuffelen weer rustig. Alles gevoeld leek niks aan de hand.. De dag erna ontzag hij zijn poot, was rustiger maar hij at en liep dus ik dacht dat het goed zat. Vrijdag ochtend trof ik hem in zijn eigen viezigheid aan en hij at niet meer dus ben met spoed naar mijn eigen dierenarts gegaan. Pijn medicatie mee gekregen (novacam kat) en moest het weekend afwachten of hij zijn poot ging belasten. Anders maandag bellen en werd ik doorverwezen naar een andere praktijk voor een foto.

Die is maandag onder narcose gemaakt en daarop was te zien dat zijn linker poot uit de kom is. Ze hebben geprobeerd hem terug te duwen maar dat is niet gelukt. Ik kreeg te horen dat hij een operatie nodig had, ze gingen opzoek naar een betrouwbare orthopeed. Ook zou ik sterkere medicijnen mee krijgen (meloxicam)

Ik ben achter de aansprakelijkheidsverzekering van die jongen aan gegaan en 3 dagen later kreeg ik te horen dat ze een operatie niet gaan betalen. De aansprakelijkheid kon niet vast gesteld worden omdat het door het gedrag van het dier zou komen (in mijn ogen had die jongen van mijn konijn af moeten blijven, ik had hem niets gevraagd) maar omdat het volgens hun zo'n ongelukkige samenloop van omstandigheden was gaan ze de gemaakte kosten wel vergoeden.

Ik raakte een beetje in paniek. Volgens die dierenkliniek waar de foto was gemaakt was de operatie (1000-1500€) de beste kans op herstel. Andere optie was om hem zo door te laten lopen met Pijn medicatie dan vormt er bij zijn poot nieuw bindweefsel en spieren waardoor het wel zou blijven zitten. Maar dan zou die zich rustig moeten houden, want de kans dat het los schiet of inscheurt was groot..

Ondertussen zag ik mn beestje slecht eten, uit balans zijn, gefrustreerd raken omdat die zn energie niet kwijt kan en maar gaan staan, liggen, staan, liggen.. ontspannen is die niet meer. Constant op zn hoede, alert, schrikkerig. En hij gromt naar me (heeft die nog nooit gedaan!!) En is steeds vreselijk boos als ik hem vastgepakt heb om hem te dwingen om zn medicijnen of eten in te nemen.

Dus met pijn in mijn hart de beslissing gemaakt om hem in te laten slapen. Ik had hem niet verzekerd, en met mijn budget kan ik de operatie niet betalen. Ik kom 300-800 euro te kort.

Dus ik mocht gisterenavond weer bij mijn eigen dierenarts komen. En die zei weer hele andere dingen. Ook bleek dat de medicijnen die ik bij de kliniek gekregen had, het zelfde is als zij me al mee gegeven had (!!!) Wat een oplichters bij die kliniek. Ze heeft me gevraagd om er nog een nachtje over te slapen, dan ging zij rondbellen en meer informatie inwinnen. Hij kreeg een injectie met een morfine achtige stofje erin.. (ik had gisterenavond een stoned konijn) en later op de avond belde ze me weer.

Volgens haar is zijn beste kans om hem door te laten lopen met de juiste pijn medicatie. Een operatie is veel te pijnlijk. Konijnen en pijn gaan niet samen en konijnen en lange narcose ook niet.

En ik weet het nu niet meer.. ik wil het beste voor hem. Ik wil het liefst dat die weer happy is, pijn vrij, dat die weer rondhuppelt, normaal eet, speelt, door de gang heen het balkon op rent en weer terug de woonkamer in om zijn energie kwijt te kunnen.. Maar ik zie een ongelukkig beestje wat maar op 1 plek blijft zitten/ liggen, wat slecht eet, super alert is.. En die medicatie die hij dan zou krijgen is wat hij gisteren gehad heeft, alleen te geven via injecties terwijl de druppels in zijn mond al zo'n strijd zijn.

En ik vraag me af wat het voor hem gaat opleveren...

Gaat die leren om zn poot anders te gebruiken? Blijft dat dan zitten over een week of 6? Heeft die als we stoppen met de pijn medicatie dan ook echt geen pijn meer? En nu krijgt die wel Pijn medicatie... maar dat betekent niet dat hij niks voelt. Volgens mijn dierenarts haalt dat alleen maar de scherpe randjes ervan af.

Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen met hun konijn?

Of wat zegt jullie gevoel?

Ik wil hem niet laten lijden.... Maar ik wil hem ook de kans niet ontnemen om beter te worden.

Ik moet om 13.00u weer naar de dierenarts. Denken jullie even met me mee? Ik heb nul ervaring met deze situatie en ook de dierenartsen hebben niet eerder een konijn met de poot uit de kom gezien. Wel honden en katten.. maar geen konijn. En volgens mij is dat toch echt iets anders..

Groetjes Anoeshka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschrikkelijk wat er gebeurd is. Hier wordt ook altijd gewaarschuwd voor het gebruik van een tuigje om dat vooral niet te doen omdat konijnen, prooidieren zijnde, vluchten in een impuls en dan zit dat tuigje in de weg. Maar goed dat wist jij natuurlijk niet.

Ik vind dat je op zich wel heel goed met de situatie om gaat qua afwegingen die je maakt een ik denk dat het het beste is om even af te wachten waar je dierenarts nu mee komt.

Er is hier een tijdje geleden een gebruiker geweest met een konijn waarbij een soortgelijk probleem was bij de knie. Die gebruiker heet Saskia, misschien kun je dat topic terug vinden.

Op de Facebookgroep de konijnenvrienden was een tijdje geleden ook iemand op zoek naar een orthopedisch dierenarts voor zijn konijn dat een hele lastige botbreuk had. Ik geloof dat hij via die pagina toen iemand gevonden heeft maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou het konijn nu onder de zware verdovende pijnstilling houden en dit weekend alle informatie proberen te verzamelen en op een rijtje zetten zodat je een overwogen beslissing kunt maken dit weekend. Ik snap dat het beestje vreselijke pijnen lijdt op dit moment maar slaap er even een nachtje over zou ik zeggen, verzamel vandaag alle informatie die je kunt krijgen en neem morgen je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik nog een andere mening zou vragen bij een meer ervaren dierenkliniek. Bijvoorbeeld de universiteitskliniek in Utrecht. Of vraag je dierenarts waar hij/zij je heen zou verwijzen. Het lijkt me moeilijk een beslissing te nemen met deze informatie. Ik kan je hier zelf geen zinnig advies over geven en ik kan me ook niet herinneren dat er eerder zoiets op het forum geweest is.

Wel een tip: gooi dat tuigje weg! Helaas heb je op een nare manier geleerd dat tuigjes levensgevaarlijk zijn voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat erg...en ik vind wel dat die jongen de gemaakte kosten (dus ook de operatie!) moet betalen, wat een slap verhaal dat het door het gedrag van het dier komt. Als de ene hond een andere bijt moet de eigenaar van de bijter ook alles betalen.


 


In Oldenzaal zit een hele goede konijnen orthopeed; pb maar even als je zijn gegevens wilt. Wilhelminapark werkt ermee samen.


 


Heel veel sterkte met de beslissingen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties.

@Lonja Momo deed het altijd super goed met zn tuigje, herkende het ook echt als "hè we gaan naar buiten" dus ging er echt voor zitten om het om te doen. Dat tuigje krijgt die nooooooit meer om.

Ik zal zo even zoeken naar dat topic. Ik heb me vandaag pas aangemeld dus moet even zoeken. Het nog langer wachten vind ik zo moeilijk omdat die pijn al vanaf vorige week woensdag is.. dat is inmiddels 10 dagen.. Maar dankjewel voor je advies!

@Christaa mijn dierenarts is dat voor mij gaan doen. Zij wil Momo liever niet inlaten slapen omdat hij nog zo jong is. Dus daarom is ze gisterenavond rond gaan bellen opzoek naar een plan b. Ook heb ik van haar der privé nummer gekregen voor als het echt niet gaat, moet ik gelijk bellen. En ze heeft me het privé nummer gegeven van een orthopeed die ik over een half uurtje kan bellen voor meer informatie. Maar opereren is uit de informatie die zij gekregen heeft nog pijnlijker dan het zo weer vast laten groeien. Het is zo verwarrend allemaal, juist omdat die kliniek het tegenovergestelde beweerde. Maargoed, die verkopen mij ook dezelfde medicijnen onder een andere naam. Zo kan je natuurlijk ook je geld verdienen.

De universiteitskliniek in Utrecht heeft de orthopeed die de operatie voor 1000-1500€ zou doen, maar los van dat mijn budget daar niet toereikend toe is twijfel ik ook wel over de meerwaarde van een operatie.

Mijn dierenarts heeft me uitgelegd dat tussen de kop van het bot en de kom van de heup een soort touwtje hoort te zitten om het op zn plek te houden. Die is nu ook gescheurd en dat groeit niet zomaar aan. Een operatie waarbij de kop terug in de kom gezet wordt heeft dus een groot risico dat het er ook weer uitschiet.

@dipsy ik heb zoveel informatie gehoord de afgelopen week... daardoor weet ik ook niet meer wat de goede beslissing is... :-(

Ik ga dat topic van Saskia zoeken en zo de andere orthopeed bellen, horen wat die nog te vertellen heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hildr tja... verzekering wil de operatie niet vergoeden. Maar wel het inslapen en de kosten van een nieuw konijn. Die zijn niet wijs daar. En die jongen? Daar hoef ik t niet van te verwachten, hij vind t vervelend maar hij wist niet dat die zo zou reageren. Dus dat wordt een welles-nietes, geen energie voor. Dankje voor je aanbod, maar ik ga zo weer met een orthopeed bellen. Als ik nog meer verschillende dingen hoor wordt ik echt gek. Dus ik hoop dat hij één van de eerder genoemde opties bevestigd.

En anders ga ik voor mijn gevoel.. Alleen het beste voor mijn beestje, niet meer lijden, geen pijn en wel plezier. Als dat niet gaat laat ik hem denk ik toch wel inslapen.

Ik heb het topic van Saskia gelezen (dankjewel @lonja voor de link!)

Maar het is niet helemaal te vergelijken. Joep had levenslust en speelde en rende etc.. ik zie Momo niet zo happy.. die wordt echt beperkt door zn lijf. Ik denk dat de injectie inmiddels is uitgewerkt omdat die weer wat beweegt, maar dat duurt niet langer dan een halve minuut en dan ligt/zit/ligt die weer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook nog een optie om de hele poot gewoon te laten amputeren? Dat is toch weer een iets minder lastige operatie dan die poot proberen terug te zetten en er is geen kans meer dat de poot in het vervolg weer uit de kom schiet :P

Ik heb al eerder konijnen gezien die een achterpoot missen en die nog prima kunnen rondrennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanny1993 Daar heeft niemand het nog over gehad. Ik heb net alle informatie even op een rijtje gezet en de voor en nadelen erbij gezet.

Opereren.

Voordelen:

- poot gaat terug in de kom

Nadelen:

- lange narcose, kan eraan overlijden

- nog meer pijn

- na operatie dwangvoeren

Afwachten.

Voordelen:

- hij kan zich ermee gaan redden

Nadelen:

- pijn blijft, dus onder dwang medicijnen blijven geven

- hij wordt stoned en slap van de morfine injecties en beweegt daardoor helemaal niet meer

- geen zekerheid, duurt zeker 6 weken voor er duidelijkheid is of hij zich ermee red

- orthopeed zegt dat er een kans is dat door slijtage de poot vanzelf terug schiet in de kom, maar dat is dus niet zeker.

Inslapen.

Voordelen:

- geen pijn meer

- geen hinder in zijn doen en laten, niet meer gefrustreerd

Nadelen:

- geen Momo meer...

Als ik daar objectief naar probeer te kijken (zover dat lukt) dan is bij inslapen het nadeel voor mezelf en niet voor Momo. Bij opereren en afwachten is hij degene die er last van heeft..

Waar zouden jullie voorgaan met deze afwegingen erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het idee van Sanne wel eens een heel goed idee kan zijn, de poot amputeren. Er zijn genoeg konijnen die zich redden op 3 poten, de operatie zou wel eens goedkoper kunnen zijn en je weet dan zeker dat het probleem voorgoed verholpen is. Ik zou die optie ook eens uitzoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook informeren naar de optie amputeren. De lange narcose zou bij de operatie mijn bezwaar niet zo zeer zijn, gezond jong dier moet dat wel kunnen hebben. Zowel afwachten als opereren staat synoniem aan veel pijn begrijp ik. Ik ben benieuwd naar wat men van amputatie denkt, anders zou ik toch naar inslapen neigen. Heb hier zelf een driepoot rondlopen die er al twee jaar heel gelukkig mee is, al verklaarden de meeste mensen me destijds voor gek dat ik hem nog liet opereren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nooit voor amputatie gaan,dan maar inslapen.en dat is makkelijker neer getypt dan dat het daadwerkelijk is maar mij lijkt het voor een konijn geen leven om een amputatie te moeten ondergaan.En doordat ik een gezin heb zal ik ook rekening moeten houden met de kosten die erbij komen kijken.Er is dus een hoop te overwegen wat je zelf wilt,wat haalbaar is voor konijn en of je de kosten die ermee gemoeid zijn kunt dragen.Sterkte met alles ik vind het oprecht heel naar voor je. ;(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Amputatie zou voor mij persoonlijk zeker te overwegen zijn, ik zou er dus wel over na denken. Als ie daar nog een gelukkig leven mee kan hebben? En over de kosten kun je altijd overleggen of een betalingsregeling mogelijk is, als het teveel is.. Alleen, kan dat met een groot ras zoals een Franse hangoor? Bij sommige honden kan amputeren bijv niet omdat de hond te groot en te zwaar is. 3 poten zou dat niet kunnen trekken om het zo uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik riep ook altijd hard dat een pootamputatie een brug te ver zou zijn. Inmiddels heb ik hier wel wat positieve ervaringen gehoord, dus het kan denk ik wel. Omdat het een groot (en dus zwaar) konijn is, zou ik me daar wel een beetje zorgen over maken. Of het gewicht niet te zwaar is voor drie poten, met kans op sore hocks. Ik zou hier in ieder geval mee informatie over inwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, ik ben weer thuis... met Momo!

Echt 5 minuten voordat we weg moesten probeerde die hooi uit zijn hooibal te halen, dat lukte hem niet echt dus ik heb hem geholpen.. en eten!!! Ik was helemaal verbaasd en voorzichtig blij.

Dus buiten paardenblad geplukt voor in zn mandje en nog meer eten! Zelfs bij de dierenarts at die er nog wat van. Ze heeft erop aangedrongen dat het echt een goed teken was, en dat ik hem de kans moet geven om te revalideren.. dus weer een morfine spuit gekregen (lagere dosering dan gisteren, want toen was die echt knock out ervan) en morgen weer een spuit halen.

Ik heb afgesproken dat we het twee weken aankijken. Is er een stijgende lijn zichtbaar gaan we verder anders toch inslapen.

Ook gevraagd naar hoe het zit met een poot amputeren. En dat vind ze geen gek idee, maar ze wil eerst afwachten of die zijn poot als steun gaat gebruiken of dat hij toch een alternatieve manier vind om erop te lopen.

Ik ben nu voorzichtig opgelucht. Het is zo'n emotie achtbaan geweest afgelopen dagen.. Hopen dat die het goed blijft doen nu dus!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .