Ga naar inhoud

2 Franse Hangoren vechten


SteffiBrughmans

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,


 


ik heb 2 Franse hangoorkonijnen. Ze zijn nu ondertussen 3 jaar oud.


Ze hebben eigenlijk altijd goed samengezeten maar hebben ook al wel wat meegemaakt.


Onze konijnen zitten buiten in een grote ren.


Nu is er 2 jaar geleden een wild konijn op bezoek geweest die onze 2 dames heeft bevrucht.


Allebei zwanger, konijntjes waren half wild. Niet tam te krijgen. Toen hebben onze 2 mama's wel even met elkaar gevochten maar is dit nadien wel terug goed gekomen.


Ik ben toen naar onze dierenarts gegaan en ik vroeg hem voor sterilisatie van onze konijnen.


Dat zag hij niet zitten. Vertelde ons dat dit amper gebeurde en dat dit meer risico was voor de beestjes als wat anders.


Met als gevolg, nog niet zo lang geleden. Weer allebei zwanger.


Ondertussen hebben we een andere dierenarts en die ziet het wel zitten om onze konijnen te steriliseren. Dit gaan we dus ook doen want we willen hen dat niet meer aandoen.


Maar ze zijn dus terug beginnen vechten. Kleintjes hebben ondertussen wel een plek gevonden en zijn dus al even weg. We proberen ze elke keer terug bij elkaar te brengen maar elke keer weer gevecht tot bloedens toe.


 


Weet iemand raad?


Ze waren zo gelukkig met hun 2. :(


 


 


Groetjes Steffi


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even wachten met bij elkaar zetten tot na de operatie. Verder zou ik ervoor zorgen dat er geen wilde konijnen meer bij kunnen, want dit betekent dat een roofdier er ook bij zou kunnen.

Als het na de operatie nog niet gaat tussen de dames zou je kunnen overwegen om er een of twee gecastreerde rammen bij te koppelen. Die zorgen vaak voor een beetje rust in de tent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten nu in 2 heel goed afgesloten hokken.


Maar ik vind dit wat zielig.


Het contact is op deze manier ook wat minder.


Zijn van die driehoeken bestaande uit kippendraad.


Normaal gezien zou er nu niets meer bij kunnen maar die wilde mannetjes vinden precies altijd hun weg. Ben er eigenlijk niet meer gerust in.


Ik hoop inderdaad dat na de operatie hun hormonenhuishouding terug wat normaal is en dat ze dan terug samen kunnen.


Vind het echt niet simpel om je konijnen veilig in de tuin te houden.


Zijn vorig jaar ook nog 2 keer aangevallen geweest door honden van de buren.


Ze hebben echt al wel wat meegemaakt :(


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens in het huisvesting--> buitenverblijven topic. Daar zie je wel ideeen om ze veilig en ruim te kunnen houden. Franse hangoren in zo'n driehoekrennetje kan echt niet! Natuurlijk gaan ze dan vechten, want het is veel te klein. Voor twee van die grote dames heb je zeker 6-8 vierkante meter nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel over grote rennen hoor :)


is 6 vierkante meter en dan staat het hok er niet in maar aan het uiteinde.


Dus denk niet dat het komt omdat ze te klein zitten.


Natuurlijk kan het altijd groter. Daarvoor zaten ze iets groter maar dan zijn ze aangevallen geweest door die honden van de buurt en zijn we gesloten driehoeken gaan halen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

JE kan een veilige ren maken door 2de hands hondenrenpanelen te kopen en de spijlen afmaken met nertsengaas


zo hoog als de ren is,deze nertsengaas kan je ook op de bovenwant spannen zodat er niets in kan.


Voor 2 Franse zou ik voor een ren van 4mLx 2mB gaan zodat zij een ruimte van 8m2 groter is nog beter.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar voor ze, jammer dat ze nu zijn gaan vechten. Steriliseren (castreren denk/hoop ik; baarmoeder en eierstokken weg) wil weleens helpen inderdaad. Jammer dat je eerste dierenarts dat niet wilde doen. Het is, althans in NL, geen ongewone ingreep. Het is intensiever dan een castratie van een ram, maar ik vind het herstel heel erg meevallen. Ik zou ze apart houden totdat ze zijn gecastreerd en hersteld van de operatie. Dan opnieuw proberen in een neutrale ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook eens bij het topic huisvesting kijken bij buitenverblijven om wat ideeën op te doen. Het is goed te doen om eens stevige ren te maken die veilig is voor roofdieren en waar geen wilde konijnen in kunnen.

Een frame maken van palen uit de bouwmarkt met stevig gaas er om heen. De grond in en van boven dicht, dan komt er echt geen ander beest meer bij.

Misschien met de ruimte rekening houden als het niet gaat je een gecastreerde ram aan de dames kan koppelen of dat je twee aparte koppels kunt maken.

Sluit me voor nu aan bij de rest, apart houden en pas weer samen na dat ze geholpen zijn en dan koppepen op neutraal terrein.

Hopelijk kunnen de dames dan weer samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu onderaan die driehoeken een draad liggen. Als we met 2  zijn kunnen we ze oppakken om hun behoefte er onderuit te vegen. Waar ze vroeger zaten zat de gaas echt vast aan de draad en palen in de grond. Kon je dus amper proper houden. Alles kwam vast te zitten onder die draad. Dit willen we vermijden. Hebben ook al eens geprobeerd om de draad in de grond te steken maar de twee dames groeven zulke diepe kraters en wisten op de 1 of andere manier dan toch uit te breken.


Wat is jullie oplossing hiervoor? We kunnen ook niet super veel kanten uit aangezien het een huurhuis is en de huisbaas met beton en dergelijke niet echt gaat lachen.


 


In ieder geval al heel hard bedankt iedereen voor de tips.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaas anders vastmaken aan de onderkant ook aan houten palen of van die trotoirbanden eerst een stukje ingraven en van uit daar iets opbouwen.

Hout kun je aan de binnenkant voorzien van knaagstrips zodat ze er niet aan knagen. Als je de ren hoog genoeg maakt dat je er zelf in kunt staan is het makkelijker schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .