Spring naar bijdragen
Gast

Rui: iets aan doen?

Recommended Posts

Gast

Kon er niet echt iets over vinden maar ik ben wel benieuwd. Als jullie konijnen ruien, wat doen jullie daar dan aan?

Oa Flip, Jillz en Bliksem zijn vreselijk in de rui. Ik plukte eerst de losse haren eruit, maar daarvoor moet ik ze oppakken en dat vinden ze verschrikkelijk. Ze raken ze zelf ook wel kwijt, maar toch, ik ben bang voor verstoppingen oid.

Teveel plukken/kammen durf ik ook niet, zeker bij Flip zit er bijna geen haar onder en ik vind het dan toch rottig hem zo halfkaal rond te laten lopen.

Ze krijgen lijnzaad, had gelezen dat dat hielp.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Maakt het dan ook niet uit dat er nog niets onder groeit? Flip heeft van die grijze plukken eruit hangen, daaronder is het kaal. Niet dat ie dan in de problemen komt met z'n wintervacht bijv, door die kale plekken..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze krijgen hier zo af en toe zonnepitten. En Chuckles en Willow heb ik gisteravond geplukt, want ik had ze toch al in de handen vanwege die plukken haar overal. ;)

Stamper wordt geplukt en geborsteld. De rest is echt niet tam genoeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Helpen zonnepitten ook mee aan de rui? En dan ongepelde of met schil?

Ze zijn op zich wel tam genoeg maar het kost me daarna veel moeite om ze weer enigszins vertrouwen te geven in me. Om daarna 4 weken in mopperende wegrennende konijnen te zitten is voor niemand leuk vind ik. Voor henzelf ook niet.

Dit is Flip dus:

2wp32gl.jpg

En Bliksem:

11ret02.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakt het dan ook niet uit dat er nog niets onder groeit? Flip heeft van die grijze plukken eruit hangen, daaronder is het kaal. Niet dat ie dan in de problemen komt met z'n wintervacht bijv, door die kale plekken..

Ik heb wel eens een kale plek gemaakt toen ik iets te enthousiast aan het plukken was, maar meestal zit er met een paar dagen al weer een laagje haar onder. Je kunt het immers alleen maar weg trekken als het al los zit. (er vanuit gaande dat je niet te hard trekt. :P ) Ik heb er dus nooit problemen door gezien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik zie nu de foto's pas.

Tja, als ze het echt niet leuk vinden om opgepakt te worden, zou ik het vooral zo laten. Uiteindelijk valt het er dan ook wel uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ja Bliksem heeft zijn rug zelf zo "kaal" gekregen dus het lukt ze wel denk ik. Als het te lang blijft zitten neem ik ze wel even onder handen maar liever niet.

Soms krijg ik weleens een pluk weggetrokken als ze aan het eten zijn maar nooit genoeg natuurlijk. Ze rennen dan ook snel weg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik pluk er tijdens het eten het ergste ff snel uit, dan zit Bender goed stil hier maar hij komt sowieso graag bij me dus hier is het geen probleem.

Lizzey wast hem namelijk heel veel en denk dat ze anders misschien al dat haar binnen krijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Wat sociaal Laniboekje :P Maar nooit verstoppingen dus?

Ja, Jillz en Bliksem wassen elkaar ook veel en daar ben ik dus wel bang voor. Jillz is gelukkig snel over het oppakken heen maar Bliksem blijft lang angstig. Dat vind ik dan weer zo sneu.. Heel soms kam ik hem wel omdat ie ook een halflange vacht heeft, maar waar ie eerst weleens op schoot sprong voor een aaibeurt doet ie dat dan niet meer, dus hij wordt dan echt bang van me. Buiten de rui heeft ie gelukkig nooit problemen wbt vacht. De rest ook niet trouwens, het is dit jaar echt vreselijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou geen probleem moeten zijn voor een konijn met een gezonde darmwerking en ik pluk ook alleen Hazel af en toe omdat die het toe laat. Clint loopt er nu al weer een aantal weken zo bij maar hij raakt het nog niet hard kwijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo zit Venco er hier ook elk jaar bij. Ze is daar de enige in van de 4, en de meest bange en schuwe natuurlijk. Tsja, das dan even jammer dan voor haar. Ik pak haar dan toch even, pluk het ergste eruit (tot ik echt kale plekken zie) en zet haar weer neer nadat ik haar heb omgekocht/gepaaid met een snoepje ;) Een weekje later ga ik weer verder. Met een paar weken is zij dan klaar. Je ziet haar scheidingslijn heel mooi lopen en ze heeft het ook alleen op haar rug. De rest verhaart anders: Dan daar een pluk, dan daar een pluk. Ze worden dan echt van die pluizebollen. Daar doe ik niks aan, zij kunnen het prima zelf af. Venco heeft er wat meer moeite mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe er hier ook niet veel aan. De plukjes die echt los hangen pak ik weg, maar uitgebreid plukken doe ik misschien 1x en dan natuurlijk wel voorzichtig..

En inderdaad, dit jaar is de rui bij een aantal wel heel langdurig zeg, pffff..

Ik moet altijd denken aan de DA, toen ik hem vroeg hoe vaak ik de katten moet borstelen:

"Zeker niet te vaak, want daarmee stimuleer je de aanmaak van nieuwe haren en nog meer rui."

Zou dat voor konijnen ook gelden? :-D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat sociaal Laniboekje :P Maar nooit verstoppingen dus?

.

Nee, nooit. Maar ze wassen hem ook niet uitgebreid hoor. Heel soms zie ik ze zo een pluk eruit trekken en dat deponeren ze dan op de grond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Nou Rian dat is een goede. Bij honden is dat ook zo namelijk.

Het lijkt hier trouwens alsof ze het tegen het gaas en tralies van het hok afschuren, daar zitten steeds plukken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben Radijs hier een maand geleden geplukt (wat klinkt dat toch naar he? Alsof je het over een geslachte kip hebt) omdat ze zo vreselijk aan het ruien was en zij is ook juist degene die maar blijft ruien en ook heel heftig. Eigenlijk alleen pas dit jaar. Ik denk dat er daarom best wel een kern van waarheid in zit!

Die anderen plukken we echt nooit, die ruien ook nauwelijks eigenlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ilona zie ik nu zelfs duidelijk ruien, en die kwam altijd zo uit haar wintervacht. Ik heb ook al 3 x gedacht van oh nu is het klaar. Nee hoor. Ze kunnen beter beginnen aan de wintervacht aanmaken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet de katten eens per week met zo'n stofdoekje natgemaakt aaien, hoe heet dat ook alweer, niet fleece maar... (kom er gewoon niet op! Irritant)

DA: "Ja, als je dan toch aan het afstoffen bent, ga je gewoon nog even over de katten heen..." :lol: Dat lijkt dan op likken wat ze zelf ook doen en dat is dan beter dan elke week borstelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die foto's zijn nog niks vergeleken met wat ik hier zie aan de ruiende konijnen.Dat er zòòò veel haar af kan komen van zulke kleine diertjes.en het lijkt wel of het dit jaar erger is dan vorige jaren.Ik pluk ze onder het aaien en als het te gek word dan kam ik ze om ze een beetje te helpen want anders komen ze er nooit vanaf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .