Ga naar inhoud

Keutels


Corinne Hacking

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 2 konijnen en die zitten binnen in een ren van 90 x 120 en mogen dan ook regelmatig los eigenlijk gaan ze elke avond er uit 3 uur soms nog langer. Maar ik wordt gek van de keutels... Heb een bak waar ze wel in plassen en ook in poepen.. Alleen ik zit 3x per dag de keutels die ze zo door het hok hebben op te ruimen.. En meestal liggen die ook door de woonkamer.. Hebben jullie tips want wordt er langzaam beetje gek door.. We hebben ook al gedacht om ze naar buiten te verhuizen maar ik zou dat jammer vinden..

Groetjes Corinne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen worden/zijn nu eenmaal nooit zindelijk.Ik zou zelf geen konijnen in huis willen hebben om die reden.Als ik zie hoeveel rommel ze buiten al maken dan ben ik blij dat het daar is want in mijn huis zou ik dat echt niet fris vinden.Als je buiten meer ruimte voor ze kan creeeren dan zou ik ze lekker naar buiten doen.De ren die je noemt is erg klein vind ik voor 2 konijnen en misschien heb je buiten meer ruimte beschikbaar?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor konijnen is dit heel normaal gedrag, ze markeren hiermee hun gebied. Ik vind, en daar zijn de meningen hier wel verdeeld over, dat dat niks te maken heeft met zindelijkheid. Het is een beetje zoals wij aan een zwembad s morgens vroeg een handdoek op een stoel leggen om ons stukje te claimen. Het zou kunnen dat ze na een tijd klaar zijn met markeren omdat ze overtuigd zijn dat het gebied echt van hun is, en dan leggen ze er misschien minder neer. Sommigen hier noemen dat dan zindelijkheid, ik zie het als "nu ben ik klaar met markeren, en hoef ik er geen handdoek meer te leggen, het is mijn stoel geworden" :lol:


  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het minimum voor twee dwergen is geloof ik 2x2 meter als ren,maar alles wat groter is is natuurlijk meegenomen.Ik heb zelf een vaste ren van 3x3 meter voor 2 hangoortjes en daaraan zit nog een grasren van plm.12-14 vierkantemeter.Maar 3x3 is een lekkere ruimte die je ook nog leuk kan maken door zandbakje erin te zetten en tunnels en daar kunnen ze lekker keutelen zonder dat jij gek word.Dan is het eens in de paar dagen even de grote bezem door de ren en af en toe de tuinslang erop en klaar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké Thanks, dat van dat markeren kan ik me ook voorstellen. Ik had eerst 1 konijn en sinds 4 weken nu 2 en tussen die 2 gaat super. Maar denk dan inderdaad dat het nieuwe konijn wil markeren. Alleen in eerste instantie dacht ik dat ze dat deed omdat ze bang is ze is weg gehaald bij mensen waar ze zat in een super klein hok en ze haar deden aaien met een verf kwast.. Maar denk idd dat het eerder het markeren is.. Ik ga dat toch doen ze naar buiten verplaatsen mijn ouders wilde al een buiten hok voor ze maken. Moeten ze nog ergens aan denken? Ik vind trouwens die hokken die je kunt kopen bij een dieren winkel echt te klein...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaien met een verfkwast? Jemig wat zielig! Het is een goed teken vind ik, markeren. Dat is echt heel konijns :-) maar voor jou natuurlijk niet handig. Hoe lang heeft ze dat gebiedje nu?


Hokken bij de dierenwinkel zijn idd echt heel klein. Hier in de webwinkel van BB zijn mooie hokken te koop, kijk maar eens als voorbeeld of misschien schaf je er eentje aan. Als er niks bij zit kun je ook googlen. Zorg voor veel knaagstrips en een hok dat makkelijk open kan waar je overal bij kan. Sommige hokken hebben een hoek ergens waar je niet goed bij kunt, dat is heel onhandig. Een hok met een deurtje onderin is ook fijn, daar kun je dan de ren vastmaken waardoor ze zo vanuit hun hok de ren in kunnen.


De ren moet wel echt goed bevestigd worden aan het hok en hou er rekening mee dat ze hoe dan ook op zoek gaan naar methodes om te ontsnappen. Je kunt gebruik maken van tegels als ondergrond, een stukje gras is natuurlijk super maar daar gaan ze zich uitgraven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is persoonlijk, ik doe het zelf niet, maar als je het prettiger vindt of bang bent dat je konijnen 's nachts iets overkomt door bijv. anderen dieren, dan zou je het dicht kunnen doen.


Hier is het zo dat de konijnen zelfs een soort waak"functie" hebben. Ze zijn zo gewend aan de geluiden van ons in de tuin, dat ze bij andere geluiden al gaan stampen. Niet altijd hoor, maar ze zijn wel alert op verandering. Heel handig!


Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin deed ik het hok dicht omdat ik inderdaad bang was voor andere dieren. Na een paar weken toch maar besloten om het open te proberen omdat ik het zielig vond om ze op te sluiten. Inmiddels alweer bijna 2 jaar verder en de hokken zijn nooit meer dicht geweest. Konijntjes zijn hier volgens mij wel blij mee. Waar het eerst een drama was om beide binnen te krijgen liggen ze er nu vaak vrijwillig in te slapen. Het is wat je zelf fijn vindt. De hele nacht wakker liggen omdat je bang bent dat er misschien wat gebeurt wil je ook niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk mag je nog blij zijn dat je alleen (extra) keutels buiten de bak vindt. Hier is het na de komst van een nieuw konijn nogal eens een poosje zo geweest dat er buiten de bakken geplast werd, dat vind ik vervelender. Na verloop van tijd gaat dit vaak weer over. Ik moet zeggen dat ik een konijn wat op de bak plast genoeg zindelijk vind. Keutels veeg ik elke dag gewoon even bij elkaar. Mijn konijnen wonen buiten en hebben permanent een tuinhuisje en ren tot hun beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is toch ook een klein beetje logisch dat konijnen hun keutels overal achterlaten? Mijn konijnen zijn allebei hartstikke zindelijk, maar ik kom alsnog overal in de ren keutels tegen. Kwestie van iedere dag even bij elkaar vegen en opruimen. Het is geen hondenpoep ofzo, het stinkt niet zo extreem en de keutels van konijnen zijn normaal hartstikke droog en laten geen viezigheid achter :) het is iets waar je rekening mee moet houden als je ze binnen houdt :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .