Ga naar inhoud

Zijn konijnen bijterig/aggressief?


DreamGuide

Aanbevolen berichten

Hallo lieve konijn-eigenaren,

Ik ben een (hopelijk) toekomstig konijn-eigenaar, nu zit ik alleen nog met het dingetje dat mijn moeder een beetje tegen is. Ik ben zestien jaar oud en heb 7 jaar lang ervaring gehad met gerbils, nu wilde ik graag overstappen naar een maatje groter, om het zo maar even te stellen. :) klinkt een beetje stom, I know.

Ten eerste dagcht mijn moeder dat konijnen gemiddeld 18 jaar werden, tja dat is dus niet zo, heeft het internet mij verteld althans.

Maar ten tweede denkt mijn moeder dat konijnen erg snel bijterig worden. Ik heb natuurlijk nog geen eigen ervaring met konijnen dus wilde ik eerst heel veel info op zoeken en vragen stellen voordat ik eraan begin. Gelukkig is dit forum er. :)

Klopt het wat mijn moeder zegt? Zijn konijnen heel snel bijterig of aggressief, of is dit een fabeltje en valt hett wel mee? Ik zou graag jullie ervaringen horen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen snel bijterig worden als je ze op de verkeerde manier houdt. Dus in een te klein hok en zonder soortgenoten.

De meeste konijnen zijn hele leuke dieren als ze de ruimte hebben en een maatje :)

En 18 is misschien wel heel erg oud, maar het is echt geen uitzondering dat een konijn een jaar of 15 wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet er rekening mee houden dat konijnen prooidieren zijn en als zij het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen of zoiets, ja, dan bijten ze.

Zolang jij ze gewoon met rust laat en niet verwacht van ze dat het schoot- en knuffeldiertjes zijn, komt dat wel goed.

18 worden ze inderdaad niet, maar 12 is toch best haalbaar voor sommige konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oudste konijn dat ik gekend heb is ruim 18 jaar geworden, dus zeg niet dat ze dat niet halen ;) Dat was een Hollander, met tattoo, dus het was echt controleerbaar hoe oud hij was. In het guiness book of records staat het record volgens mij op 17 jaar en een paar maanden. Zelf heb ik er nog eentje van 12 zitten nu en de oudste die ik zelf heb gehad was 14.


 


Konijnen kunnen bijterig worden. Toch zal een konijn niet snel bijten als hij andere opties heeft. Zorg voor een ruim hok, een soortgenootje, besteed tijd aan het tam maken en benader ze altijd rustig. Zorg dat je gewoontes introduceert zodat je konijn weet waar hij aan toe is.


 


Het karakter kan per konijn verschillen. De dame van 12 had vroeger als bijnaam "de pitbull". Wat er precies mis is gegaan met haar weet ik niet, maar na haar castratie was zij opeens agressief naar zowel mij als andere voedsters. Zij beet de gaten in mijn broekspijp. Uiteindelijk kwamen wij tot een bepaalde acceptatie, waarbij ik haar aan de ene kant lekker met rust liet en als het niet anders kon dan onderging zij knorrig, maar zonder problemen wat er gedaan moest worden. Nu is ze echt een oude grijze dame aan het worden en vind ze alles eigenlijk wel best. Maar ik moet zeggen dat ik ondanks haar agressie, haar nog steeds een leuk konijn heb gevonden om te hebben. Lekker actief en bezig, een nukkig en bazig dametje die toch gelukkig leefde met haar eigen vriendje. Erg leuk om naar te kijken, geen knuffelkonijn. Nou zijn konijnen toch geen knuffeldieren. Een kat is bijvoorbeeld vaak veel aanhankelijker dan een konijn. Konijnen redden zich zelf wel en hebben een eigenwijs karakter. Dat vind ik nou juist het leuke er aan. En als ze dan een keer wel heerlijk willen knuffelen, maakt het die momenten extra bijzonder ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, bedankt voor alle antwoorden, daar heb ik heel veel aan. :) 


Ik was sowieso van plan om er 2 te nemen, geeneen dier hoort alleen te zitten niet waar? Qua huisvesting ga ik het liefste voor een binnenhok aangezien ik mijn beestjes graag bij me in de buurt houd. Is het mogelijk om daarnaast (extra) een buitenren te nemen waar ik ze dan 1 á 2 uurtjes in zet voor wat extra beweging, of is die overgang dan te groot? Anders is zo'n loopren (met van die hekjes die je kan uit zetten) binnen namelijk ook nog een optie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben echt 24/7 ruimte nodig. Het zijn namelijk schemer dieren die vooral actief zijn als wij slapen, ook 's nachts dus.

een binnenkooi alleen is echt te klein, ook als ze een paar uur naar buiten kunnen. (Wat in de winter niet kan)

Je kunt wel een ren maken binnen van 2m2, met een kleim schuilhokje. Kijk maar eens bij in het topic huisvesting binnenverblijven. (Of een titel die daar op lijkt. :P ) ideeën genoeg. :)

Maar konijnen kun je goed buiten houden. Zeker als ze met z'n tweeën zijn vereenzamen ze niet. En als je tamme konijnen hebt zijn ze toch nog blij je te zien. :)

Dus als je ze binnen geen 2m2 kunt bieden, is buiten een betere optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al 36 jaar konijnen en heb maar een bijtkonijn gehad ons pit Boeleke.

Het ligt inderdaad aan hoe je ermee om gaat.

Misschien dat je een koppeltje kan nemen uit een opvang dan weet je meteen het karakter. Ze hebben wel ruimte nodig.

Lees je goed in voordat je er aan begint.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met goede opvoeding is veel af te leren en te voorkomen


 


Toen ik net mijn konijnen had was Fluffy echt een terrornijn. Idereen bang voor haar, iedereen bijten.


Ondertussen heb ik dit alles afgeleerd en bijten haalt ze niet meer in haar hoofd. 


Bunny 'bijt' soms wel, maar dat is meer zachtjes knagen of aan je mouw trekken omdat het in haar beleving te lang duurt dat ze eten krijgt  :lol:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben er geen ervaring meee dat onze konijnen erg bijterig zijn/worden.Toen wij jaren geleden aan konijnen begonnen omdat de kinderen dat zo graag wilde hebben we ons eerst laten voorlichten en toen werd ons gezegd dat hangoor konijnen zachtaardiger waren dan die met staande oren.Sindsdien hebben we dus konijnen met hangende oren gehad dus of het waar is weet ik ook niet.Wij hebben ze wel als jonge diertjes gekocht en ze zijn altijd goed behandeld dus misschien is er dan ook geen reden tot bijten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede huisvesting + een maatje wil niet altijd zeggen dat een konijn niet bijt. Ik heb een (gesteriliseerde) voedster gehad, liep los in huis en snachts in een ren van 4m2, had een vriendje en heel veel speelgoed, maar ze bleef heel sjagrijnig. Vooral tegen mensen en katten maar ook haar vriendje kreeg regelmatig tikken. Nu wist ik haar verleden niet dus ik denk dat daar iets mis is gegaan.


 


Schijnzwangere voedsters kunnen ook best agressief worden/zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede huisvesting + een maatje wil niet altijd zeggen dat een konijn niet bijt. Ik heb een (gesteriliseerde) voedster gehad, liep los in huis en snachts in een ren van 4m2, had een vriendje en heel veel speelgoed, maar ze bleef heel sjagrijnig. Vooral tegen mensen en katten maar ook haar vriendje kreeg regelmatig tikken. Nu wist ik haar verleden niet dus ik denk dat daar iets mis is gegaan.

 

Schijnzwangere voedsters kunnen ook best agressief worden/zijn.

 

Dat klopt. Rambo hier (zit wel een verhaal achter die ik helaas niet weet, maar het is duidelijk dat hij geen "normaal" konijn is, en dat ie veel heeft meegemaakt). Toen hij alleen zat was hij echt vals, bijten, aanvallen, etc. Nu zit hij bij mij met veel ruimte en een maatje, maar het blijft toch uitkijken en hem duidelijk laten zien dat je er bent of dat je iets pakt.

 

Maar een normaal konijn die gewoon normaal konijn mag zijn zal niet zo snel agressief zijn en bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh, okay, kijk, zo zie je maar weer, je leert elke dag weer meer.  8-| Daarom wil ik ook goed research doen voordat ik ergens aan begin. 


Ruimte binnen ligt het niet aan, ik heb een aparte kamer waar ik huiswerk in maak, dus daar zou ruimte zat zijn. Ik vind alleen het idee van mijn konijntjes alleen buiten niet zo fijn, we wonen in een vrijstaand huis en het gebeurt regelmatig dat er katten van onze buurtgenoten door onze tuin zwerven, ik wil niet dat die mijn konijnen gaan lastig vallen. 


Maar dan zal ik er dus voor zorgen dat ik veel ruimte voor ze reserveer. 2m2 is in principe genoeg voor twee dwergkonijnen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Chucky heeft mij ook wel eens gebeten omdat:


 


- ik een geur aan mijn handen had van een ander rammetje en daar kan Chuck niet tegen..


- hij zich bedreigd voelde 


 


Verder niet. het is een heel lief,vrolijk en speels beestje hoor. Niet echt een reden om bang voor te zijn hoor ;) En, zoals de anderen al zeggen, het ligt er ook aan het hok enz. 


 


Suc6 en veel plezier met je (toekomstige) konijn :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .