Spring naar bijdragen
dierenmeisje

Hamster of gerbil?

Recommended Posts

Ik heb nog wel een vraagje: ik lees dat mongoolse gerbils het vaakst als huisdier worden gehouden. Zijn dit dan ook de 'beste' gerbils om als huisdier te houden? Wat voor andere soorten gerbils zijn er nog? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrienden hebben per ongeluk een nestje gerbils, ze hebben blijkbaar een zwangere gerbil meegekregen... Het zullen dus heel waarschijnlijk twee gerbils uit hun nestje worden ;) dan kan ik nu stilaan beginnen met een gerbilarium te zorgen en in te richten etc. Oppas voor in de weekends en vakanties is ook geregeld, zodat ze dan niet over en weer moeten reizen :) 

Ik kijk er al naar uit! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan bij de dierenwinkels tegenwoordig ook al vogelspinnen kopen. Misschien is dat een idee? :P

Grapje natuurlijk, wie wilt dat nou??

Ik heb er 1 gehad? Kan je nog beest mee lachen met die beesten. Zat op m'n schouder tijdens het gamen thuis en een keer meegenomen naar school tijdens Halloween. Kan je zelfs trainen met een targetstick (als je heel heel heel heel heel veel geduld hebt). Mezelf helemaal rotgelachen toen hij begon te bewegen toen mensen hem van dichtbij wilden bekijken XD Dachten dat het een nepperd was. Gegil. Rennen. Algehele paniek: Och hemel. Een spin.  8-)

Verder ken ik ratjes: Als je ze goed schoon houdt ruiken ze nog zo erg niet, maar als je ze ook maar een weekje verwaarloosd... Oef o.O Muizen heb ik gemengde ervaringen mee (twee vrouwtjes bleek vrouwtje en mannetje, allebei eigen kooi, want de jongen waren dood tegen de tijd dat we ze vonden). Het mannetje was een vals lui secreet, het vrouwtje daarentegen zat bovenop haar huisje en als je dan je vinger in de kooi stak pakte ze die beet en kon je haar er zo uit tillen. Die genoot ervan om onder je haar te zitten en op de schouder te chillen. 

Mijn broer heeft gerbils gehad (arme dieren), die heeft hij (naar mijn mening) flink verwaarloosd door ze op de zolderkamer te zetten "want ze maakten teveel troep". Kregen 1 keer per week een schoon flesje water en een bakje voer. En maar klagen dat ze niet tam waren. Ik ben daar nog een keertje een weekend geweest en na het einde van het weekend zaten ze al op je hand als je die in de kooi stak en waren ze je aan het "poetsen". Persoonlijk vind ik het hele leuke diertjes! 

Dan zijn er de hamsters :P Robo's en russen hebben de neiging soms overdag wakker te zijn en staan erom bekend dat ze vrij makkelijk hun schema aanpassen aan de baas. Je kunt onwijs veel met de kooi en er is nog meer te koop voor ze XD Syriers zijn ook leuk, maar daar zijn de accessoires wat meer beperkt voor en in mijn beleving zijn het ook echte schemer/nachtdieren. Ik denk ook dat het voor een rus/robo makkelijker is om onbespied ergens langs te stuiven dan voor een hamster waar ze 5 of 6 keer in passen.

Degoes ken ik niet anders dan uit de dierenwinkel, waar ze vaak afstandelijk en zelfs een beetje chagrijnig overkomen... Dan weer: Geef ze eens ongelijk, als je die bakjes af en toe ziet waar ze het mee moeten doen.

Maar leuk! Ikzelf heb altijd een konijntje op mijn studentenkamer gehad ^^ Je hebt er toch net dat beetje meer aanspraak en gezelschap van vind ik dan weer, als ze naar je toe komen en lekker tegen je aan floppen om in een diepe slaap te verzinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er 1 gehad? Kan je nog beest mee lachen met die beesten. Zat op m'n schouder tijdens het gamen thuis en een keer meegenomen naar school tijdens Halloween. Kan je zelfs trainen met een targetstick (als je heel heel heel heel heel veel geduld hebt). Mezelf helemaal rotgelachen toen hij begon te bewegen toen mensen hem van dichtbij wilden bekijken XD Dachten dat het een nepperd was. Gegil. Rennen. Algehele paniek: Och hemel. Een spin.  8-)

Verder ken ik ratjes: Als je ze goed schoon houdt ruiken ze nog zo erg niet, maar als je ze ook maar een weekje verwaarloosd... Oef o.O Muizen heb ik gemengde ervaringen mee (twee vrouwtjes bleek vrouwtje en mannetje, allebei eigen kooi, want de jongen waren dood tegen de tijd dat we ze vonden). Het mannetje was een vals lui secreet, het vrouwtje daarentegen zat bovenop haar huisje en als je dan je vinger in de kooi stak pakte ze die beet en kon je haar er zo uit tillen. Die genoot ervan om onder je haar te zitten en op de schouder te chillen. 

Mijn broer heeft gerbils gehad (arme dieren), die heeft hij (naar mijn mening) flink verwaarloosd door ze op de zolderkamer te zetten "want ze maakten teveel troep". Kregen 1 keer per week een schoon flesje water en een bakje voer. En maar klagen dat ze niet tam waren. Ik ben daar nog een keertje een weekend geweest en na het einde van het weekend zaten ze al op je hand als je die in de kooi stak en waren ze je aan het "poetsen". Persoonlijk vind ik het hele leuke diertjes! 

Dan zijn er de hamsters :P Robo's en russen hebben de neiging soms overdag wakker te zijn en staan erom bekend dat ze vrij makkelijk hun schema aanpassen aan de baas. Je kunt onwijs veel met de kooi en er is nog meer te koop voor ze XD Syriers zijn ook leuk, maar daar zijn de accessoires wat meer beperkt voor en in mijn beleving zijn het ook echte schemer/nachtdieren. Ik denk ook dat het voor een rus/robo makkelijker is om onbespied ergens langs te stuiven dan voor een hamster waar ze 5 of 6 keer in passen.

Degoes ken ik niet anders dan uit de dierenwinkel, waar ze vaak afstandelijk en zelfs een beetje chagrijnig overkomen... Dan weer: Geef ze eens ongelijk, als je die bakjes af en toe ziet waar ze het mee moeten doen.

Maar leuk! Ikzelf heb altijd een konijntje op mijn studentenkamer gehad ^^ Je hebt er toch net dat beetje meer aanspraak en gezelschap van vind ik dan weer, als ze naar je toe komen en lekker tegen je aan floppen om in een diepe slaap te verzinken.

Ja, ik heb onlangs een koppeltje gerbils gehad om op te passen en ik ben helemaal verkocht! Waren zo'n schatjes :) De kleintjes van onze vrienden zijn allemaal gestorven helaas, maar ik denk dat ik eens bij een opvang of fokker ga kijken binnenkort. Ratjes en een hamster zijn dan ook (weer) een optie! Op het moment neig ik wel weer eerder naar de gerbils, dat koppeltje was zo tam en zo lief :P 

Oorspronkelijk wou ik ook een konijntje omdat één van mijn konijntjes thuis heel tam is en gewoon bij mij in de zetel komt liggen etc., 't is een echte knuffelbeer :P maar om praktische redenen ben ik toch van idee veranderd, want mijn konijntjes houden er niet zo van om te reizen, hen alleen laten is zielig vind ik (als ik zie hoe zielig die van ons soms kunnen doen als we een dag weg geweest zijn, breekt mijn hart toch wel een beetje) en een oppas laten komen om vers eten te geven helpt dan niet echt, jammer genoeg. Konijntjes zijn voorlopig wel nog mijn lievelingshuidieren ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf inmiddels ook al aardig wat types gehad

Hamsters heb ik zelf weinig plezier aan beleefd, ik was nog vrij jong toen ik mijn hamstertje mocht ophalen en we hadden niks anders dan een doodsimpel (waarschijnlijk te klein) tralie kooitje. Dus achteraf niet gek dat het beestje niks anders deed dan tralie knagen (ik was toen echt een jaar of 12, weinig zakgeld, weinig kennis en in de kooi dus ook nog is geen ruimte voor leuke dingen). Naast dat het diertje me destijds nacht in nacht uit wakker hield had ik ook niet het idee dat ik er echt een band mee op kon bouwen. Hamsters heb ik dan ook daarna zelf nooit meer overwogen.

Gerbils heb ik zelf een trio van gehad, ze zien er ontzettend super schattig uit alleen zelf zou ik ze niet meer willen. Ik heb enorme problemen gehad met mijn gerbil doordat ik de mijne niet wel overwogen gekocht heb. Was een jaar of 14 en kwam in een dierenwinkel een "hamster met een staartje" tegen en ik was verkocht. Ik denk dat met de juiste huisvesting dit echter wel hele leuke diertjes kunnen zijn, maar ik had zelf altijd het idee dat het wel een beetje kijk diertjes zijn. Ondanks mijn eeuwige strijd met Spotty de "probleem gerbil" heb ik dat gekke beestje nog wel flink gemist hoor, wat was het opeens enorm stil toen die knul wegviel. Denk dat ik al met al toch een goede 3 jaar gerbils gehad heb. Neem in elk geval absoluut geen tralie kooi als je een gerbil wilt huisvesten, ze willen graag graven en dit geeft een enorme rommel en ze zijn volhardende tralie knagers.

Cavia's wij hebben 4 cavia's gehad met echt de meest uiteenlopende karakters, van een "cavia knuffel" waar je echt alles mee kon doen zonder dat ze reageerde tot een kleine verwende pieperd die al begon als ze maar een vuilniszak hoorde rammelen. Heb zelf het meeste plezier gehad van het bij ons geboren dametje (moeder zwanger gekocht zonder dat we het wisten) omdat die gewoon het tamste was van het hele stel.

Konijnen heb ik op zich weinig ervaring mee, we hebben er 3 gehad en met m'n eigen konijntje had ik de beste binding maar die is helaas niet heel oud geworden (plots ziek en voor we kans hadden naar de dierenarts te gaan was hij al overleden). De andere twee waren meer buiten konijnen en die waren meer van m'n ouders dan van mij.

Muizen hebben we er het meeste van gehad en hier ben ik ook echt gek op. Mits goed gefokt vind ik muizen geweldige dieren, ik heb tot op heden geen knaagdier zo tam gehad als mijn eerste koppel muizen. Helaas weet ik ook dat de kans dat je zo'n koppel treft nihil is, over het algemeen zijn muizen nieuwsgierig en erg levendig maar enorm snel en vaak niet heel tam en dus meer kijkdieren dan knuffeldieren. Mijn koppel was gewoon een uitzondering op elke regel en leek eigenlijk al bijna meer op een koppel dwergratten dan op een koppel grote muizen (2 heren die bijna 2x zo groot waren als elke andere muis zowel vrouwelijk als mannelijk die we gehad hebben en ook overigens nooit gevochten hebben met elkaar wat veel mannen wel doen). Voor muizen zou ik ook altijd voor een terrarium gaan, er zijn maar weinig tralie kooien die deze kleintjes binnen houden. Ik had het voordeel dat ze er wel uit konden maar doodleuk op de kooi bleven zitten (in 3 jaar niet 1 keer weggelopen) maar de muis staat niet bekend om zijn trouwe karakter dus ik zou het er zelf met een ander koppel/groepje niet op gokken.

Ratjes heb ik nu zitten. Voor de rat heb ik gekozen aangezien ik al snel ontdekte dat ik nooit meer een koppel muizen als mijn heren ging vinden. Aangezien zij eigenlijk al in hun gedrag zoveel weg hadden van de tamme rat heb ik besloten om niet meer bij muizen te zoeken naar dat gedrag maar gewoon voor de rat te gaan. Het zelfde lieve, nieuwsgierige en aanhankelijke gedrag maar dan nog een maatje groter. Ik heb de dames nu 3 a 4 weken en nog geen dag spijt gehad van de keuze. Ze zijn verschrikkelijk nieuwsgierig en ontzettend actief. Ze passen zich aan aan het ritme waarin jij leeft en zijn altijd in voor een knuffel of een verkenningstocht door de kamer. Verschrikkelijk sociaal en ook nog is verdomde leuk om naar te kijken en hun kooi in te richten omdat ze altijd wel een manier vinden om spulletjes te gebruiken zoals jij ze nou net niet bedoelde. Ratten hebben het voordeel dat je met de kooi enorm de hoogte in kunt als je weinig ruimte hebt (ik heb nu een 40cmx65cm grond oppervlak maar dan wel 120cm verticale ruimte met veel plateaus en klim opties voor ze). 

Qua geur ligt het helemaal aan hoe je er zelf voor zorgt en ook aan wat je kiest. Bij sommige diersoorten stinkt 1 geslacht meer dan de ander, ratten heren stinken bijvoorbeeld veel meer dan dames. Ook een terrarium heb ik zelf minder fijne ervaringen mee (in elk geval omgebouwd van een aquarium) aangezien dat naar mijn mening te snel gaat broeien en stinken. Maar wat je ook voor een dier neemt en hoe schoon het verblijf ook is ruiken doe je het altijd. Gewoon als je beestje nog leeft als jij er weg wilt een week van te voren de kleine knager al verhuizen en even flink wat luchtverfrissers neerzetten geen huisbaas die merkt dat jij stinkende knagers gehad hebt. Ik zou me dus om de geur zelf nog wel het minste druk maken, als jij het verblijf goed schoon houd is er niks aan de hand en kan in principe elk dier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn hamster was overigens een goudhamster, we hebben wel rusjes gehad maar toen was ik echt te jong (7 a 10). Helaas zijn er een aantal rusjes vroegtijdig aan hun einde gekomen door een klein meisje dat wel eens vergat het kooitje dicht te doen bij hamstertjes die geen diepte kunnen zien en gewoon doodleuk sucidaal van een tafeltje afspringen  :$ Mn goudhamster is gewoon door ouderdom overleden hoor net als alle andere beestjes gewoon aan ouderdom of ziekte bezweken zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was dit topic een beetje vergeten, maar ik wil toch even de huidige situatie vertellen voor als er nieuwsgierigen zijn of anderen in een soortgelijke situatie hier terechtkomen ;)

Uiteindelijk ben ik voor twee gerbils gegaan. Het zijn mannetjes en ze wonen nu ongeveer een jaar bij mij. Ik heb er echt nog geen seconde spijt van gehad! Sowieso vind ik het gezelschap echt fijn, ze zijn overdag veel wakker als ik er ben en lopen dan vaak over de zetel en salontafel, ze kunnen zelf in en uit hun hok via trapje dat ik maak van dozen (die ik wel regelmatig moet vervangen natuurlijk, want ze knagen er graag aan). Ze zijn ook veel tammer dan ik op voorhand, met alles wat ik erover gelezen had, verwacht had dat ze zouden worden. Niet zo tam dat ze rustig bij mij blijven zitten, ze kruipen wel graag via mijn mouwen door mijn trui, op mijn hoofd, over mijn schouders,... Heel leuk! In de weekends komt er vaak een vriendin eens kijken, maar tot nu toe heeft ze nog niets moeten doen omdat ik ervoor zorg dat ze genoeg eten en drinken en een pas gevuld zandbakje hebben als ik naar huis vertrek, dus tegenwoordig blijven ze regelmatig twee dagen helemaal alleen en dat is geen probleem. Als ik langere periodes naar huis ga, gaan ze wel mee op en neer en meestal slapen ze dan gewoon (bijna) de hele reis of rennen ze wat rond in hun hok. Wat ik ook heel fijn vind, is dat ze vaak nog/weer wakker zijn als ik 's avonds (of misschien eerder 's nachts) terugkom van het stappen. 

Ze zitten in een gerbilarium. Ik heb helemaal geen last van lawaai. Natuurlijk hoor ik hen wel eens knagen of graven, dat maakt geluid maar ik ben er nog nooit door wakker geworden of gebleven. Het deksel heeft tralies, maar daar knagen ze niet aan. Ook van geur merk ik bijna niets. Je ruikt wel dat ze er zijn, maar daarvoor moet je al redelijk dicht bij het gerbilarium staan en stinken doen ze zeker niet (of ik bedek dat met de mantel der liefde, maar bezoekers zeggen er toch niets van). Het is daarnaast best handig dat ze mijn lege wc- en keukenrolletjes zonder problemen verwerken ;). Ik ben dus heel erg blij met mijn keuze, ik denk zelfs dat ze mijn nieuwe favorietjes zijn! Ook omdat mijn liefste konijntje vorig jaar helaas gestorven is aan een ziekte en ik met de anderen een minder goede band heb :-( Mijn meeste vriend(inn)en zijn ook helemaal zot van hen en komen regelmatig langs om hen te zien, vaak met wat (kartonnen) knaagmateriaal :)  

Bij deze dus de kleine update voor de geïnteresseerden :D 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .