Spring naar bijdragen
Syrabi

Compleet verklit konijn: wat voor tondeuse?

Recommended Posts

Afgelopen weekend was ik bij een vriend op bezoek die op het huis van familie paste. Ze hadden flink wat huisdieren, waaronder 2 konijnen. Ik natuurlijk even kijken en één van de twee had enorm veel haar. Heel lief beest en ontzettend groot. Ik mocht die er best even uithalen, zei men, dus dat deed ik met alle plezier. Maar toen ik het konijn vast had schrok ik behoorlijk. Het bleek gewoon een konijntje van een kilo te zijn, maar wel met heeeeeel veel klitten. Het is misschien wel andermans konijn, maar als die niet verzorgd wordt.. Dus we hebben er de schaar in gezet.

Helaas kwam ik er niet doorheen en willen we het nog proberen met een tondeuse. Gewoon helemaal kaal. Het is toch zomer en konijn zit binnen. Er waren ook al ontzettend veel vliegen in huis en de kooi was alles behalve schoon (laat ik maar niet beginnen over de kippen die daar in huis liepen en op het laminaat scheten..

Nagels waren ook nooit geknipt volgens mij. Konijntjes waren verder ontzettend lief en lieten alles geduldig toe. Hebben genoeg te eten, ook hooi, en hadden een normaal gewicht. Kooi stonk ontzettend, maar was niet bijzonder ranzig. De vriend zei dat hij al ongedierte uit de konijnen had zien kruipen, maar ik heb gelukkig niets kunnen zien.

Anyways, met wat voor tondeuse kunnen we het konijn het beste scheren? Zijn er nog andere tips?

Het gaat dus om een langharig binnenkonijn. Angora of Teddykonijn. Ongeveer 1 kilo.

Konijn zit op hooi en kartonsnippers (ja wtf...)

Ik hoop ook dat zij hierna het borstelen bijhouden >_>

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik bij mijn Jelle (blaasproblemen, regelmatig urinebrand) een gewone tondeuse van de Lidl. 

Mijn dierenarts zei dat ik geen speciale hoefde te kopen zolang ik maar heel voorzichtig ben. Ik trek de vieze haartjes een stukje omhoog zodat ik zeker weten niet tegen de huid aan kom.  

Ik ben alleen bang als je er met een schaar niet doorheen komt je er met een tondeuse ook niet doorheen gaat komen?

Zou het niet een optie zijn om het konijn naar een trimmer te brengen? Die hebben meer ervaring en hebben het misschien sneller opgelost voor het beestje? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Een dierenarts kan hem ook scheren, evt onder narcose. Dat heb ik ook laten doen met mijn gevonden langhaar een tijd terug

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

www.verwenjedier.be/pd/477/nl-BE/algemene-verzorging/isis-tondeuze

Deze gebruiken we op het werk.

Wel duur, maar werkt super om knopen en klitten, die tot op de huid vast zitten, weg te scheren.

bewerkt door Sanne1993
Link verwijderd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De betere tondeuses zijn ook niet goedkoop. Ik heb bijvoorbeeld een draadloze Heiniger, die ik echt heel fijn vind. Hij was dan ook een behoorlijke investering. En dan heb ik nog niet eens alle koppen. De Isis lijkt me ook heel fijn. Dat is een heel smal en klein apparaatje. Ik zou dan toch eerder eenmalig voor die trimsalon kiezen en dan daarna zelf bijhouden. Wie weet staan ze daar wel voor open als jij dat doet, Syrabi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het ook ff laten doen door een trimster of iemand met ervaring hierin als het zo erg is. En maar goed controleren op maden als ze ongedierte uit de konijnen hebben zien kruipen. En als de eigenaren terug komen maar even vertellen dat dit zo niet kan, doet hartstikke zeer bij dat beestje al die vervilte vacht die aan de huid trekt. Wat zielig zeg. Valt gewoon onder de categorie verwaarlozing als ik dit zo lees.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het ook ff laten doen door een trimster of iemand met ervaring hierin als het zo erg is. En maar goed controleren op maden als ze ongedierte uit de konijnen hebben zien kruipen. En als de eigenaren terug komen maar even vertellen dat dit zo niet kan, doet hartstikke zeer bij dat beestje al die vervilte vacht die aan de huid trekt. Wat zielig zeg. Valt gewoon onder de categorie verwaarlozing als ik dit zo lees.

Ik zou proberen even te adviseren voor andere bodembedekking ook en het bijhouden van de vacht, desnoods laat je een briefje achter als jij die mensen zelf niet kent. Niks aanvallen maar enkel informatief houden. Dat je bij die vriend was en even mee ging kijken bij de diertjes en je opviel dat het konijn zo veel klitten had en hoe ze dit makkelijk kunnen voorkomen. Misschien halen ze het beestje er nooit uit en hebben ze het niet eens door dat het zo erg wordt als je er niks aan doet? Dat je zag dat het erg pijn moest doen omdat de klitten aan de vacht trekken en jullie daarom besloten de klitten eruit te halen. Dan zou je kunnen vertellen als ze de vacht korter houden en het wekelijks kammen het niet zo erg wordt en dat er bodembedekking bestaat die beter absorbeert waardoor het hok niet zo'n bende wordt en het minder in de vacht blijft hangen ook. Zoiets zou ik er van maken. Misschien pikken ze het toch wel op dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk in Zevenaar. Staat in ieder geval onder de avatar :P

Ik zag het ja. Maar het was niet het konijn van TS, toch? Ik weet niet of het konijn ook in zevenaar is?

Ik had het inderdaad niet handig verwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het ja. Maar het was niet het konijn van TS, toch? Ik weet niet of het konijn ook in zevenaar is?

Ik had het inderdaad niet handig verwoord.

Ohja... daar had ik dan weer niet over nagedacht :P 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede tips Anjo. Ik denk dat ik even een briefje tik en die naar die vriend mail. Dan kan hij die daar in huis leggen.

Het gaat om de omgeving Rotterdam. Zelf woon ik inderdaad in Zevenaar en zonder auto is het wel een eindje met de trein. Ik heb al wel aangeboden om eventueel nog een keer langs te komen als ze nog op vakantie zijn zodat ik het konijn kan scheren. Ik lees ook allemaal soorten tondeuses, maar ik denk dat we dan naar een dierenarts of trimmer gaan bijvoorbeeld. Dat ik misschien toch goedkoper dan een hele tondeuse kopen XD

Als ze het hierna gewoon gaan bijhouden, hoeven ze niet eens een tondeuse. De bodembedekking bleef gelukkig niet aan de vacht hangen. Het was puur een probleem van nooit kammen.

Ik had ook een briefje gezien met daarop de instructies voor de huisdieren, zodat de oppas wist wat ie moest doen.

"Ook af en toe het konijn borstelen anders krijgt ie klitten. Maar niet alle klitten hoeven eruit hoor, dat lukt ons ook niet!"

Eventjes chatten met de vriend daar.

To be continued.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even gechat. Het blijkt dat hij het al had geprobeerd met zijn eigen (mensen)tondeuse. Maar daar was het konijn niet zo dol op. Met de schaar lukte het ook niet, dus nu was ie stukje bij beetje bezig met een nagelschaartje :O

Ik heb hem toen maar geadviseerd om het beestje naar de dierenarts te brengen. Dat gaat hij nu doen. Hij heeft thuis nog een kattenmandje en een broer kan hem wel rijden. Ik heb aangeboden te betalen, dus we zien wel hoe het loopt.

Nu ga ik nog even een briefje tikken.

Thanks allemaal!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inventief wel, met een nagelschaartje! Hij probeert het dier in ieder geval op zijn manier te helpen. Hopelijk is het diertje snel van die klitten verlost bij de DA.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shivas, volgens mij zit je in België? Dan denk ik dat hij beter naar een dierenarts in de buurt kan gaan :P

Dat klopt,maar ik wil het wel gratis doen om het diertje van zijn vervilte vacht te verlossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .