Ga naar inhoud

Castreren


Binkie-Lover

Aanbevolen berichten

Het belangrijkste voordeel is dat je rammetje daardoor onvruchtbaar is en geen kindjes meer kan verwekken.Verder word het gedrag gelijkmatiger en schijnen de meeste konijnen er zindelijker door te worden.Het enige nadeel wat ik kan bedenken zijn  de eenmalige kosten die je moet betalen voor de castratie,maar die zijn voor een ram een heel stuk lager dan voor een voedster.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste voordeel is dat er geen kleintjes kunnen komen :)

Verder is het voor het konijn waarschijnlijk ook een stuk prettiger om niet meer gedreven te worden door hormonen en vaak worden ze ook wat beter zindelijk (als ze dat daarvoor nog niet waren). Als je wil gaan koppelen is dat eigenlijk ook bijna nooit te doen met een ongecastreerde ram, vanwege de hormonen.

Het enige nadeel dat ik kan geven is dat er altijd een risico zit aan verdoving/narcose. Een castratie bij een mannetje is niet zo'n grote ingreep, dus het risico dat het mis gaat is heel klein en ik vind het daardoor ook niet echt opwegen tegen de voordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké bedankt *MiCheLle*

Maar we zijn er over na aan het denken dat we graag afstammelingen willen van ons konijn maar nu nog niet. En als we dat doen moeten we ook meer ruimte hebben want dan kan ik het waarschijnlijk niet over mijn hart halen om ze allemaal weg te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nakomelingen zou ik echt niet aan beginnen. Er zitten echt ontzettend veel konijnen in de opvang die allemaal opzoek zijn naar een huisje. Daarnaast is het ook niet echt verstandig om te gaan fokken met konijnen waarvan je eigenlijk bijna geen achtergrond kent. Vooral voor moeder konijn zitten er een hoop risico's aan een bevalling.

De narcose die het minst gevaarlijk is, is de soort narcose waar jouw dierenarts de meeste ervaring mee heeft. Ik raad je wel aan om een dierenarts te zoeken die vaker konijnen behandelt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. hier ergens op het forum staan een paar konijnkundige dierenartsen. Misschien dat je daar even tussen kan kijken?


 


Verder sluit ik me aan bij de rest. De voordelen van het castreren zijn zo vele malen groter dan de nadelen. En ik zou ook geen nestje doen als ik jou was. Dat heeft duidelijk wel meer nadelen dan voordelen ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel een keer aan je ouders voor om bij een opvang te gaan kijken. Daar zitten vaak ook al konijnen in koppeltjes en als je twee (of meer) konijntjes lekker tegen elkaar aan ziet liggen of elkaar ziet wassen ben je vaak al een beetje overtuigd. De mensen die daar rondlopen zijn vaak best deskundig op het gebied van konijnen en hebben vaak ook wel erg goede argumenten om er een maatje bij te nemen, misschien dat zij je ouders kunnen overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand ook nog tips zo dat mijn konijn zich minder eenzaam voelt?

Ja een vriendje ;) (sorry heel flauw)Wij kunnen als mensen nooit een konijnenmaatje vervangen.We kunnen niet 24 uur per dag naar het hok gaan zitten dus is een konijnenmaatje de enigste tip die ik kan geven.Laat je rammetje castreren en zoek een leuke voedster erbij.Ik heb het idee dat je ongeveer 12 jaar oud bent?En dan kun je waarschijnlijk niet zelf de kosten van een castratie betalen en een voedster uit de opvang kost ook geld,dus je zult toch je ouders moeten overhalen om er in mee te kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder maatje kan je je konijn moeilijk bezig houden. Je kan hem wel konijnenspeeltjes


geven maar of hij daar mee gaat spelen is nog de vraag.Je kan ook voer/hooi in een


kartonnen rolletje verstoppen zodat hij dit eruit moet proberen te halen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .