Ga naar inhoud

Vervelend gedrag tov maatje


Gast

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje met Flip en Fiona in mijn maag.

Ze zijn altijd twee heel verschillende konijnen geweest, daarom klikte het juist, was mijn idee.

Fiona is altijd al de baas geweest, Flip de goedzak die alles pikte. Fiona was dominant en fel maar Flip kwam nog wel aan wat lekkers en zijn eten toe.

Nu is Fiona echter onmogelijk en als een enorme bitch bezig. Flip mag niet eten, wordt weggejaagd, gaat hij niet valt ze hem aan. Voer strooien geeft een hoop gejaag, van Fiona naar Flip. Niet een beetje, nee, 10 minuten lang laat ze hem alle hoeken van de ren zien.

Als lk niet snel genoeg ben met de biks grijpt ze hem ook. Als ze wat lekkers krijgen valt ze hem aan of pakt ze alles en verstopt het.

Hij heeft alweer een scheur in zijn oor, door haar aanvalpraktijken.

Hij wordt de laatste tijd ook bij de hooiruif weggejaagd. Er hangen er twee maar ze jaagt hem bij iedere ruif weg.

Wat moet ik hier nu mee? Apart voeren helpt niet, dan wil Flip amper eten. En het is gewoon belachelijk, haar gedrag. Als ik alles apart moet gaan doen en geven, waarom zitten ze dan nog samen? (Niet dat ik konijnen alleen wil houden)

Ze hebben ook nog hun lieve momentjes samen, waardoor ik twijfel aan wat ik moet doen. Dat komt wel vrijwel altijd van Flip af, maar goed. Ik wil er ook liever geen gaan herplaatsen...

Fiona is een gecastreerde voedster van bijna 3, een halfwildje.

Flip is een gecastreerde ram van bijna 4.

Iemand advies/tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral eten, hoewel aandacht van mij ook een lastig puntje is. Ze wil alles opeisen en als Flip naar me toekomt jaagt ze hem weg. Dat is niet zo heftig als het eten-verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf ze minder omdat Fiona iets te dik werd. Ze kregen toen SS, haar gedrag was toen nog net iets erger.

Ze staan nu sinds twee weken zoiets op HFST, krijgen ze iets meer van, het gedrag is minder maar nog wel heftig. Ik kan dus wel nog meer gaan geven maar mevrouw vreet alles op. Dan heb ik een te dik konijn en een mager konijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is dit al zo? Want nog niet zo lang geleden schreef je dat Fiona tegen alle rammen wel makkelijk is, dus het lijkt mij van recent? Ik zou er dan niet direct een probleem van maken.

Misschien heeft het met de nieuwe buurman te maken en dan is het met een paar dagen wel weer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is Ilona, waar ik over sprak. Fiona is ook makkelijk tegen rammen zolang zij haar zin krijgt, nu is Flip er imo de dupe van en dat vind ik gewoon zielig.

Dit is al even zo, het is altijd al een felle geweest, dit extreme is nu een week of 4. Al voordat Rambo er was, en die zit er bovendien een meter vandaan..

Ik vind het wel een probleem omdat er nu echt gewonden vallen en ik vind het ontzettend sneu voor Flip. Anders had ik geen topic geopend :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er echt gewonden vallen dan zou dat voor mij een reden zijn om het koppel uit elkaar te halen.Dat is voor mij echt de grens.Onze konijnen willen ook in sommige periodes wel eens wat meer achter elkaar aan zitten of eens wat meer rijden maar daar moet het wel bij blijven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker zo, welzijn van hen blijft voorop staan.

Ik denk alleen, "ineens" was het zo, dus wie weet valt het ook op te lossen. Zeker ook omdat ze wel hun fijne momentjes hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou evt wel kunnen inderdaad. Dan boteren Ilona en Fiona wel..

Dat lijkt mij ook, alleen hoe ik dat op ga lossen? Zou ze wormen kunnen hebben? Ik bedoel, dat ze daarom honger heeft, of denk ik nu te "mensenlijk" qua lintwormen enzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien meerdere(lees heel veel)plekken met hooi maken en de voerbeurten minderen.Dus van bijvoorbeeld 2x per dag biks nu nog maar 1x en dan gewoon de volledige hoeveelheid.Desnoods verdeeld over vooor mijn part 6 bakjes.Om zo de spanning te verminderen als het voergerelateerd is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen 's avonds hun biks, een keer per dag. En als strooien niet werkt weet ik ook niet of meerdere bakjes wat gaan doen... Ze lijkt zo voer-geobsedeerd geworden dat ze alleen denkt aan anderen weg jagen, Flip dus. Dat heeft ze altijd al gehad maar het is nu echt extreem.


Als ze alleen al denkt dat ze eten krijgt gaat ze al uit haar plaat


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk doe je al bijna alles.Zou je eens een keer om haar te foppen de biks ipv 's avonds in de ochtend kunnen geven en dan vanavond alleen een berg hooi en wat groente?Dus eigenlijk ipv van avond naar ochtend de biks?Om zo de routine te doorbreken,want bij ons weten ze ook precies waarneer ze eten gaan krijgen en sommmige konijnen bouwen dan al een soort van spannig op zo van hetis bijna etenstijd en die gaan dan al lopen dralen.Het is wel een lastig probleem en ik probeer alleen maar mee te denken want verder zou ik het ook zo snel niet weten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is Ilona, waar ik over sprak. Fiona is ook makkelijk tegen rammen zolang zij haar zin krijgt, nu is Flip er imo de dupe van en dat vind ik gewoon zielig.

Dit is al even zo, het is altijd al een felle geweest, dit extreme is nu een week of 4. Al voordat Rambo er was, en die zit er bovendien een meter vandaan..

Ik vind het wel een probleem omdat er nu echt gewonden vallen en ik vind het ontzettend sneu voor Flip. Anders had ik geen topic geopend :)

Even geknipt uit een ander topic:

Flip is een goede combi geweest met Gibson (overleden ram) en die is ook heel erg van het principe "oh, ander konijn? Prima, gezellig!" Fiona is tegenover andere rammen erg makkelijk.

Het ging dus wel over Fiona. Als ze altijd zo makkelijk is tegenover andere rammen wellicht de koppels omdraaien? Of inderdaad een viertal maken en kijken hoe dat gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, uit het fototopic ja. Dat klopt ook wel hoor, ze is tegenover rammen makkelijk als ze haar zin krijgt. Als Ilona bijv. tegen haar ingaat dan valt ze die ook aan. Dat was met Gibson ook zo. Niet zo heftig als nu, dat viel wel te overzien.


 


Een viertal wil ik wel proberen, koppels omdraaien moet ik even over nadenken. Rambo is namelijk ook nogal fel, en zou dat niet juist nogal gaan botsen dan? Dat is een konijn die niet weg zou rennen als een ander hem verjaagt... Ben bang dat dat knokken zou worden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ben ik weer hoor... Het is even beter geworden, heb wat dingen veranderd in het verblijf, geef in een grotere bak voer, maar het gedrag is weer terug. Zodra ze me ziet gaat ze weer jagen, in Flip z'n poten bijten, en z'n ene oor ligt echt zowat aan flarden. Niet leuk meer dus.


 


Heb weer wat opties overwogen. 


- Koppels wisselen.


imo geen optie, Bliksem is net zo'n goedzak als dat Flip is, bovendien zijn hij en Jillz zo klef, dat wil ik niet uit elkaar halen.


Rambo. dat zou evt kunnen, alleen, Flip & Ilona geeft (gaf, destijds) hetzelfde effect. Ik heb het idee dat Flip gewoon té soft is.


 


- Een groep koppelen. Zou kunnen, al weet ik niet zo goed of Flip & Rambo goed boteren. Rambo kan erg opvliegend zijn. Kan dus een optie zijn. Wel dubbel, want als een konijn overlijd moet ik Ilona direct weer scheiden ivm vechten. Misschien voorbarig dat ik daaraan denk maar het is wel iets wat me tegenhoudt.


 


- Herplaatsen... Dat is het laatste wat ik wil, en bovendien, wíe herplaats je dan? Beide zijn niet makkelijk te plaatsen. Fiona is 50% wild en Flip heeft artrose.


 


- Een konijn erbij. Vind ik ook lastig, is imo ook een optie, was het immers ook van plan met Nilti. En wat voor geslacht dan? Ikzelf zou aan een ram denken, dat werkt voor beide het beste, als ik terugdenk aan Gibson. Nadeel; werkt een trio wel? Hoor hele wisselende verhalen, bij mij werkte het niet.


 


Misschien zie ik iets over het hoofd, of is er een andere oplossing, brand los.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .