Ga naar inhoud

Alsmaar weer het baasje onderplassen


Patrick Littel

Aanbevolen berichten

Ons rammetje is sinds een week gecastreerd en ik hoopte dat het territoriale gedrag en dominantie wat minder zouden zijn, maar helaas is hier nog niet veel van waar. Vrijwel elke dag, meestal later op de avond, plast ons rammetje mij onder. Ik ga op de vloer zitten of liggen, naast hem, hij kruipt tegen mij aan of klimt op m'n broek, draait z'n kontje om en plast me direct onder. Z'n koppie spreekt boekdelen; je voelt het al aankomen.

Ik vraag me nu af wat dit precies betekent. Hij is nog jong, maar toch weet ie het wc'tje in zijn hok wel te vinden. Vaak geven we hem nog een kom met groenvoer en zetten we hem even in z'n kooi, in de hoop dat ie hierna zijn behoefte doet. Het is namelijk zo dat ie vooral zijn behoefte doet na deze laatste avondmaal. Mijn gevoel zegt dat ie zijn plas bewust ophoudt, en dit alszijnde bewaart om mij of m'n vriendin onder te plassen.

Iemand een idee waar het door komt, wat het betekent, wat ik er aan kan doen. Ter info, het gebeurt op wisselende plekken in het huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan een poos duren voor de hormonen uit zijn lijf zijn na castratie dus ik zou het nog wat tijd geven sowieso. Na 2 weken zijn rammen niet meer vruchtbaar maar het kan wel tot 8 weken duren voor de hormonen weg zijn.

Overigens is castratie geen garantie dat het ophoudt. Krijgt hij tzt een vriendinnetje?

Dan richt hij zich waarschijnlijk ook wat meer op haar ipv steeds op jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zegt hiermee jij bent mijn bezit.Hij markeert jullie als het ware.Dit kan soms nog wel wat langer duren voordat het stopt.Na 2 weken zou er een voedstertje bij kunnen maar ons rammetje was er pas na minstens anderhalve maand aan toe.Zijn hormonen hadden ook wat meer tijd nodig om te verdwijnen.Maar het gaat wel over niet te veel zorgen om maken ook al lijkt het me een vervelend probleem.


Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat het na castratie meestal over gaat. Niet altijd helaas.

 

 

 

Je hebt gelijk,garanties heb je inderdaad nooit.Soms is het eeen gedrag wat aangeleerd is en ook na castratie niet ophoud.Ik heb het zelf gelukkig nooit ervaren,want het lijkt me niet echt tof om iedere dag ondergepiest te worden.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem het hem niet kwalijk. Het is wel echt een ondeugend mannetje, voelt zich zeker het baasje over ons. We gaan het afwachten. Is na twee weken een voedster erbij plaatsen niet wat vroeg? De dierenarts gaf als advies om 4-6 weken als richtlijn te houden. Ik zit niet te wachten op nestjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem het hem niet kwalijk. Het is wel echt een ondeugend mannetje, voelt zich zeker het baasje over ons. We gaan het afwachten. Is na twee weken een voedster erbij plaatsen niet wat vroeg? De dierenarts gaf als advies om 4-6 weken als richtlijn te houden. Ik zit niet te wachten op nestjes...

Nee in principe kan het na 14 dagen en dan geen 13 dagen maar echt 14 dagen aanhouden,en op dag 15 koppelen dat gaat altijd goed.Dan zijn de hormonen nog niet stil gekomen,dat duurt wel een aantal weken, maar is er geen kans meer op onverwachte nestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat de vruchtbaarheidsduur na de castratie exacte wetenschap was. Voor alle zekerheid neem ik toch maar wat meer tijd. Bedankt voor de reacties, we wachten de tijd rustig af!

Nou ja exacte wetenschap natuurlijk niet :) maar ooit eens een heel stuk gelezen op de website van Bunnybin en zij hebben natuurlijk echt heel veel konijnen gecastreeerd en gekoppeld en zij zeiden dat je echt die 14 dagen moest aanhouden.Langer mag natuurlijk ook maar dat is niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in feite wel exacte wetenschap, het is eigenlijk al zo dat na een aantal dagen het konijn nauwelijks vruchtbaar meer is, en na nog een paar dagen gewoon niet meer. Natuurlijk heb je er af en toe misschien een keer een gek konijn tussen zitten die na anderhalve week toch nog ergens een restje vruchtbaar zaad heeft, maar na 2 weken is echt een ram onmogelijk nog vruchtbaar. Heel veel opvangen hanteren dan ook die twee weken en dat al jaren met honderden konijnen en ik heb nog werkelijk nooit gehoord dat het dan toch ook maar 1 keer tot een nestje geleid heeft. En een opvang is wel de laatste die het risico op nog meer konijnen wil lopen. In die twee weken zit al de paar dagen extra voor de zekerheid verwerkt. Maar dan moet je je dus wel aan exact 14 dagen houden en niet bij 12 dagen denken ach nu kan ook wel. En ik denk dat het daar wel eens mis gaat en dat dierenartsen om die reden soms een slag om de arm nemen ;)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .